Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Donkerbier brouwen met gegist honing

Gestart door redbeard, 22-05-2021 17:52 u

Vorige topic - Volgende topic

redbeard

Hoi alle,

Ik ben aan het experimenteren met een gegist honing deze is al gist in de emmer. Nu is de vraag wanneer zoude jullie deze toevoegen en zijn er nog dingen om rekening mee te houden.

gr Richard
Redbeard

Gerb

Hoe bedoel je dat precies? Gegist honing klinkt voor mij alsof je een soort mead hebt gemaakt? Je kunt bijvoorbeeld de mead mengen met een bier nadat beide uitgegist zijn. Eventueel mengen van de mead met nognietvergist bier lijkt me de smaak van de mead niet meer te proeven.

redbeard

De honing is tijdens het oosten gaan gisten in de emmer normaal maken ze hier medewijn van.

Hierdoor zijn er meer kristallen in nu we hebben een aantal vragen

1. Voor / tijdens / Na gisten toevoegen.
2. Welke temperatuur

Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden

beermenke

Citaat van: redbeard op 22-05-2021  18:11 uDe honing is tijdens het oosten gaan gisten in de emmer normaal maken ze hier medewijn van.

Hierdoor zijn er meer kristallen in nu we hebben een aantal vragen

1. Voor / tijdens / Na gisten toevoegen.
2. Welke temperatuur

Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden
Of ik snap het niet of het klopt niet.
Ik denk dat je bedoelt dat ie gekristalliseerd is oftewel versuikerd. Als ie lang staat en of veel vocht bevat dan kan dat gebeuren. Is helemaal niet erg en maakt voor je toevoeging niets uit. Gewoon verwarmen tot 35 graden en dat ie weer oplost maar verstandiger is om hem te verwarmen tot 65 graden omdat ie in je bier gaat. Het verlies van je enzymen door verwarmen is geen probleem. Alcohol is nu ook niet het gezondste. Dus verwarmen, af laten koelen tot vergistingstemperatuur en bij je gistende bier doen. Succes, honing toevoegen geeft een lekker bier

redbeard

Citaat van: beermenke op 22-05-2021  19:22 uOf ik snap het niet of het klopt niet.
Ik denk dat je bedoelt dat ie gekristalliseerd is oftewel versuikerd. Als ie lang staat en of veel vocht bevat dan kan dat gebeuren. Is helemaal niet erg en maakt voor je toevoeging niets uit. Gewoon verwarmen tot 35 graden en dat ie weer oplost maar verstandiger is om hem te verwarmen tot 65 graden omdat ie in je bier gaat. Het verlies van je enzymen door verwarmen is geen probleem. Alcohol is nu ook niet het gezondste. Dus verwarmen, af laten koelen tot vergistingstemperatuur en bij je gistende bier doen. Succes, honing toevoegen geeft een lekker bier

Bedankt voor je reactie we gaan eens kijken heb je nog meer leuk tips we willen een donkerbier maken met een alcohol percentage tussen de 9 en 12 procent.

redbeard

Hoi alle,

Als jullie het leuk vinden dan hoor ik graag ideeën we willen een donker biertje maken met een honing die in de winter een warm openhaard gevoel geeft.

Dus schiet maar los met ideeën en tips alles is welkom.

gr richard

Vergelijkbare Topics (7)

37672

Reacties: 11
Gelezen: 2592

25296

Reacties: 3
Gelezen: 2008

8678

Reacties: 28
Gelezen: 7742

41031

Reacties: 9
Gelezen: 1699

15883

Reacties: 16
Gelezen: 5669

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.