Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

US-05 zure bijsmaak?

Gestart door Mattijs, 23-03-2021 13:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Mattijs

Brouwers,
Ik brouw al een tijd met de brewmonk 30 liter.
Amerikaanse IPA's gaan eigenlijk altijd heel goed, gebruik steeds de safale US-05.

Nu heb ik deze gist echter ook een aantal keer gebruikt voor andere recepten,
zoals american PA, simpele cream ale en een scottish.
Ik vind de smaak nooit helemaal "clean".
De bijsmaak is het beste te omschrijven als een beetje zurig.
Dit verdwijnt ook niet na 2 maanden lageren.

Infectie lijkt me onwaarschijnlijk, ben nogal fanatiek met de PBW en de Star San.

Proces:
Wort in SS Brew Bucket laten kletteren voor enige zuurstof,
Gist hydrateren, vervolgens
Vergisting in Brew Bucket, 18 of 19 graden in koelkast met inkbird.
Vergisting meestal klaar binnen een week en laat hem daarna minstens nog een week staan op de gist, 21-22 graden.
Vergisting volg ik met iSpindel. Eind SG is meestal met week wel bereikt.
Daarna cold crash van 4 dagen en klaren met gelatine. Bij coldcrash gebruik ik een CO2 ballon om zuurstofinslag te voorkomen.
Vervolgens via ball lock ingang de sodakeg in. Ook hier gebruik ik weer de CO2 ballon (Brülosophy) om geen zuurstof in het bier te krijgen.
Ook is de sodakeg volledig "gespoeld" met CO2 (eerst vol met Star San oplossing en dan met CO2 alles er uit tappen).
Daarna lageren op 5 graden en geforceerd carboniseren.
2-3 weken lageren en dan steeds elke week proeven.

Zoals gezegd, alle IPA's smaken erg goed maar de smaak wordt dan gedomineerd door forse koudhop.

Om eens te testen hoe clean mijn bieren eigenlijk zijn dus enkele recepten gebrouwen met weinig hop,
zelfs ook een keer 100% pilsmout met US-05.

Tappen doe ik met een zogenaamde "floating dip tube" dus bier wordt van bovenaf getapt.
Dit voorkomt ook dat er gist mee komt met de eerste paar glazen. Bier is mooi helder.

Maar ben dus niet tevreden over de smaak.

Anderen ook deze ervaring met US-05? Of zie ik in mijn proces iets over het hoofd?
Is zo'n beetje de meest gebruikte gist ter wereld denk ik, dus ik moet toch ergens iets fout doen...
Dank voor uw aandacht en evt. input!

wernerthefox

Ik heb zelf beperkte ervaring met de M44. Er is wel eens gesuggereerd dat dit de US-05 is maar dan van Mangrove Jacks.
Denk zelf niet dat deze gist veel bijsmaken geeft, het wordt gezien als 1 van de meest neutrale gisten naast lager gisten. Wel is het zo dat hij niet zo heel erg snel groeit vergeleken met M42 (nottingham), M31 or een Kveik. Het zou kunnen zijn dat er wat meer ruimte is voor bacterien om te groeien in die tijd. En dat deze in een sterk gehopte IPA weinig kans krijgen. Ik zou zelf voor M42 gaan, ook voor IPA, maar ook zeker voor andere Ale types. Een fijn gist om mee te werken. Ben ook benieuwd naar andere idee-en/ervaringen.

Snelbier

US-05 gebruik ik regelmatig in 'hoppiger' bieren.  Zuur herken ik er nooit in, soms wél wat 'leeg'..
Gist altijd lekker ver door, en daar kan een deel van je probleem liggen. Minder restsuikers is sterker bitter en misschien iets 'zuur'.
Dat testje met 100% pilsmout en US05, hoe laag kwam je SG-eind uit? Mooiste zou zijn om dat te vergelijken met een ander gist, cq 'normale' pils..
============
Met wat warmer vergisten (ik laat hoofdgisting vaak oplopen boven 22'C) komen er best wat fruitjes uit, is dan zeker NIET clean.
Nadeel(??) is dan weer dat deze nog dieper uitgist..  Beetje sturen met maischschema en/of suiker, makkelijker gezegd dan gedaan.
Proost,  Snelbier.

StefanUT

Ik gebruik ook regelmatig US-05, naast hoppige bieren wil ik deze ook wel eens voor een stout of pale ale gebruiken.  Boven de 20C vind ik wel dat deze ondanks de cleane reputatie toch wat fruitsmaakjes geeft, al zou ik dit persoonlijk nooit als zuur omschrijven.

Ik zou het zelfde bier nog eens brouwen met een andere gist die ook niet zurig zou moeten zijn, bijvoorbeeld S-04 of K97.
Als het dan weer zuur smaakt dan zou ik toch eerst denken aan een infectie. Andere mogelijkheden die ik veder nog kan bedenken zijn het overijverig aanzuren van het wort (meet je de pH al?)   of dat er nog te veel starsan oplossing in de keg zat voordat je hem vulde (starsan smaakt ook zuur).

Daarnaast zou ik vaker tussendoor proeven, direct na de vergisting en vlak voor het keggen. Dan kan je uitsluiten of de zure smaak in de keg ontstaat of niet.
Je geeft aan dat je alles al goed schoonmaakt met PBW en Starsan, dus dubbelcheck of je niets over het hoofd ziet (hoe schoon is zo'n ballon van binnen eigenlijk?).

goom

Als je de US-05 gebruikt en je bier heeft een zure smaak zoals jij omschrijft, dan heb je een infectie te pakken.

Oscar

Citaat van: Mattijs op 23-03-2021  13:18 uInfectie lijkt me onwaarschijnlijk,

Mij niet.  ;)

Mattijs

Als ik de smaakbeschrijving lees van bieren met infectie dan denk ik toch dat dit niet het probleem is.
Smaakt niet naar azijn, zure melk, ruikt ook niet zuur en het wordt ook niet erger op lange termijn.
Bijsmaak meer beetje zoals appeltaart, niet superzuur...
En als het wel een infectie is, waar dan te beginnen?
Als alles boenen met PBW en daarna starsan niet voldoende is...
Lastig... kegs van 19 liter leegkieperen is niet leuk.

JanDeGraaff

Het is toch een kwestie van afstrepen:
- Het is niet de gist
- Het is niet de chemie
- Het is niet mout
- etcetera

Blijft over: infectie. Misschien niet bacterieel maar een wilde gist is ook een infectie. Kan het bier nog steeds heel best drinkbaar zijn. Er zijn lambieks en legio andere biersoorten die (als gevolg van wilde gisten) wel zuur maar prima te drinken zijn. Het is alleen niet wat je verwachtte of op hoopte. Maar misschien is het wel een ontdekking...?

Als je een brett- of bacteriële infectie in je systeem hebt, ben je over het algemeen verder van huis. Dan moet je echt aan de bak om het eruit te werken. Wellicht ook sommige dingen weggooien omdat schoonmaken alleen niet voldoende is. Maar, daar heb ik dan weer geen ervaring mee en zijn er voldoende andere topics over die je daar verder bij kunnen helpen. Succes!

Jacques

Citaat van: Mattijs op 23-03-2021  13:18 uBrouwers,
Ik brouw al een tijd met de brewmonk 30 liter.
Amerikaanse IPA's gaan eigenlijk altijd heel goed, gebruik steeds de safale US-05.

Nu heb ik deze gist echter ook een aantal keer gebruikt voor andere recepten,
zoals american PA, simpele cream ale en een scottish.
Ik vind de smaak nooit helemaal "clean".
De bijsmaak is het beste te omschrijven als een beetje zurig.
Dit verdwijnt ook niet na 2 maanden lageren.

Heb je je bieren aan ervaren bierproevers laten proeven? Wat vonden die ervan?

Citaat van: Snelbier op 23-03-2021  15:56 uUS-05 gebruik ik regelmatig in 'hoppiger' bieren.  Zuur herken ik er nooit in, soms wél wat 'leeg'..
Gist altijd lekker ver door, en daar kan een deel van je probleem liggen. Minder restsuikers is sterker bitter en misschien iets 'zuur'.
Dat testje met 100% pilsmout en US05, hoe laag kwam je SG-eind uit? Mooiste zou zijn om dat te vergelijken met een ander gist, cq 'normale' pils..
============
Met wat warmer vergisten (ik laat hoofdgisting vaak oplopen boven 22'C) komen er best wat fruitjes uit, is dan zeker NIET clean.

Het is zeker mogelijk dat een bier "zuurder" overkomt door een hogere vergistingsgraad. En deze gist geeft inderdaad fruitige smaakjes als de hoofdtemperatuur boven de 21 à 22 ºC komt. Misschien associeer je de smaak van sommige esters met zuur. Zure bieren hebben namelijk vaak veel esters.

Oscar

Citaat van: Mattijs op 23-03-2021  20:19 uAls ik de smaakbeschrijving lees van bieren met infectie dan denk ik toch dat dit niet het probleem is.

Stuur je bier (en)  eens op naar iemand die wat beter kan proeven (mag gerust naar mij ik ben ex-bierkeurmeester) zodat je een beter beeld krijgt wart er nu daadwerkelijk aan de hand is met je bier...

Op deze manier ga je er niet achter komen... :nut:

Mattijs

Citaat van: Jacques op 24-03-2021  22:54 uHeb je je bieren aan ervaren bierproevers laten proeven? Wat vonden die ervan?
Goeie tip. Mag ik jou ook een flesje opsturen?
Citaat van: Oscar op 24-03-2021  23:52 uStuur je bier (en)  eens op naar iemand die wat beter kan proeven (mag gerust naar mij ik ben ex-bierkeurmeester) zodat je een beter beeld krijgt wart er nu daadwerkelijk aan de hand is met je bier....
op deze manier ga je er niet achter komen.... :nut:
Helemaal mee eens Oscar. En dank voor je aanbod. Ik stuur je graag een flesje op voor analyse.
Mag dat naar het adres van de brouwerij?

Oscar

Citaat van: Mattijs op 25-03-2021  10:15 uMag dat naar het adres van de brouwerij?

Stuur mij ff een pb... ;)  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Mattijs op 25-03-2021  10:15 uGoeie tip. Mag ik jou ook een flesje opsturen?

Ja dat mag. Stuur mij een persoonlijk bericht dan geef ik je mijn adresgegevens.

ThijsvdB

@Jacques, kan ik ook op dit aanbod ingaan? Ik heb nu 2 maal geprobeerd een IPA te brouwen, met 2 verschillende startpaketten (Brewmonkey en Arsegan IPA). Beide hebben een vervelende smaak waardoor hij niet goed drinkbaar is, maar ik kan lastig achterhalen waar de fout zit.

Hoor het graag! Ik ga namelijk graag verder met brouwen, maar dan moet ik wel drinkbare biertjes gaan produceren ;)

Jacques

Citaat van: ThijsvdB op 29-03-2021  13:26 u@Jacques, kan ik ook op dit aanbod ingaan? Ik heb nu 2 maal geprobeerd een IPA te brouwen, met 2 verschillende startpaketten (Brewmonkey en Arsegan IPA). Beide hebben een vervelende smaak waardoor hij niet goed drinkbaar is, maar ik kan lastig achterhalen waar de fout zit.

Hoor het graag! Ik ga namelijk graag verder met brouwen, maar dan moet ik wel drinkbare biertjes gaan produceren ;)

Ja dat mag. Stuur mij een persoonlijk bericht.

Vergelijkbare Topics (7)

1798

Gestart door MO

Reacties: 26
Gelezen: 11862

45011

Gestart door Rudy 81

Reacties: 6
Gelezen: 710

25921

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 17
Gelezen: 6355

39840

Gestart door Gorak

Reacties: 15
Gelezen: 2135

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.