Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wie doet het? CO2 bijvullen bij aquariashop? Pro/cons?

Gestart door Satch Brewing, 17-03-2021 22:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Satch Brewing

Bevestiging graag: wie doet het? CO2 bijvullen bij een aquariashop? Pro/cons?
Voedselveilig of niet?

gr. Marc

Roelof

LAM

Citaat van: Satch Brewing op 17-03-2021  22:23 uVoedselveilig of niet?
Dat weet de eigenaar van de aquariumshop het beste. Gewoon even vragen. Hij weet wat hij inkoopt.
Ik ruil hem gewoon om bij een evenementen verhuur bedrijf.

javaboon

Ja hoor, aantal keren gedaan. Werd er naartoe verwezen door brouwwinkel omdat ze ze daar niet op voorraad hadden, met de melding "die gebruiken dezelfde groothandel". Inmiddels laat ik mijn flessen vullen bij Kuipers in Eemnes, goedkoper en voedselveilig

lier

b1ackarmor

Zolang geen fles met een stijgbuis hebt maakt het bij CO2 niet zo veel uit  ;D
Bij Strombeek hebben ze me verteld dat het eerder met de controle van de flessen te maken heeft voor ze die vullen.

Mag ik eens vragen wat jullie in Nederland betalen voor een vulling CO2? Ik heb 2 flessen van Westfalen (de protadur 290 20 kg flessen) en die kosten een 25 voor 20 kg vulling. Flessen binnenbrengen en gevulde meenemen. Heeft er trouwens iemand ervaring met CO2 ontkalkt water voor brouwen?

hopjesvla

Citaat van: javaboon op 18-03-2021  13:58 uJa hoor, aantal keren gedaan. Werd er naartoe verwezen door brouwwinkel omdat ze ze daar niet op voorraad hadden, met de melding "die gebruiken dezelfde groothandel". Inmiddels laat ik mijn flessen vullen bij Kuipers in Eemnes, goedkoper en voedselveilig

Dat is wel een hele gemakkelijke opmerking van de winkel: 'zelfde groothandel'. Vast zoiets als Linde Gas. Die verhandelen alle gassen van industrieel tot gassen voor de gezondheidszorg. Zelfde groothandel, andere zuiverheidsgraden qua product...

Of de CO2 van de aquariumzaak erg vuil is zal wel meevallen. Maar zolang het niet de levensmiddelen kwaliteit heeft weet je het niet zeker.

Hier kan je op verschillende soorten kooldioxide zoeken, daar staan ook de verschillen bij. Wat de aquariumzaak gebruikt weet ik niet.

https://www.linde-gas.nl/nl/products_and_supply/industrial_gases/carbon-dioxide/index.html

lier

Aquariumzaken bestellen ook foodgrade, anders gaan de vissen dood.

LAM

Citaat van: lier op 18-03-2021  20:46 uanders gaan de vissen dood
Dat zou natuurlijk zonde zijn

Jacques

Citaat van: lier op 18-03-2021  20:46 uAquariumzaken bestellen ook foodgrade, anders gaan de vissen dood.

Klopt. Vissen zijn zeer gevoelig voor allerlei verontreinigingen.

javaboon

Citaat van: b1ackarmor op 18-03-2021  17:03 uMag ik eens vragen wat jullie in Nederland betalen voor een vulling CO2?

15,75 voor een 2 kg fles.

Bvk1983

Citaat van: javaboon op 19-03-2021  12:06 u15,75 voor een 2 kg fles.

Ik heb een "ruil" fles, ik betaal bij Unibrew € 24,95 voor een vulling.

Satch Brewing

Citaat van: Roelof op 18-03-2021  09:29 uIk ruil mijn fles om bij mijn slijter.
Ja dat weet (zie ook mijn andere draadje: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43101.0.html) ..denk dat ik uiteindelijk op een ruilsysteem over zal moeten stappen.

Satch Brewing

Citaat van: LAM op 18-03-2021  10:36 uDat weet de eigenaar van de aquariumshop het beste. Gewoon even vragen. Hij weet wat hij inkoopt.
Ik ruil hem gewoon om bij een evenementen verhuur bedrijf.
Ik heb het gevraagd en konden mij geen antwoord hierop geven...

Satch Brewing

Citaat van: lier op 18-03-2021  20:46 uAquariumzaken bestellen ook foodgrade, anders gaan de vissen dood.
Thankx, wel gek dat een grote aquariumshop niet weet welk CO2 zij hebben... Ik zoek verder.

Satch Brewing

Citaat van: hopjesvla op 18-03-2021  19:51 uDat is wel een hele gemakkelijke opmerking van de winkel: 'zelfde groothandel'. Vast zoiets als Linde Gas. Die verhandelen alle gassen van industrieel tot gassen voor de gezondheidszorg. Zelfde groothandel, andere zuiverheidsgraden qua product...

Of de CO2 van de aquariumzaak erg vuil is zal wel meevallen. Maar zolang het niet de levensmiddelen kwaliteit heeft weet je het niet zeker.

Hier kan je op verschillende soorten kooldioxide zoeken, daar staan ook de verschillen bij. Wat de aquariumzaak gebruikt weet ik niet.

https://www.linde-gas.nl/nl/products_and_supply/industrial_gases/carbon-dioxide/index.html

Thankx, Ja, er is een Lindegas dealer bij mij in de buurt (met een ruil systeem)... dus als ik nergens kan vinden waar mijn flesje CO2 hervult kan worden ga ik over op een ruilfles...

Roelof

Citaat van: Roelof op 18-03-2021  09:29 uIk ruil mijn fles om bij mijn slijter.
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/b3cb3d9c9f311203989da6b3bd94f791.jpg
Het is wel even een investering maar de waarborg krijg je altijd terug.

Satch Brewing

Citaat van: Roelof op 19-03-2021  15:58 uhttps://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/b3cb3d9c9f311203989da6b3bd94f791.jpg

:groots:

Bvk1983

Citaat van: Roelof op 19-03-2021  15:58 uhttps://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/b3cb3d9c9f311203989da6b3bd94f791.jpg

Wat is het verschil tussen deze flessen en de 2 kg flessen van bijvoorbeeld Unibrew? Daar betaal je de eerste keer ook wat meer en vervolgens is het een wisselsysteem waar je alleen de vulling betaald. Eerste aanschaf is dan € 75,- voor een volle fles i.p.v. 120,- statiegeld.

hans100w

Citaat van: Satch Brewing op 19-03-2021  16:49 u:groots:

De 10 kg flessen van Kuil-Nicos (K10W) zijn ook 120 euro statiegeld en de vulling kost zo'n 29 euro.

https://www.kuilnicos.nl/portal-dienstverlening/koolzuur-vullen

hopjesvla

Wat grappig is, is dat identieke discussies er zijn op aquariaforums: welke kwaliteit CO2 heb ik nodig  :groots:

hansHalberstadt

Citaat van: Bvk1983 op 19-03-2021  20:59 uWat is het verschil tussen deze flessen en de 2 kg flessen van bijvoorbeeld Unibrew? Daar betaal je de eerste keer ook wat meer en vervolgens is het een wisselsysteem waar je alleen de vulling betaald. Eerste aanschaf is dan € 75,- voor een volle fles i.p.v. 120,- statiegeld.
Punt is denk ik de keuringsdatum van je fles of gewijzigde statiegeld omstandigheden. Ik had ooit een 10 kg fles gekocht bij de slijter, maar toen die na een jaar of 10 leeg was was het statiegeld systeem veranderd en kon ik de fles niet meer inleveren. Maar inventief als ik ben hergebruik ik nu mijn eigen koolzuur en comprimeer dat terug in diezelfde fles. Hadden ze het systeem maar niet moeten wijzigen.   

daanvandervleuten

"Maar inventief als ik ben hergebruik ik nu mijn eigen koolzuur en comprimeer dat terug in diezelfde fles. Hadden ze het systeem maar niet moeten wijzigen."
[emoji16]Grinnik.

Na mijn verbouwing ga ik eens goed onderzoeken of ik van de fles aan het gas wil. Want ben dat geklooi met' automatische' hevels, bottelapparaat /pijpjes goed beu aan het worden...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.