Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wilde gist vangen van fruit

Gestart door Batteraaf, 16-03-2021 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Batteraaf

Hallo iedereen,

Ik vind het leuk om experimenten uit te halen met brouwen. Nu ben ik zelf helemaal gek van wilde bieren.
Afgelopen tijd ben ik mij aan het verdiepen in welke methodes er zijn om zelf wilde gisten te vangen.

Er zijn natuurlijk de complexere bijna laboratorium technieken, maar ik wil het simpel houden.

Nu dacht ik eraan om biologische vruchten met een giststarter te laten vergisten en dit te gaan gebruiken in een simpel biertje.
Ik zie op Youtube dat dit gedaan kan worden in bijv. een erlenmeyer met waterslot. Dit leek mij een makkelijke methode om thuis te doen.

Maar ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel gist ik uiteindelijk nodig heb voor een liter of 10 bier?
Heeft iemand ervaring met het vangen van wilde gisten en hiermee te brouwen?

Ik hoor het graag...

Groetjes Ludo

beermenke

Citaat van: Batteraaf op 16-03-2021  11:54 uHallo iedereen,

Ik vind het leuk om experimenten uit te halen met brouwen. Nu ben ik zelf helemaal gek van wilde bieren.
Afgelopen tijd ben ik mij aan het verdiepen in welke methodes er zijn om zelf wilde gisten te vangen.

Er zijn natuurlijk de complexere bijna laboratorium technieken, maar ik wil het simpel houden.

Nu dacht ik eraan om biologische vruchten met een giststarter te laten vergisten en dit te gaan gebruiken in een simpel biertje.
Ik zie op Youtube dat dit gedaan kan worden in bijv. een erlenmeyer met waterslot. Dit leek mij een makkelijke methode om thuis te doen.

Maar ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel gist ik uiteindelijk nodig heb voor een liter of 10 bier?
Heeft iemand ervaring met het vangen van wilde gisten en hiermee te brouwen?

Ik hoor het graag...

Groetjes Ludo
Het mooi is ook om eens wijngist te gebruiken maar dan de wilde. Ff wachten tot september en gebruik een tros onbespoten druiven die gewoon in de tuin ergens groeien.. Ik heb dit jaren terug eens gedaan met eigen druiven en 5 liter en was geslaagd maar niet cum laude. Gebruik weer korrelgist. Zeker gaan proberen. Een leuke uitdaging. Maak een batch en splits dit met wilde gist en korrelgist. Misschien krijg je wel een topper. Succes

Jacques

Je kunt natuurlijk wilde gisten vangen door een liter wort in een open schaaltje in de tuin te zetten gedurende 12 uur.
De wilde gist die op fruit zit komt ook uit de lucht.

hansHalberstadt

Ik heb een keer zo'n flesje zelfgetapte sinasappelsap uit de supermarkt spontaan tot gisten laten komen en de gist daarvan op reincultuur gezet. Alleen nog geen bier mee gebrouwen, maar heb de gist nog wel op reincultuur. Zal er eens een proefbrouwseltje mee maken.

Batteraaf

Citaat van: Jacques op 16-03-2021  22:35 uJe kunt natuurlijk wilde gisten vangen door een liter wort in een open schaaltje in de tuin te zetten gedurende 12 uur.
De wilde gist die op fruit zit komt ook uit de lucht.

Ja hier heb ik ook al over nagedacht. Twijfel tussen beide methodes. Ik ga binnenkort een testje doen en zien wat eruit komt :D

Vergelijkbare Topics (7)

41282

Reacties: 1
Gelezen: 947

36694

Reacties: 6
Gelezen: 1559

31874

Reacties: 10
Gelezen: 1880

26810

Reacties: 27
Gelezen: 9146

21455

Reacties: 4
Gelezen: 3459

16730

Reacties: 19
Gelezen: 7013

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.