Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Van blik naar brouwen, tips gevraagd

Gestart door Freggel, 15-03-2021 11:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Freggel

Tot nu toe heb ik alleen blikbrouwsels gebrouwen, maar omdat hier toch wel snel de lol vanaf gaat heb ik een pakket aangeschaft voor 5 liter waarbij ik (op schroten na) alle stappen zelf uitvoer, deze dus gisteren uitgevoerd.
Vanaf nu ben ik ook niet anders meer van plan, ok later wellicht wat grotere hoeveelheden, maar eerst de techniek maar eens goed onder de knie krijgen. 😊 Ik merk wel dat ik best nog wat onzeker ben over wat zaken, dus vandaar hier maar wat vragen.

Het pakket voor 5 liter Tripel:
1 vergistingsemmer met waterslot
Geschrote Pils Mout
2 soorten Hop
Zakje gist

Daarnaast nog een grote 10 liter pan en een vergiet dat groot genoeg is om op de pan te passen.

Maischen heb ik als volgt gedaan:
5 Liter maischwater
25 minuten op 61-64 graden (doel was 63)
35 minuten op 71-74 graden (doel was 73)
De temperaturen schommelden wat, ik heb geen idee of dat kwaad kan?
Met een slaapzak uiteindelijk de temperatuur redelijk vast kunnen houden, hier moet ik ook wat anders voor verzinnen 😊

Omdat het vergiet wat te grote openingen had en de zeef die ik had liggen te klein was heb ik een BIAB zak gebruikt in het vergiet om te spoelen.
Voor de volgende keer dus sowieso op zoek naar een grote zeef 😊
Eerst alles er doorheen in de emmer en daarna nog een keer terug in de pan.
Vervolgens 2,7 liter spoelwater er doorheen laten stromen.
Door de BIAB loopt het tergend langzaam door, hopen dat dit met de zeef beter gaat volgende keer.

Nu had ik voor het koken volgens het recept een SG moeten hebben van 1057, maar ik kwam uit op 1030.
Wellicht door een verkeerde manier van spoelen?

Vervolgens ben ik gaan koken voor 60 minuten.
Eerst hopgift bij het begin.
Daarna 260 gram suiker bij 50 minuten (250 stond in het recept, maar ja te lage SG aan het begin 😉 )
En de laatste 5 minuten de tweede hopgift.

In een bak met ijswater terug gekoeld naar ongeveer 20 graden.
Hiervoor ga ik ook eens op zoek naar een andere methode, tips zijn welkom.

Alles (5 liter) overgeheveld naar de vergisting emmer en weer SG gemeten, deze kwam nu uit op 1090, waar hij op 1082 zou moeten komen
Ik merkte dat er in de maatbeker waarin ik de SG meet best veel bezinksel zat, na wat lezen hier kom ik op trub, vraag me af of dat kwaad kan want er zit ook best veel in de vergistingsemmer?
Gist erbij gedaan en sinds vanmorgen staat de emmer heerlijk te reutelen 😊

Het was allemaal een beetje behelpen, dus ik ben aan het kijken waar ik zaken beter of efficiënter kan doen.
Als jullie nav bovenstaande tips hebben hoor ik het graag.

Ik kijk ook naar spullen die ik eventueel aan kan schaffen, maar dan wel om op termijn 20 liter batches te gaan brouwen.

Pieter1954

Misschien is het handig als je aangeeft waar je woont en kan een andere brouwer uit de buurt je beter op gang helpen of assisteren.
Het helpt ook als je eens een paar keer gaat kijken bij een ander.
Volgens mij zijn er genoeg hobbybrouwers die hun kennis en ervaring willen delen.

biking rebel

Citaat van: Freggel op 15-03-2021  11:10 uNu had ik voor het koken volgens het recept een SG moeten hebben van 1057, maar ik kwam uit op 1030.
Wellicht door een verkeerde manier van spoelen?

Heb je dit gemeten nadat je het hebt laten afkoelen naar 20 graden? Wort met SG 1030 op 70 graden vertaald zich naar een SG van 1048 op 20 graden.

Ik gebruik de volgende website vaak, zodat ik het niet hoef af te koelen maar wel tussendoor snel kan meten.
https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

Wat erg belangrijk is: je waterhuishouding. Wat voeg je aan water toe en wat raak je kwijt (mout dat water vasthoudt, verdamping, hop dat water vasthoud, wort dat achterblijft in de kookpan en niet naar het gistvat gaat, etc)? Applicaties als BrouwHulp (en zo zijn er nog meer) helpen je om hierin inzicht te krijgen en in combinatie met je eigen metingen leer je je brouwinstallatie kennen.

Freggel

Citaat van: Pieter1954 op 15-03-2021  11:25 uMisschien is het handig als je aangeeft waar je woont en kan een andere brouwer uit de buurt je beter op gang helpen of assisteren.
Het helpt ook als je een s een paar keer gaat kijken bij een ander.
Volgens mij zijn er genoeg hobbybrouwers die hun kennis en ervaring willen delen.

Goeie :) Ik woon in Alphen aan den Rijn

Freggel

Citaat van: biking rebel op 15-03-2021  11:35 uHeb je dit gemeten nadat je het hebt laten afkoelen naar 20 graden? Wort met SG 1030 op 70 graden vertaald zich naar een SG van 1048 op 20 graden.

Ik gebruik de volgende website vaak, zodat ik het niet hoef af te koelen maar wel tussendoor snel kan meten.
https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

Wat erg belangrijk is: je waterhuishouding. Wat voeg je aan water toe en wat raak je kwijt (mout dat water vasthoudt, verdamping, hop dat water vasthoud, wort dat achterblijft in de kookpan en niet naar het gistvat gaat, etc)? Applicaties als BrouwHulp (en zo zijn er nog meer) helpen je om hierin inzicht te krijgen en in combinatie met je eigen metingen leer je je brouwinstallatie kennen.

Dat is een goeie. Ik weet dat ik de laatste meting heb gedaan rond de 20 graden na koelen, maar de eerste meting twijfel ik nu aan.
In ieder geval in het vervolg neem ik ook de temperatuur bij meten even op :)

middelaersch

LAM

Zo ben ik ook begonnen. Mijn grootste tip is om snel te gaan opschalen. Ik heb dat gedaan door een 27 liter weckpan te gebruiken (voor zo'n 15 a 20 liter bier) met een zelfgemaakte hevelfilter en koelspiraal. Omdat je dan met grotere volumes werkt zullen (in mijn geval dan) minder grote verschillen zijn in bijvoorbeeld het behaalde sg. Marktplaats is hiervoor je vriend! Wat betreft het materiaal dat je nu hebt zit je denk ik wel goed voor kleinere batches. Ik las dat je de BIB zak in een vergiet had gelegd? Bedoel je dan dat je die als filter gebruikte of echt als zak om in te brouwen/maischen? Want dat laatste is hij voor bedoeld volgensmij. Hier heb  ik geen ervaring mee maar volgensmij is die zak zelf al de filter/het vergiet toch?

Freggel

Citaat van: middelaersch op 15-03-2021  12:48 uAls je gaat brouwen is het handig als je zorgt dat je ook theoretisch een beetje weet hoe het werkt. Daarom is het handig om te beginnen met een goed boek lezen:

https://www.bol.com/nl/f/verander-water-in-bier/9200000000050962/

https://www.bol.com/nl/p/voor-dummies-bierbrouwen-voor-dummies/9200000091493934/?bltgh=jsGVZJ6px-u2312sou1FnQ.2_13.15.ProductTitle

Dank voor je tip!, deze heb ik al gelezen:
https://www.bol.com/nl/p/zelf-bier-brouwen/1001004011812041/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3DYE9oup5TLSfItheemw1CoQAAAUE%26slt_type%3Drecommendations%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dproduct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3Dccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D2%26itm_id%3D1001004011812041&bltgh=sZzKC-arOivYs4VknoZLmw.2_19_20.22.ProductImage

Maar die gaat er direct vanuit dat je met 10tallen liters begint en alle apparatuur hebt of direct gaat kopen :) Ik probeer nu juist de basis onder de knie te krijgen met minimale apparatuur, dus gewoon pannetje, zeefje, etc. Later komt de apparatuur en zo wel en gaan we perfectioneren :)

Freggel

Citaat van: LAM op 15-03-2021  15:02 uZo ben ik ook begonnen. Mijn grootste tip is om snel te gaan opschalen. Ik heb dat gedaan door een 27 liter weckpan te gebruiken (voor zo'n 15 a 20 liter bier) met een zelfgemaakte hevelfilter en koelspiraal. Omdat je dan met grotere volumes werkt zullen (in mijn geval dan) minder grote verschillen zijn in bijvoorbeeld het behaalde sg. Marktplaats is hiervoor je vriend! Wat betreft het materiaal dat je nu hebt zit je denk ik wel goed voor kleinere batches. Ik las dat je de BIB zak in een vergiet had gelegd? Bedoel je dan dat je die als filter gebruikte of echt als zak om in te brouwen/maischen? Want dat laatste is hij voor bedoeld volgensmij. Hier heb  ik geen ervaring mee maar volgensmij is die zak zelf al de filter/het vergiet toch?

Ik wil inderdaad wel naar de 20 liter batches, daarvoor heb ik ook al 2 vergistingsvaten staan die ik in het verleden gebruikte voor blikbrouwen, ik moet alleen nog even kijken hoe ik de vaten rond de 20 graden ga houden in de zomer in mijn huis, omdat de temp hier nog wel eens naar boven de 28 gaat, maar dat weer een andere uitdaging ;)

Ik had inderdaad die BIB in het vergiet gelegd en gebruikt als filter omdat het vergiet te grof is. Hij is inderdaad bedoeld om in te maaischen, maar daarvoor heb ik hem niet gebruikt, juist omdat ik echt even de basis goed wil leren, dus met spoelen e.d. Het idee is dat je na het maaischen de zak optilt en dat er dan niet meer gespoeld hoeft te worden.

LAM

Citaat van: Freggel op 15-03-2021  15:09 uik moet alleen nog even kijken hoe ik de vaten rond de 20 graden ga houden
Heb je een kruipruimte? Leg dan een dekentje op de grond en zet daar het vat op. Zo wordt het niet te koud uit de grond en zit je toch rond de 20 graden in de zomer. Of je koopt natuurlijk een vergistingskast.

Citaat van: Freggel op 15-03-2021  15:09 uHet idee is dat je na het maaischen de zak optilt en dat er dan niet meer gespoeld hoeft te worden.
Oooh ja dan begrijp ik die zet! Ik weet niet wat voor vergiet je hebt gebruikt maar bij de bekendere huishoudwinkels hebben ze vaak wel van die metalen zeven te koop. Die zijn best fijn en houden de kafjes goed tegen.

Ohja psst, het is maischen niet maaischen   ;)

Freggel

Citaat van: LAM op 15-03-2021  15:17 uHeb je een kruipruimte? Leg dan een dekentje op de grond en zet daar het vat op. Zo wordt het niet te koud uit de grond en zit je toch rond de 20 graden in de zomer. Of je koopt natuurlijk een vergistingskast.Oooh ja dan begrijp ik die zet! Ik weet niet wat voor vergiet je hebt gebruikt maar bij de bekendere huishoudwinkels hebben ze vaak wel van die metalen zeven te koop. Die zijn best fijn en houden de kafjes goed tegen.

Ohja psst, het is maischen niet maaischen   ;)

Kruipruimte, goeie tip!!

Ja klopt die hebben ze inderdaad bij die winkels, maar mijn gewone zeef was te klein kwam ik achter en alleen mijn vergiet groot genoeg. Normaal zou ik even een winkel inschieten, maar dat gaat deze tijd even niet :) De zeef is inmiddels besteld hoor, dus komende week is die ook aanwezig. Ik zit wel te denken om de volgende batch de BIB zak wel te gebruiken als filter na het koelen om zo veel trub te voorkomen.

Maischen - Check ;)

LAM

Citaat van: Freggel op 15-03-2021  15:29 uKruipruimte, goeie tip!!
Denk er dan echt aan dat je 'm ergens op zet want het zand op de grond is vaak erg koud en dit kan je vergisting haast helemaal stoppen (ik spreek uit ervaring hahaha)

Citaat van: Freggel op 15-03-2021  15:29 uIk zit wel te denken om de volgende batch de BIB zak wel te gebruiken als filter na het koelen om zo veel trub te voorkomen.
Verbaast me alleen erg dan je dan niet hoeft te spoelen. Je zou zeggen dat er dan een hoop suikers verloren gaan. Moet je het spoelwater dan al toevoegen bij het maischen?

JanDeGraaff

Citaat van: Freggel op 15-03-2021  15:09 uHet idee is dat je na het maischen de zak optilt en dat er dan niet meer gespoeld hoeft te worden.
Maar dat wil niet zeggen dat spoelen niet meer kan!
Bij 'echte BIAB' is het minstens zo belangrijk dat de volledige waterhoeveelheid die nodig is vanaf het begin toegevoegd wordt. Je neemt dus je maischwater plus alles wat je verderop in het proces nog gaat verliezen. Dan hoef je inderdaad niet meer te spoelen.

Toen ik begon had ik een pan van krap 15 liter en ik brouwde batches van 12. Inmaischen deed ik in de "normale" hoeveelheid water in een BIAB zak – wel met RVS rekje op de bodem om de zak van de bodem af te houden; gaat anders smelten als je de pan verhit. Aan het einde van de maisch haalde ik de zak eruit en hing die in een lege vergistingsemmer – de zak over de randen van de emmer om 'm omhoog te houden. Daar liet ik dan het spoelwater doorheen lopen. Aan het einde van het spoelen ging de inhoud van de emmer weer terug bij het wort wat ondertussen al snel richting kook aan het gaan was.

Dat was een makkelijke manier en relatief schoon. Het wordt anders al gauw een geklieder en gedoe. Bostel met aanhangend vocht is al gauw een paar kilo en dat wordt best zwaar na een minuut of 10, als je het omhoog moet houden. En het is heet; bijna 80ºC richting uitmaischen (±78ºC)..
Zelfs voor 5 liter batches met 1½ kilo mout (+ ca. 1½ liter water is ± 3 kilo bostel) zijn er weinig tot geen goede filters of vergieten groot genoeg te vinden. Tenminste, niet in het huishoudelijke segment. Het is al gauw te klein.

Een andere optie – die heb ik weleens van Jacques gelezen – is twee vergistingsemmers nemen. In eentje in de bodem gaatjes boren en die in de andere schuiven. Dan de bostel daarin uitspoelen. Maar, volgens mij was dat ook met de bostel in een BIAB zak. Dat weet ik niet zeker meer. Voordeel was wel dat je de BIAB zak met zware, hete bostel niet meer provisorisch hoeft op te hangen; dat is best een geklooi.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.