Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept met CTZ hop?

Gestart door rutger1973, 28-02-2021 09:03 u

Vorige topic - Volgende topic

rutger1973

Hallo brouwers

Ik heb een paar proefpakketjes met hop gekregen. Een daarvan is 28 gram CTZ (Columbus/Tomahwk/Zeus) 15,7% en daarvan zou ik graag een leuk IPA (achtig) recept van willen maken. Ik denk aan een kleine batch van 10 liter met pale ale als basismout, wat Vienna en carapils 120. Het hoeft voor mij niet een extreem bittere IPA te worden maar zou wel graag goed de hop CTZ aroma willen proeven.

Ik weet alleen even niet hoe ik het best de hop kan verdelen. Ik vind het zonde om deze hop te gebruiken als bitterhop. Ik dacht aan Magnum (14,4) als bitterhop en de CTZ te gebruiken als aroma.

Vraag is hoe ik de CTZ het best kan gebruiken/verdelen zodat deze de maximale smaak afgeeft. Laatste 10 of 5 min van de kook, hopstand, koudhop?

Advies of suggesties?

Dank!

groet!
Rogier

Jacques

Met het hoge alfazuurgehalte heb je geen aparte bitterhop nodig.

Als je deze hop helemaal tot uiting te laten komen zou ik deze ook in kleine hoeveelheid aan het begin van het koken geven. Bijvoorbeeld 5 à 6 g. Je houdt dan nog zo'n 20 g hop over voor late hopgiften, vlamuit en koudhop. Vergeet niet dat ook de hop die aan het begin van het koken toevoegt bijdraagt aan het hopprofiel van je bier. Maar ik moet toegeven dat 28 gram niet veel is...

Op welke begin SG wil je uitkomen?

rutger1973

Ik dacht aan een biertje in het idee van "flink' van het IJ, wat lager in alcohol en subtiel hoppig. Begin SG van 1.048, eind SG 1.009 en een percentage van 5.1%

1,8 kg pale ale
180 gram cara 120
180 gram vienna

Lallemand BRY-97

Ik heb wat posts gevonden waarin de combinatie CTZ met centennial een mooie schijnt te zijn. Da's natuurlijk altijd een optie maar dan gaat de puurheid van de hop verloren.

Jacques

Citaat van: rutger1973 op 01-03-2021  08:47 uIk dacht aan een biertje in het idee van "flink' van het IJ, wat lager in alcohol en subtiel hoppig. Begin SG van 1.048, eind SG 1.009 en een percentage van 5.1%

1,8 kg pale ale
180 gram cara 120
180 gram vienna

Lallemand BRY-97

Ik heb wat posts gevonden waarin de combinatie CTZ met centennial een mooie schijnt te zijn. Da's natuurlijk altijd een optie maar dan gaat de puurheid van de hop verloren.

Voor een bier met een begin SG van 1048 kun je toe met minder hop. Dat is natuurlijk fijn als je niet zo veel hop tot je beschikking hebt.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 01-03-2021  21:12 uVoor een bier met een begin SG van 1048 kun je toe met minder hop.
Jij weet helemaal niet het volume wat er gebrouwen wordt!
Ik gok ergens tussen de 5 L en 10 L.
Ik gebruik tegenwoordig aan koudhop iets tussen de 5 g en 10 g per liter.
Dan kom ik met 28 g hop echt niet uit.

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-03-2021  21:29 uJij weet helemaal niet het volume wat er gebrouwen wordt!
Ik gok ergens tussen de 5 L en 10 L.
Ik gebruik tegenwoordig aan koudhop iets tussen de 5 g en 10 g per liter.
Dan kom ik met 28 g hop echt niet uit.

Citaat van: rutger1973 op 28-02-2021  09:03 uIk denk aan een kleine batch van 10 liter met pale ale als basismout, wat Vienna en carapils 120. Het hoeft voor mij niet een extreem bittere IPA te worden maar zou wel graag goed de hop CTZ aroma willen proeven.

Rogier had het over 10 liter...

Volgens de huidige inzichten is een koudhopgift tussen de 4 en 8 g per liter voldoende voor een mooi hoparoma. Meer dan 8 g schijnt verspilling van hop te zijn.

28 g hop is niet veel. Maar omdat CTZ een hop is met een hoog alfazuurgehalte heb je er maar weinig van nodig om voldoende bitterheid te krijgen. En of je nu 22 g of 28 g hop gebruikt voor late hopgiften en koudhop maakt niet zo veel uit. Door slechts 5 liter te brouwen heb je in verhouding natuurlijk meer hop.

Waar ik op wijs is dat ook de hop dit je aan het begin van het koken van het wort geeft invloed heeft op de hopsmaak. Niet al het hoparoma verdampt door het koken. Maar eerlijk is eerlijk de invloed van late hopgiften op het hoparoma is groter dan de hopgifte aan het begin van het koken.

Oscar

Citaat van: rutger1973 op 28-02-2021  09:03 uVraag is hoe ik de CTZ het best kan gebruiken/verdelen zodat deze de maximale smaak afgeeft. Laatste 10 of 5 min van de kook, hopstand, koudhop?

De Ultime 1 ounce ipa... geen bitterhop! En alle hop als wirlpoolhop gebruiken!  28 gram einde koken! (0 min)   :proost: :proost: :biersmile:

Jacques

Citaat van: Oscar op 01-03-2021  22:46 uDe Ultime 1 ounce ipa... geen bitterhop! En alle hop als wirlpoolhop gebruiken!  28 gram einde koken! (0 min)   :proost: :proost: :biersmile:

Rogier heeft het over
Citaat van: rutger1973 op 28-02-2021  09:03 uHet hoeft voor mij niet een extreem bittere IPA te worden maar zou wel graag goed de hop CTZ aroma willen proeven.
Hieruit leid ik af dat het niet de bedoeling is een NEIPA te brouwen met amper of geen bitterheid. Neemt niet weg dat het een optie is.

Oscar

Citaat van: Jacques op 01-03-2021  23:01 uniet de bedoeling is een NEIPA te brouwen met amper of geen bitterheid.

En jij denk dat je geen bitterheid krijgt al je einde koken alle hop in de ketel doet.... ;)  probeer het eens... je zult verbaast staan..;-)

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 01-03-2021  22:31 uMeer dan 8 g schijnt verspilling van hop te zijn.
Ok!
Daar kom ik op terug!

Jacques

Citaat van: Oscar op 01-03-2021  23:02 uEn jij denk dat je geen bitterheid krijgt al je einde koken alle hop in de ketel doet.... ;)  probeer het eens... je zult verbaast staan..;-)

Je krijgt sowieso bitterheid door niet-geïsomeerde alfazuren. Echter deze zijn minder bitter dan geïsomeriseerde alfazuren die je krijgt door een hopgift aan het begin van het koken. Ook is de aard van de bitterheid anders.
(Een tijdje terug heb ik dat uitgetest...  :D)

Zoals ik al schreef is het een optie. Het is maar net wat je wilt als brouwer.

JanDeGraaff

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-03-2021  23:09 u
Citaat van: Jacques op 01-03-2021  22:31 uMeer dan 8 g schijnt verspilling van hop te zijn.
Ok!
Daar kom ik op terug!
Jacques heeft gelijk; dat is een onderzoek van Hop Professor Sellhammer et al– "Impact of static dry‐hopping rate on the sensory and analytical profiles of beer" - 2018.

Op Brülosophy staat een soort van samenvatting.
Citeer"The first conclusion is that above 8 g/L the extraction of hop oils and the aroma contributions from those oils are nearly saturated. To use Shellhammer's language, dry hopping with more than 8 g/L (1.1 oz/gal or 2.1 lbs/bbl) is an inefficient use of raw materials. "

Vervolgonderzoek – "Extraction Efficiency of Dry-Hopping" - 2019 – T. Sellhammer et al – laat een bevestiging zien.

rutger1973

Ik heb aangegeven dat ik een ipa wilde brouwen. Bij nader inzien lijkt 28 gram blijkbaar te weinig en is misschien de classificatie 'ipa' de verkeerde. Hoeft voor mij ook niet echt een naam te hebben. Ik wil gewoon een licht alcoholisch biertje brouwen waarin de CTZ hop zo mooi mogelijk tot uiting komt.

Voorstel... . Misschien 5 gram bitterhop, 5 gram laatste 10 min kook, 10 gram einde kook 0 min (80 graden, 20 min) en 8 gram hop als koudhop?

Zomaar schot voor de boeg.

Jacques

Citaat van: rutger1973 op 02-03-2021  12:51 uIk heb aangegeven dat ik een ipa wilde brouwen. Bij nader inzien lijkt 28 gram blijkbaar te weinig en is misschien de classificatie 'ipa' de verkeerde. Hoeft voor mij ook niet echt een naam te hebben. Ik wil gewoon een licht alcoholisch biertje brouwen waarin de CTZ hop zo mooi mogelijk tot uiting komt.

Voorstel... . Misschien 5 gram bitterhop, 5 gram laatste 10 min kook, 10 gram einde kook 0 min (80 graden, 20 min) en 8 gram hop als koudhop?

Zomaar schot voor de boeg.

Lijkt mij een goed idee. Door de hopgiften op verschillende momenten krijg je een intenser en harmonieuzer hoparoma.

Vergelijkbare Topics (7)

44947

Reacties: 9
Gelezen: 842

8678

Reacties: 28
Gelezen: 7648

34263

Reacties: 6
Gelezen: 1994

41758

Reacties: 45
Gelezen: 5270

39297

Reacties: 3
Gelezen: 1211

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.