Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruik gistemmer

Gestart door Erwin55, 14-02-2021 20:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Erwin55

Kan ik eigenlijk een 30 liter gistemmer gebruiken om 5 liter bier te vergisten? Of werkt dat niet goed?
Omdat ik niet meer als een 10 liter bier wil brouwen? En 15 liter emmers (met kraantje eo waterslot)zijn nogal moeilijk te krijgen.

hansHalberstadt

Bij 5 liter bier komt tijdens het gisten 75 (licht bier) a 150 (zwaar bier) liter koolzuur vrij. En dat gaat van onder naar boven de 25 liter kopruimte met lucht verdrijven. Zal dus wel goed gaan lijkt mij. 

Nobock

Voor die hoeveelheid kun je ook een vergistingsfles van 15 L overwegen.

Adbrouwt

Citaat van: Erwin55 op 14-02-2021  20:59 uKan ik eigenlijk een 30 liter gistemmer gebruiken om 5 liter bier te vergisten? Of werkt dat niet goed?
Omdat ik niet meer als een 10 liter bier wil brouwen? En 15 liter emmers (met kraantje eo waterslot)zijn nogal moeilijk te krijgen.
Of een mandfles die zijn vaak in verschillende volume verkrijgbaar. Hebben alleen geen kraantje maar met een simpele hevel is dat probleem ook opgelost.

RuudB

Citaat van: Adbrouwt op 15-02-2021  07:20 uOf een mandfles die zijn vaak in verschillende volume verkrijgbaar. Hebben alleen geen kraantje maar met een simpele hevel is dat probleem ook opgelost.

Of met een wijndief.

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bottelen/hevels-en-toebehoren/wijndieven-proefpipetten

Rob.Erto

hansHalberstadt

Na een tijdje zul je er denk ik achter komen dat 5 liter wel snel op is, maar wel bijna net zoveel werk is om te brouwen als 20 liter. Mbt het volume is een grote hoeveelheid koolzuur erboven alleen maar gunstig, dus waarom een oplossing zoeken voor een probleem dat er niet is?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.