Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Helft van het bier schuimt wel, andere helft niet. Zelfde batch?

Gestart door Dejongbrian, 04-02-2021 18:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Dejongbrian

Hallo allen,

We hebben een bokbier recept die we vaker hebben gebrouwen, maar per keer tweaken om zo een hele lekkere te maken.

Dit keer heeft schuimt de helft van het bier wel en andere helft niet.

Alle omstandigheden en ingrediënten zijn hetzelfde.
We hebben gelijke hoeveelheden suiker per fles oegevoegd bij het bottelen.

Heeft iemand een idee hoe dit mogelijk is?

Alvast bedankt!

bastiaandalen

Suiker heb je dus per fles toegevoegd met lepeleltje? Of heb je totale bottelsuiker opgelost en toegevoegd aan wort voor het bottelen?

Dejongbrian

Hallo Bastiaan,

Ja, met een lepeltje afgewogen per flesje.

Andert

Citaat van: Dejongbrian op 04-02-2021  18:43 uHallo allen,

We hebben een bokbier recept die we vaker hebben gebrouwen, maar per keer tweaken om zo een hele lekkere te maken.

Dit keer heeft schuimt de helft van het bier wel en andere helft niet.

Alle omstandigheden en ingrediënten zijn hetzelfde.
We hebben gelijke hoeveelheden suiker per fles oegevoegd bij het bottelen.

Heeft iemand een idee hoe dit mogelijk is?

Alvast bedankt!
Hoe lang zit het in de fles? Wellicht heeft bij een deel al goede hergisting plaatsgevonden en bij een deel niet.

Dejongbrian

Hallo Andert,

Op 18 december is het op fles gekomen. Vorige week vrijdag had die wel schuim, vandaag andere flesjes niet.

Heuvinger brouwerij

Zo zalig dat de ene portie net even anders reageert dan de andere!
Dat heet ambachtelijk!
Het grootste probleem van hobbybrouwer om over stappen naar profesioneel, hoe brouw ik iedere keer bieren die hetzelfde smaken!

Dejongbrian

Hahaha dat klopt! Dat maakt het ook leuk en spannend..

En als de hele portie/batch hetzelfde probleem had dan kwam ik er waarschijnlijk wel uit wat er mis is gegaan.

Jammer genoeg gaat het nu om 2 om 2 flesjes, uit dezelfde portie/batch.

Andert

Dejongbrian

Dat is een goed idee. Dat gaan we checken!

Bedankt en mochten mensen ook ideeën hebben wat oorzaken kunnen zijn, horen wij het graag.
Check, check, dubbel check! :biersmile:

JessyH

Hoe doen jullie de hergisting op fles?

Staat het allemaal in, bijvoorbeeld de woonkamer, op dezelfde temperatuur of hebben jullie de flesjes in een gistkast staan met een warmtebron.

In het geval van het eerste komt er niet iets bij me op waar het aan kan liggen. Wellicht inderdaad lekkende kroonkurken, maar dat zou wel toevallig zijn dat het nu 2 om 2 ontdekt wordt.

In het geval van het tweede kan het zijn dat, bij een te sterke warmtebron en/of verkeerde plaatsing van de temperatuurvoeler, flesjes die dichterbij deze bron staan veel eerder op druk komen door een gemiddeld hogere temperatuur van diezelfde flesjes.

JessyH

bjorri

Zijn de flesjes van de zelfde oorsprong en zelfde behandeling?

brouwerwaldonk

Staat er een klein ringetje schuim in de flesjes die niet willen schuimen dan mag je zeker zijn de kroonkurken hebben gelekt, of nog lekken.
Kan je met een doek om je handen de kroonkurken verdraaien?
Hoe heb je de kroonkurken aangebracht, met een tang model?

Met dit apparaat zal je nooit meer lekkende kroonkurken hebben.

Andert

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-02-2021  11:23 uStaat er een klein ringetje schuim in de flesjes die niet willen schuimen dan mag je zeker zijn de kroonkurken hebben gelekt. Kan je met een doek om je handen de kroonkurken verdraaien?
Hoe heb je de kroonkurken aangebracht, met een tang model?

Met dit apparaat zal je nooit meer lekkende kroonkurken hebben.
https://images.bmswijndepot.com/20197117231723_tec-half-chrome.jpg-big.jpg
Ik kan met een doek om mijn handen de kroonkurken van al mijn flessen draaien en ze zijn toch echt drukdicht.

Bij veel commerciële bieren kun je ze zelfs zonder een doek om je handen draaien. Dit zegt echt helemaal niks.

Een kroonkurk die je kunt draaien op een fles kan prima afsluiten.

hansHalberstadt

Hoe heb je gebotteld? Vanuit een bottelvat of vanuit je gistingsvat. In het 2e geval kan het zijn dat er in het ene flesje veel meer gist zit dan in het andere. Kijkt eens of er een verband is tussen te weinig druk en de hoeveelheid gist in je flesjes: laatste restje bier op de bodem goed zwenken en dan in een buisje gieten en laten bezinken in de koelkast. Dan zie je hoeveel gist erin zat. Als je lang wacht met bottelen en een zwaar bier hebt kan dit een probleem zijn.

brouwerwaldonk

Citaat van: Andert op 06-02-2021  13:24 uIk kan met een doek om mijn handen de kroonkurken van al mijn flessen draaien en ze zijn toch echt drukdicht.
Ik mag kracht zetten zoveel ik kan, de kroonkurk beweegt totaal niet. Dus ik betwijfel sterk of uw kroonkurken echt dicht afsluiten. 

hansHalberstadt

Citaat van: Andert op 06-02-2021  13:24 uIk kan met een doek om mijn handen de kroonkurken van al mijn flessen draaien en ze zijn toch echt drukdicht.

Hoe constateer je dat ze drukdicht zijn? Een heel klein beetje lek kun je namelijk niet zien.

Brouwerij De Stichting

Een foto van de kroonkurken op je flesjes zou kunnen helpen bepalen wat er aan de hand is

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 06-02-2021  15:56 uHoe constateer je dat ze drukdicht zijn? een heel klein beetje lek kun je namelijk niet zien.
Een kroonkurk die lekt heeft een klein beetje schuim in de hals, soms maar een heel smal ringetje tegen het glas.

Andert

Citaat van: brouwerwaldonk op 06-02-2021  14:48 uIk mag kracht zetten zoveel ik kan, de kroonkurk beweegt totaal niet. Dus ik betwijfel sterk of uw kroonkurken echt dicht afsluiten.
Zojuist een flesje Hertog Jan Grand Prestige gepakt. Kroonkurk is zelfs zonder doekje erom zonder veel moeite te draaien.... En ik ben echt geen krachtpatser [emoji6]

Andert

Citaat van: hansHalberstadt op 06-02-2021  15:56 uHoe constateer je dat ze drukdicht zijn? een heel klein beetje lek kun je nl niet zien.
Sommige flessen staan al een jaar en er zit nog steeds ruim voldoende koolzuur in. Conclusie: de flessen zijn dicht.

Dejongbrian

Hallo allen,

Bedankt voor de reacties, ik heb ondertussen een paar dingen getest.

Ik kan niet zien dat de kroonkurken lekken, ik heb er 2 een tijd op de kop gezet en op de zij gelegd(om het uur een kwartslag gedraaid) om te kijken of ze lekken.
Met of zonder doek zit er ook geen beweging in de kroonkuren.

Deze kroonkurken zijn er niet met een tang opgezet, maar met een manueel kroonkurken apparaat vergelijkbaar met: Brewferm High Striker kroonkurkapparaat.

We bottelen gelijk vanuit het gistvat.

Vandaag heb ik er weer één open gemaakt, natuurlijk voor onderzoeksdoeleinden ;), en er gebeurde nog iets bijzonders wat wel enigszins overeen kwam met wat al werd aangegeven, maar niet geheel. Toen ik de helft had ingeschonken was deze nog weer zonder schuim, gedraaid met het glas en alles om te proberen schuim erop te krijgen werkte niet, daarna rest ingeschonken en kwam er een licht schuimkraagje op.

Dit gebeurde bij andere flesjes niet.

bjorri

Heb je huisgenoten die de glazen voor andere dranken gebruiken?

stiaanke

Jacques

Bij veel commerciële bieren kun je ze zelfs zonder een doek om je handen draaien. Dit zegt echt helemaal niks.

Een kroonkurk die je kunt draaien op een fles kan prima afsluiten.

Citaat van: Andert op 06-02-2021  16:55 uZojuist een flesje Hertog Jan Grand Prestige gepakt. Kroonkurk is zelfs zonder doekje erom zonder veel moeite te draaien.... En ik ben echt geen krachtpatser [emoji6]

Ik denk dat je kracht onderschat. Hertog Jan Grand Prestige heb ik ook in huis. Net even geprobeerd met blote handen en met een doek. Geen enkele beweging in te krijgen. Met een waterpomptang lukt het wel.

Kroonkurken horen goed vast te zitten en als je ze met de hand kunt verdraaien ben je of super sterk in je handen of heb je een minder goed werkend kroonkurkapparaat...

Andert

Citaat van: Jacques op 07-02-2021  23:04 uIk denk dat je kracht onderschat. Hertog Jan Grand Prestige heb ik ook in huis. Net even geprobeerd met blote handen en met een doek. Geen enkele beweging in te krijgen. Met een waterpomptang lukt het wel.

Kroonkurken horen goed vast te zitten en als je ze met de hand kunt verdraaien ben je of super sterk in je handen of heb je een minder goed werkend kroonkurkapparaat...
Kroonkurken horen goed af te sluiten, of ze nu wel of niet te draaien zijn.

En blijkbaar heb ik superkrachten! [emoji16]

Vergelijkbare Topics (7)

26735

Reacties: 35
Gelezen: 9426

10892

Reacties: 1
Gelezen: 1689

38639

Reacties: 12
Gelezen: 2829

29753

Reacties: 5
Gelezen: 1546

18125

Gestart door orangeloo

Reacties: 4
Gelezen: 2388

10-08-2011 22:57 u
door orangeloo
43034

Reacties: 15
Gelezen: 1848

33227

Gestart door Marksbrew

Reacties: 4
Gelezen: 1631

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.