Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruik van buitenkraan (water), veilig?

Gestart door Procion, 29-01-2021 09:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Procion

Hallo,

Ik weet dat het kraanwater in Nederland als uitermate geschikt wordt gezien voor het brouwen van bier, maar ik vroeg me af: Hoe zit dit met buitenkranen zónder warm water?

Mijn brouwschuurtje heeft een water mogelijkheid, maar dit kraantje zit aan de buitenmuur en heeft alleen koud water. Nu dacht ik ooit te hebben opgevangen dat het goed is om de leidingen om de zoveel tijd met heet (minimaal 60 ºC) water door te spoelen voor desinfectie. Is dit zo of is dit water prima te gebruiken door simpelweg door te spoelen met koud water? Het aanleggen van een leiding voor warm water is helaas niet mogelijk. Nu maakt het koken van het wort natuurlijk alles wel kapot, maar maak me vooral zorgen over bijsmaken.

Is er een water expert die hier wellicht meer over kan vertellen? :)

UPDATE:
Na verder onderzoek (https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34766.msg525936.html#msg525936) zie ik dat er genoeg mensen zijn die zelfs met een tuinslang aan watervoorziening doen, dus ik gok dat een buitenkraantje dan ook geen probleem moet zijn. Correct me if i'm wrong.

dutch peter

Hi Procion,

Een buitenkraan maakt geen verschil met je koud water kraan binnen - allemaal dezelfde leiding uit de straat. Het eventueel spoelen met heet water waar je naar verwijst kan zijn tegen legionella. Echter, dit wordt zelden in serieuze hoeveelheden in Nederlandse huishoudens aangetroffen. En legionella gaat dood door koken, dus dat is met het brouwen al geen issue meer :-).
Mocht je toch nog bedenkingen hebben dan is spoelen je beste optie, dus eerst 10 minuten de tuin bewateren voor je gaat brouwen.
Vraag ook eens een waterprofiel aan bij je watermaatschappij, dat geeft je inzicht in de kwaliteit van je water.

Grtz,

Peter

JessyH

Wat toevallig, ik vroeg mezelf dit ook af gisteren. Onze buitenkraan wordt regelmatig gebruikt, maar gewoon voor de zekerheid even laten lopen en niks aan de hand dus. ;D

JessyH

JanDeGraaff

Met 6 à 7 liter/minuut is 10 minuten doorspoelen best zonde van het water. Ik pak water uit mijn buitenkraan en spoel niet door.

Legionella moet je, om gevaarlijk voor je gezondheid te zijn, via de luchtwegen binnenkrijgen. Ook moet het water in de leiding tussen de 25 en 45 ºC zijn geweest en meer dan een week stil hebben gestaan om een snelle vermeerdering van de bacteriën te entameren. Legionella bacteriën komen overal voor, alleen in hele specifieke situaties kunnen ze wellicht een bedreiging voor de gezondheid vormen.

Een ketel met 20, 30 liter koud water vullen is ongevaarlijk; zeker als je een slang aan de kraan koppelt om zo spetteren te voorkomen. Scheelt ook flink zuurstofinslag! De eventuele legionella in het water wordt onschadelijk zodra het water boven de 60ºC komt.

Maar zoals Peter zegt: als je het niet vertrouwt dan spoel je. Ik zou wel vijf minuten doen, niet tien. En je moet al zeker niet de tuin gaan sproeien, want dan vernevel je het water juist en kun je het via de luchtwegen binnen krijgen.
Het beste hang je een slang zonder sproeistuk in een gieter of in een met water gevulde emmer en laat het water gedurende 5 minuten stromen. Dit water kunt je zonder problemen gebruiken voor de planten door het bij de planten uit te laten stromen (geen sproeikop op de gieter ivm verneveling!).

Maar je kunt ook té voorzichtig zijn, hoor.
De volgende stap is brouwen in een bio-suit..

Procion

Citaat van: JanDeGraaff op 29-01-2021  10:42 uMaar je kunt ook té voorzichtig zijn, hoor.
De volgende stap is brouwen in een bio-suit..

Haha, zo stel ik mij de hobbybrouwer in omgeving pripyat voor :P

Maar dan vind ik het prima, dank voor je antwoord :) Ik maakte me vooral 'zorgen' over eventuele bijsmaken, niet zozeer over gezondheidsrisico's (het wort wordt immers tóch gekookt).

dutch peter

Eigenlijk is kraanwater gebruiken voor de tuin een heel slecht idee - omdat je hiermee de grond verkalkt!! Beter om regenwater te nemen.
Maar dit hoort meer in een tuinders forum  ;D

Jan heeft gelijk wat betreft het nevelen, en het gevaar daarvan. Ik wil echter nogmaals benadrukken dat serieuze kolonies van legionella zeer zelden in Nederlandse huishoudens voorkomen en dat ook het sproeien van de tuin een nihil risico is.

bjorri

En toch, als die leiding meer dan een week niet gebruikt is zou ik toch eerst minimaal een of twee liter per strekkende meter leiding er doorheen willen spoelen. Er kan altijd iets neerslaan in de leiding wat dan weer los kan komen als opeens het water weer in beweging komt. Baat het niet dan schaadt het hooguit je waterverbruik.  Twee emmers water is niet veel in verhouding met je koelwater.

Vergelijkbare Topics (7)

78

Reacties: 3
Gelezen: 13799

21986

Reacties: 7
Gelezen: 3924

36346

Reacties: 20
Gelezen: 4848

6636

Reacties: 16
Gelezen: 7403

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.