Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weizen hoofdgisting/nagisting

Gestart door Niels98, 23-01-2021 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Niels98

Goedenavond brouwers,

Aanstaande zondag heb ik een weizen brouw op de planning staan met als gist Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen.
Deze wil ik laten vergisten op 22 graden, hierna terug koelen naar 5 graden en de gist aftappen en dan nog 5 dagen op 5 graden laten lageren voor dat het  gebotteld wordt. Hopelijk blijft hij dan wel troebel zoals een weizen hoort te zijn en niet helder zoals bv. een pils.

Hoe doen jullie het lageren voordat het gebotteld wordt bij een weizen bier en zou ik het beter anders kunnen doen? (temp, tijdsduur)

Alvast dank voor de reacties!  :proost2:

Rob Q

Marco Aal

Hallo,

Lageren doe je in de fles of keg.
Lageren wil zeggen het rijpen van het bier bij weizen kan het snel gaan na 2 à 3 weken op kamertemperatuur in de fles is het  al lekker drinkbaar.

Gr Marco

Eric v B

Lees deze thread eens door. Resultaat is een heerlijke (Ayinger) weizen.
In deze thread staan de nodige aanwijzingen. Succes!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33558.msg510170.html#msg510170

tdp

Wat is je doel van het terugkoelen naar 5 graden? En waarom bij een Weizen, die je troebel wil hebben?

Jacques

Citaat van: Niels98 op 23-01-2021  18:49 uDeze wil ik laten vergisten op 22 graden...

Als je een weizen wilt met kenmerkende banaan en kruidnagelsmaak kun je beter vergisten bij 18 ºC...

Citaat van: Niels98 op 23-01-2021  18:49 u... hierna terug koelen naar 5 graden en de gist aftappen en dan nog 5 dagen op 5 graden laten lageren voor dat het  gebotteld wordt.

Na de hoofdgisting kun je de temperatuur langzaam verhogen naar zo'n 20 à 21 ºC om te zorgen dat het bier goed uitgist. Een week nadat de vergisting is afgelopen kun je bottelen. Lageren is niet nodig.

Niels98

Allen dank voor de reacties!
Ik denk dat ik de term nagisten en lageren en de bierstijl een beetje door elkaar heb gehaald...

Zoals het er nu uit ziet wil ik als volgt deze weizen gaan vergisten met de 3068:
Hoofdgisting: 18 °C - 3 dagen
Nagisting:     19 °C - 1 dag
                    20 °C - 1 dag
                    21 °C - 7 dagen (nadat hij eind vergist is deze stap)

Hierna de gist die is uitgezakt onder in de ckt eruit tappen en dan bottelen met 8 g/l suiker.

Is dit vergistingsschema goed voor deze weizen?

Jacques

Citaat van: Niels98 op 27-01-2021  14:34 uAllen dank voor de reacties!
Ik denk dat ik de term nagisten en lageren en de bierstijl een beetje door elkaar heb gehaald...

Zoals het er nu uit ziet wil ik als volgt deze weizen gaan vergisten met de 3068:
Hoofdgisting: 18 °C - 3 dagen
Nagisting:     19 °C - 1 dag
                    20 °C - 1 dag
                    21 °C - 7 dagen (nadat hij eind vergist is deze stap)

Hoe lang de hoofdgisting duurt bepaalt de gist en niet de brouwer...  :)

De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting afhankelijk van de hoeveelheid eenvoudige suikers in het wort. Wanneer de kleinere suikers verbruikt zijn door de gist gaat de vergisting langzamer.
Je kunt dit volgen via het aantal bubbels van het waterslot of via een iSpindel of een soortgelijk apparaat. Bij kleine hoeveelheden kun je ook gebruikmaken van de weegmethode om de vergisting te volgen.

Niels98

Citaat van: Jacques op 27-01-2021  21:54 uHoe lang de hoofdgisting duurt bepaalt de gist en niet de brouwer...  :)

De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting afhankelijk van de hoeveelheid eenvoudige suikers in het wort. Wanneer de kleinere suikers verbruikt zijn door de gist gaat de vergisting langzamer.
Je kunt dit volgen via het aantal bubbels van het waterslot of via een iSpindel of een soortgelijk apparaat. Bij kleine hoeveelheden kun je ook gebruikmaken van de weegmethode om de vergisting te volgen.

De gist bepaalt natuurlijk de tijdsduur, echter is dit een indicatie die ik heb gemaakt.  ;)
Ik kijk in de blowoff (waterslot) dagelijks en noteer altijd mijn bevinding hiervan en ik meet meerde keren het SG, pH, temperatuur om de vergisting te volgen en te berekenen voor hoeveel procent hij al is eindvergist.

Zodra de hoofdgisting is afgelopen ga ik geleidelijk de temperatuur opbouwen.

Jacques

Citaat van: Niels98 op 27-01-2021  22:15 uDe gist bepaalt natuurlijk de tijdsduur, echter is dit een indicatie die ik heb gemaakt.  ;)

De gist is leidend, de brouwer volgt...
Hoe lang de hoofdgisting duurt is steeds anders.

Niels98

De weizen zit momenteel in de nagisting op 20 graden. 61,70% eindvergist tot op heden. Zodra hij helemaal is eindvergist (75,9% volgens Brewfather) haal ik de gist eraf en wil ik hem nog terug koelen naar 12 graden keldertemperatuur voor 5 dagen en hem vervolgens bottelen.

De werkwijze die ik een grove richtlijnen hanteer voor het vergistingsproces is als volgt:
- Hoofdvergisting (x temperatuur voor x dagen, zodra ongeveer 70-80% van de vergistingsgraad is behaald door naar de navergisting, je merkt dan ook dat het waterslot activiteit rustiger is)
- Navergisting (x temperatuur voor x dagen, afhankelijk van het eindvergistingsgraad/stamwortgehalte metingen. Gist eraf halen na behalen eindvergistingsgraad.)
- Tertiair (keldertemperatuur) 12 graden voor 5 dagen
- Coldcrash 4 graden (x dagen, ligt aan het biersoort)

Is deze werkwijze die ik in grove lijnen hanteer correct? Ik ben me namelijk meer aan het verdiepen in het vergistingsproces, aangezien ik merk dat ik daar nog veel eruit te halen heb. Vandaar deze vraag.  :) :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

37729

Reacties: 23
Gelezen: 4302

18039

Reacties: 47
Gelezen: 16709

1154

Gestart door Oscar

Reacties: 15
Gelezen: 13588

36407

Reacties: 7
Gelezen: 2269

34289

Reacties: 18
Gelezen: 2922

31874

Reacties: 10
Gelezen: 1927

29138

Reacties: 2
Gelezen: 1609

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.