Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Moutextract in mede. Verhitten?

Gestart door Fen, 27-12-2020 00:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Fen

Ik wil tzt even experimenteren met vloeibaar moutextract in mede, of om exact te zijn, een luie manier om braggot te maken.
Nu maak ik een simpele mede door het op kamertemperatuur bij elkaar gooien van honing en water, of maximaal tot ~40 graden als de honing wat langer staat om het makkelijker op te lossen. Van infecties nooit last van gehad omdat ik erg schoon werk en honing ook een schoon product van zich zelf is.

Hoe zit dit met vloeibaar moutextract? Is het verstandig om het op kamertemperatuur er bij te doen of misschien eerst koken?
Ik ben vooral even benieuwd naar de verandering in smaak, hygiƫne en of het goed is op te lossen is in water bij lagere temperaturen.

Mocht ik in de toekomst eens experimenteren met moutextract in poedervorm, wat is daar de werkwijze in dit geval?

Snelbier

Zowel vloeibaar als poeder-extract zijn hitte-behandeld en in principe schoon verpakt, infectie-vrij.
Ik heb ze nooit gekookt, maar weet dat sommigen het toch even koken voor de zekerheid.
Na openen is het een ander verhaal, vooral moutpoeder trekt snel vocht (en dus infecties) aan. Rotspul om mee te werken, plakt overal op en aan.
Oplossen van vloeibaar extract kan desnoods in koude vloeistof, duurt alleen even.
Poeder moet je echt even opwarmen om homogeen te krijgen.
Door langer verhitten kan de kleur iets donkerder worden, weet niet of dat een probleem is.
Vloeibaar extract lijkt over het algemeen wat lichter van kleur dan poeder (minder warmte-behandeld?) en houdt bij lauw oplossen die lichte kleur.
Succes, Snelbier

Fen

Okay dat is goed om te weten, bedankt!
Nee, kleur interesseert me niet zo. Ik wil er even 1 of 2 batches van 5 liter brouwen en wat spelen met verhoudingen en als de smaak bevalt maak ik het de volgende keer in de Brew Monk met gewone mout.

Vergelijkbare Topics (7)

8730

Reacties: 8
Gelezen: 4645

14436

Reacties: 7
Gelezen: 3018

3772

Gestart door gerben

Reacties: 29
Gelezen: 33871

32684

Gestart door Bertje Bier

Reacties: 16
Gelezen: 4041

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.