Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting komt niet op gang

Gestart door RJSN, 25-11-2020 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

RJSN

Ik heb zondagmiddag een Wyeast 1968 gesmackt en deze heb ik maandagmiddag toegevoegd aan het wort.
De gist was dus rond de 24 uur actief voor het werd toegevoegd.

Bij mijn vorige Wyeast packs stonden deze dan al bol alsof ze ieder moment kunnen ontploffen. Zo heb ik laatst de 3068 gebruikt die dit had.
Bij deze was dat anders. De verpakking werd wel boller en je hoorde ook activiteit, echter stond de verpakking niet 'strak'. Volgens Wyeast verpakking hoeft dat ook niet, echter gaf het niet het vertrouwen zoals de vorige.

We zijn nu op woensdagmiddag en bij mijn andere brouwsels stond het waterslot nu al aardig te borrelen. Echter bij dit brouwsel gebeurt er niets.
Nu heb ik veel geduld en kan het nog een paar dagen aankijken. Echter wil ik even raad vragen of dat de verstandigste keus is of dat ik iets anders moet doen, gist toevoegen?

Het wort is 10 liter en deze zit in een gist vat (kunststof) van 30 liter. Deze heb ik gecontroleerd op lekken, niets gevonden. Ik heb ook even in het vat gekeken en het ziet er nog net zo uit als toen ik het wort er in liet kletteren maar dan zonder schuim laagje. De gist was geproduceerd in juni en heeft +/- 5 weken in mijn koelkast gestaan voor gebruik.

Advies is welkom  :)

beun

Hier is al heel veel over geschreven hier op het forum, vloeibaar versus korrelgist.
Ik heb zelf veel met de Wyeast gisten gebrouwen maar de ervaring is dat een korrelgist veel gebruiksvriendelijker en zekerder is voor de meeste brouwers. zeker als je geen starter met de Wyeast maakt.

Voor nu zou ik om je brouwsel te redden snel een korrelgist toevoegen als je die hebt.
Meestal als het al zo lang duurt voordat e.e.a. op gang komt heb je ook kans op een stokkende of slepende vergisting

RJSN

Ik probeer geen discussie te ontketenen over vloeibaar vs poeder gist. Al wil ik wel de switch maken naar poeder en ook hop korrels ipv bloemen.
Als beginnend brouwer was ik in de veronderstelling dat duurder ook beter/eenvoudig was echter wil ik het andere ook eens proberen.

Helaas heb ik geen korrel gist liggen maar ik zal even langs de brouw winkel gaan om de korrel gist te halen omdat het anders zonde is.

RJSN

Even een korte update; nadat ik dus in het vat heb gekeken en de boel weer heb gesloten is vandaag (donderdagmiddag) de vergisting goed op gang gekomen. Het waterslot borrelt nu een paar keer per minuut. Heb dus geen extra gist toegevoegd.

beun

Gelukkig maar! Dat het zolang duurde geeft aan dat er tekort vitale gistcellen in de smackpack zaten en waarschijnlijk heb je het wort ook niet belucht, als je dat doet kan de gist zich makkelijker kan vermenigvuldigen. Als je een goede starter maakt is beluchten minder noodzakelijk. Hou het verloop van de vergisting nu goed in de gaten, zeker als je een hoger start sg hebt. Dat de vergisting is begonnen wil niet zeggen dat deze helemaal goed uitgist.

stefan

beun

Citaat van: RJSN op 25-11-2020  22:42 uAls beginnend brouwer was ik in de veronderstelling dat duurder ook beter/eenvoudig was echter wil ik het andere ook eens proberen.

Helaas heb ik geen korrel gist liggen maar ik zal even langs de brouw winkel gaan om de korrel gist te halen omdat het anders zonde is.

Ik heb zelf ook altijd zo geredeneerd. uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat er in vloeibare gisten veel meer keuze in soorten gist is, maar het vraagt wel de nodige kennis en voorbereiding.
Met korrelgist is het een stukje makkelijker voor de beginnende brouwer en er is ook ruime keuze tegenwoordig.

Robert1968

CiteerEven een korte update; nadat ik dus in het vat heb gekeken en de boel weer heb gesloten is vandaag (donderdagmiddag) de vergisting goed op gang gekomen.

Moet de eerste brouwer nog tegenkomen waarbij de gisting ECHT niet op gang was gekomen, dan moet de gist wel erg mishandeld zijn geweest.
Heb wel eens (bij wijze van test) omgerekend 0,5 g korrelgist op 20 l wort gebruikt, gisting kwam ook nog op gang, maar pas na enkele dagen.

RJSN

Citaat van: beun op 26-11-2020  20:20 u...waarschijnlijk heb je het wort ook niet belucht.....

Jawel, ik heb het wort in het gist vat laten kletteren. Dat kan het probleem niet zijn geweest.

Afgezien van het gebruiksgemak van korrel gist is de prijs ook vele malen interessanter.

Mark T

Citaat van: RJSN op 27-11-2020  14:28 uJawel, ik heb het wort in het gist vat laten kletteren. Dat kan het probleem niet zijn geweest.

Enkel in het gistvat laten kletteren zorgt natuurlijk wel voor enige beluchting maar het is natuurlijk niet de meest 'optimale' manier van beluchten.

Ik gebruik zelf tegenwoordig de Grainfather whirlpool-roerspaan (aan boormachine) waarmee ik mijn wort zeker 5 minuten belucht. Daarnaast voeg ik aan het eind van het koken ook altijd wat gistvoeding toe. Mijn vergisting is daardoor een heel stuk beter geworden en komt veel sneller op gang dan toen ik het wort alleen maar in mijn gistvat liet kletteren.

RJSN

Bedoel je met "Mijn vergisting is daardoor een heel stuk beter geworden" alleen dat het sneller op gang kwam of zijn er nog andere zaken beter geworden?

Aangezien het voor mij niets uitmaakt of het na een X aantal uren begint of direct.

Jacques

Citaat van: RJSN op 26-11-2020  19:10 uEven een korte update; nadat ik dus in het vat heb gekeken en de boel weer heb gesloten is vandaag (donderdagmiddag) de vergisting goed op gang gekomen. Het waterslot borrelt nu een paar keer per minuut. Heb dus geen extra gist toegevoegd.

Waarschijnlijk sloot het gstvat in eerste instantie niet goed af...  >:D
Je zou niet de eerste hobbybrouwer zijn die zich zorgen maakte dat de vergisting niet wilt starten terwijl er niets aan de hand is. Een lekkend gistvat kwam overigens in het verleden vaker voor dan tegenwoordig. Kennelijk worden er betere vergistingsvaten verkocht.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.