Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over waterbehandeling voor een Strong Bitter

Gestart door Novice77, 19-11-2020 10:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Novice77

Ik wil zondag een Fuller's ESB Strong Bitter brouwen, althans iets wat daarop lijkt.
Nu lijkt me bij dit biertype dat de bitterheid nogal nauw komt, en gips een grote invloed heeft op de beleving van de bitterheid, dus ik wil van tevoren even checken of ik dit goed begrepen heb:
In BrouwHulp heb ik het waterprofiel op London gezet, en een suggestie laten doen op dit doelwater. De uitkomst is dat ik voornamelijk gedemineraliseerd water moet gebruiken (17 liter) en een beetje gips. Het gekke is dat de Cl/SO4 ratio dan erg uit balans is:

Nu wil ik alleen kraanwater gebruiken dus dit heb ik daarna aangepast. Ook heb ik de ratio in het groene gebied gekregen door de gipstoevoeging te verhogen:

Klopt dit wel? Ik ben bang dat teveel gips de bitterheid te hard maakt. Ook zie ik dat de bitterheidsindex steeds hetzelfde blijft. Alvast dank!
Joost

Hierbij het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk017
Naam receptEen soort Fuller's ESB
Brouwdatum22-11-2020
BierstijlPale Ale/Strong Bitter
Volume24,0
Begin SG1,053 SG
Eind SG1,018 SG
Schijnbare vergistingsgraad66,0%
Alcoholgehalte4,6 vol.%
Berekende kleur (Morey)24 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)37 IBU
Brouwzaalrendement78,7 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
4,89 lKraanwater uit Den Haag
17,11 lGedemineraliseerd water
1,00 gCaCl2
1,10 gCaSO4
4,10 mlMelkzuur
10,31 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
36 mg/l3 mg/l15 mg/l46 mg/l26 mg/l39 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPale Maris OtterThomas Fawcett and Sons6 EBC90,9 %
0,50 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons165 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C2 min.60 min.4,0 l/kg
78,0 °C2 min.10 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26,0 gPerlepellets5,3%70 min.14,9 IBU
15,0 gMagnumpellets10,3%70 min.16,6 IBU
15,0 gE.K. Goldingpellets3,6%70 min.5,8 IBU
17,0 gE.K. Goldingpellets3,6%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
0,20 gLallemand Servomyces gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l starterLondon ESB Ale (1968)bovengist

trebvuister

Je kan de hoeveelheid bronwater op nul zetten
Volgens mij kan je bron-2 ook uitzetten, maar dat weet ik niet zeker

Edit:
misschien is het beter als ik eerst  het hele bericht lees

seed7

Je bitterheidsindex wordt bepaald door je begin SG en de bitterheid (IBU).

Het is een raar getal dat eigenlijk iets over de bitterheid van het wort zegt omdat er geen rekening met de gisting wordt gehouden. Gist je bier dieper uit dan kan het bitterder uitkomen dan je wil. Maakt die gist hogere alcoholen en andere smaakstoffen dan kan het minder bitter worden dan je verwacht. Gist die niet diep uit dan smaakt het ook minder bitter.

De smaakperceptie is amper in berekeningen te vatten en ieders smaak is ook anders. Brouwzouten zijn van invloed, maar ook niet echt te berekenen. Het gaat dan al lang niet meer over IBU.

Als je een ESB gebaseerd op Londons water wilt brouwen met alleen kraanwater dan is de instelling in het twee plaatje goed, 0 demi. Maar het resultaat is geen water uit Londen. Dat lukt niet met Haags water, je moet er e.a. "uit halen". Met name Na en SO4, waarmee je weer terug bent bij mengwater.

Echter ook, wat je gebruikt is alleen het waterprofiel van Londen. Weet je ook wat de lokale brouwers aan hun waterprofiel doen? Het is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk om het brouwwater eerst een uur te koken om een aantal stoffen er in te laten reageren en sedimenteren.

Ingo

Jacques

Citaat van: Novice77 op 19-11-2020  10:55 uIk wil zondag een Fuller's ESB Strong Bitter brouwen, althans iets wat daarop lijkt.
Nu lijkt me bij dit biertype dat de bitterheid nogal nauw komt, en gips een grote invloed heeft op de beleving van de bitterheid, dus ik wil van tevoren even checken of ik dit goed begrepen heb:
In BrouwHulp heb ik het waterprofiel op London gezet, en een suggestie laten doen op dit doelwater. De uitkomst is dat ik voornamelijk gedemineraliseerd water moet gebruiken (17 liter) en een beetje gips. Het gekke is dat de Cl/SO4 ratio dan erg uit balans is:

Nu wil ik alleen kraanwater gebruiken dus dit heb ik daarna aangepast. Ook heb ik de ratio in het groene gebied gekregen door de gipstoevoeging te verhogen:

Klopt dit wel? Ik ben bang dat teveel gips de bitterheid te hard maakt. Ook zie ik dat de bitterheidsindex steeds hetzelfde blijft. Alvast dank!
Joost

Zoals Ingo ook al uitlegde moet je niet te veel je iets aantrekken van de bitterheidsratio. Die zegt heel weinig tot niets over de bitterheidsbeleving. Zoals Ingo terecht opmerkt maakt de vergistingsgraad veel uit. Maar ook de gebruikte gist en de gebruikte moutsoorten maken uit.

Met gips (calciumsulfaat) moet je inderdaad heel voorzichtig zijn. Sulfaten geven snel een onaangename bitterheid aan een bier. Beter is het de bitterheid uit hop te laten komen.

Waarom geef je geen hopgift 5 tot 10 minuten voor het einde van het koken, dat kan de hoppigheid aanzienlijk verhogen. En hoppigheid wordt door de hersenen geassocieerd met bitterheid...

Novice77

Bedankt voor de tips hierboven! Ik ga de hopgiften iets aanpassen. Ik heb inmiddels ook gevonden dat het waterprofiel eigenlijk meer op Burton moet lijkten, dus nog veel meer calcium want dat wijkt nogal af van London. Ik ga er tussenin zitten, gaat vast goedkomen.

Vergelijkbare Topics (7)

44992

Gestart door Goldin

Reacties: 19
Gelezen: 1057

20141

Reacties: 9
Gelezen: 5822

29128

Reacties: 2
Gelezen: 2963

16-07-2015 21:22 u
door homoeccentricus
43196

Reacties: 4
Gelezen: 953

17522

Gestart door orangeloo

Reacties: 21
Gelezen: 7751

28321

Reacties: 4
Gelezen: 2473

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.