Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Opkweken La Trappe gist

Gestart door Brouwerij KOR, 17-11-2020 20:14 u

Vorige topic - Volgende topic

basvo

Mijn batch met opkweek is nu aan de nagisting bezig, heb de temperatuur van 20 naar 21 verhoogd. Start SG was 1.057 en huidige SG is nu 1.022 (60% SVG), hoop dat die nog een klein beetje verder wil gaan ;)

Edwin brouwt

Bij mij was de vergistingsgraad 78% dus ik hoop voor je dat ie nog een stukje gaat.
En had je start SG niet veel hoger moeten liggen om tot 7,5% te komen?

basvo

Citaat van: EdwinBrouwt op 15-12-2020  11:44 uBij mij was de vergistingsgraad 78% dus ik hoop voor je dat ie nog een stukje gaat.
En had je start SG niet veel hoger moeten liggen om tot 7,5% te komen?

Mijn doel was een blond bier met ongeveer 6% alcohol :)

Edwin brouwt

Citaat van: basvo op 15-12-2020  14:25 uMijn doel was een blond bier met ongeveer 6% alcohol :)

Ahhhh, ik zat in mijn eigen bubbel van de Isid'or  :D

basvo

Vergisting is gestagneerd op 1.022. Ik verwacht niet dat deze nog zo gek veel zal dalen, daarom 250 gram bruine kandijsuiker opgelost in 200ml water en dit toegevoegd aan het vat. SG is nu 1.027, wat dus betekent dat deze 5 punten is verhoogd. Met bottelsuiker zal ik dadelijk uitkomen op zo'n 5,8%. Het gebruikte maischschema was dus iets teveel van het goede  ;)

basvo

... en hij staat weer vrolijk te pruttelen  8)

brouwerwaldonk

Citaat van: basvo op 15-12-2020  11:25 uMijn batch met opkweek is nu aan de nagisting bezig, heb de temperatuur van 20 naar 21 verhoogd. Start SG was 1.057 en huidige SG is nu 1.022 (60% SVG), hoop dat die nog een klein beetje verder wil gaan ;)
Laatst eentje gebrouwen met begin SG van 1066, is uitgegist op 1012, dus een SVG van 82%
Hoe doen jullie dat toch dat het stilvalt op meer dan 1020.

basvo

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-12-2020  16:01 uLaatst eentje gebrouwen met begin SG van 1066, is uitgegist op 1012, dus een SVG van 82%
Hoe doen jullie dat toch dat het stilvalt op meer dan 1020.

Wat was je moutstort als ik vragen mag?

Ik had:

78% pilsmout
8% speltvlokken
8% cara-hell
6% cara-pils

40 minuten op 68, 20 minuten op 73.

Denk in ieder geval dat het een heel stuk te maken had met het maischschema  ;D

Jacques

Citaat van: basvo op 16-12-2020  16:16 u...

Bij het bier waarmee ik de La Trappe Quadrupel wedstrijd heb gewonnen heb ik ook dit maischschema aangehouden. In de stort zat 10% kandijsuiker. De vergistingsgraad die ik gehaald heb bij dat bier was 89,8%.

Wel had ik een getrapte giststarter gemaakt waardoor je meer actieve gistcellen krijgt.

basvo

Citaat van: Jacques op 16-12-2020  21:52 uBij het bier waarmee ik de La Trappe Quadrupel wedstrijd heb gewonnen heb ik ook dit maischschema aangehouden. In de stort zat 10% kandijsuiker. De vergistingsgraad die ik gehaald heb bij dat bier was 89,8%.

Wel had ik een getrapte giststarter gemaakt waardoor je meer actieve gistcellen krijgt.

Mhhm, dat is wel een flink verschil.
Ik had mijn starter opgestart met 100 ml appelsap, vervolgens 500 ml wort van 1.040. Dit in 15 liter bier van 1.057. Volgens BrouwHulp was het genoeg.

Jacques

Citaat van: basvo op 16-12-2020  22:16 uMhhm, dat is wel een flink verschil.
Ik had mijn starter opgestart met 100 ml appelsap, vervolgens 500 ml wort van 1.040. Dit in 15 liter bier van 1.057. Volgens BrouwHulp was het genoeg.

En had je gistvoeding toegevoegd?
Appelsap is prima voor de eerste opstart maar bevat minder voedingstoffen dan wort/opgelost moutextract.

brouwerwaldonk

Citaat van: basvo op 16-12-2020  16:16 uWat was je moutstort als ik vragen mag?

Ik had:
78% pilsmout
8% speltvlokken
8% cara-hell
6% cara-pils
8 kg pilsmout en 2 kg munichmout op 64 L water.
Inmaischen op 55° met een rust van 10'
Dan naar 68° gedurende 60'
Dan naar 72° gedurende 15'
Dan naar 78° gedurende 10' dan filteren met de hevelfilter.
Kooktijd 70'
Koeltijd 15'
41 L gekoeld wort bekomen van 1066 en 2 g gistvoeding toegevoegd.
Het is uitgegist tot 1012 en heb 40 L bier van 7,7% wat ik kan bottelen na het lageren.

basvo

Citaat van: Jacques op 16-12-2020  22:22 uEn had je gistvoeding toegevoegd?
Appelsap is prima voor de eerste opstart maar bevat minder voedingstoffen dan wort/opgelost moutextract.

De appelsap was alleen voor het opstarten vanuit het flesje, nadien gewone wort toegevoegd.
Bij de starter heb ik een dessertlepel bakkersgist gevoegd bij het koken. Bij het koken van het wort voor de Blond heb ik de rest van het zakje toegevoegd.

Jacques

Citaat van: basvo op 16-12-2020  23:06 uDe appelsap was alleen voor het opstarten vanuit het flesje, nadien gewone wort toegevoegd.
Bij de starter heb ik een dessertlepel bakkersgist gevoegd bij het koken. Bij het koken van het wort voor de Blond heb ik de rest van het zakje toegevoegd.

Dan is dat niet de reden waarom je lagere vergistingsgraad hebt gehaald.

hansHalberstadt

Ik zou na het bottelen gewoon alle gist opvangen in een potje en laten bezinken en dan afschatten hoeveel gist je nu eigenlijk had. Het zijn ca 1 miljard cellen per ml dikke slurry en er zijn richtlijnen voor het benodigde aantal cellen per ml plato:
Bovengistend
0.75 million cells / ml / degree Plato
Ondergistend
1.5 million cells / ml / degree Plato

brouwerwaldonk

Mijn SVG is 82,15% en de gisting is gestart met een starter van 1,7 L integraal toegevoegd dus niet afgegoten.
Starter gemaakt uitsluitend met wort, start opkweek 1040, na 300 ml wort van 1060.
Gistvoeding in starter, 3 dr olijfolie, enkele korreltjes zinksulfaat, 0,3 g di-ammonium fosfaat, 0,6 g samengestelde gistvoeding.

Brouwerij KOR

Ik heb de La Trappe gist na hoofdvergisting opgevangen en in de koelkast bewaard, dat staat nu inmiddels al 4 weken in de koelkast.
Ik dacht eigenlijk dat deze gist nu al wel ''te oud'' zou zijn om nog goed actief te krijgen. Integendeel! Gisteren 100 ml gistslurrie met 500 ml wort op de roerder gezet en deze was eigenlijk al naar een uur weer erg actief! Flink schuim en veel activiteit in het waterslot.

Hoe lang bewaren jullie een gist in de koelkast?

Groet Ruud

Jacques

Citaat van: Rootsman op 22-12-2020  20:49 uIk heb de La Trappe gist na hoofdvergisting opgevangen en in de koelkast bewaard, dat staat nu inmiddels al 4 weken in de koelkast.
Ik dacht eigenlijk dat deze gist nu al wel ''te oud'' zou zijn om nog goed actief te krijgen. Integendeel! Gisteren 100 ml gistslurrie met 500 ml wort op de roerder gezet en deze was eigenlijk al naar een uur weer erg actief! Flink schuim en veel activiteit in het waterslot.

Hoe lang bewaren jullie een gist in de koelkast?

Groet Ruud

Je hebt een hele grote overmaat aan gist geven. Niet zo vreemd dat daardoor de vergisting snel op gang komt.

Ik had het bewaren in de koelkast beperkt. Hoe langer je de gist bewaard des te maar gistcellen afsterven en minder actief worden. De afgestorven gistcellen kunnen autolyse smaken geven. En ook zorgen voor eiwitafbrekende enzymen die de schuimhoudbaarheid van je bier kunnen verminderen.
Bij oude gistslurry verdient het aanbeveling om een kleine hoeveelheid gist te nemen en deze nieuw op te kweken. Op die manier krijg je veel jonge en vitale gistcellen.

basvo

Heb het bier maandag uiteindelijk gebotteld een eind SG van 1.019 (70% SVG). Proefde ondanks de te lage vergistingsgraad echt al super goed! Helaas wel iets teveel bottelsuiker gebruikt... ipv 6.5 heb ik per ongeluk 7,8 gram/liter gebruikt, hoop dat dit niet ten koste gaat van de smaak.

Jacques

Citaat van: basvo op 24-12-2020  09:32 uHeb het bier maandag uiteindelijk gebotteld een eind SG van 1.019 (70% SVG). Proefde ondanks de te lage vergistingsgraad echt al super goed! Helaas wel iets teveel bottelsuiker gebruikt... ipv 6.5 heb ik per ongeluk 7,8 gram/liter gebruikt, hoop dat dit niet ten koste gaat van de smaak.

Iets meer koolzuur is bij een abdij-achtig bier gewenst. Geen enkel probleem dus.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: basvo op 24-12-2020  09:32 uipv 6.5 heb ik per ongeluk 7,8 gram/liter gebruikt, hoop dat dit niet ten koste gaat van de smaak.
Als het het bier nu in de winter na het opnieuw gisten in de koude schuur of garage gezet wordt, dan gaat het vaak wel goed.
Vanaf half maart, begin april is een ander verhaal.
Mijn bieren die in de zomer de garage in gaan zijn vaak gebotteld met 4 g/L, na oktober wordt er gebotteld met 6 a 7 g/L.

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 24-12-2020  17:54 uAls het het bier nu in de winter na het opnieuw gisten in de koude schuur of garage gezet wordt, dan gaat het vaak wel goed.
Vanaf half maart, begin april is een ander verhaal.
Mijn bieren die in de zomer de garage in gaan zijn vaak gebotteld met 4 g/L, na oktober wordt er gebotteld met 6 a 7 g/L.

Het koolzuurgehalte hoort afhankelijk te zijn van de bierstijl die je gebrouwen hebt en niet afhankelijk van de tijd van het jaar. Als dat wel zo is dan wordt het tijd om te zorgen dat je bieren beter uitgisten.
Zet je bier nadat de vergisting is afgerond een dag of 3 à 4 op een temperatuur die zo'n 2 à 3 ºC hoger is dan de hoofdgisting. Na het bottelen zet je het bier in een "warme kamer". Dat kan je vergistingskast zijn. Na 2 weken bij een temperatuur 22 tot 25 ºC is de hergisting op de fles afgerond.

En ook als je niet temperatuurgecontroleerd vergist is het belangrijk te bottelen als je bier is uitgegist...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.