Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Opkweken La Trappe gist

Gestart door Brouwerij KOR, 17-11-2020 20:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerij KOR

Hoi mede brouwers,

Aankomende vrijdag wil ik graag de hier genoemde La Trappe dubbel kloon proberen te brouwen en heb daarvoor voor de eerste keer een gist opgekweekt uit een flesje. Ik ben als volgt te werk gegaan:

- 3 flesjes La Trappe dubbel gedronken en laatste cm in een steriele erlenmeyer uitgegoten
- 75 gram moutextract opgelost en gekookt in 500 ml water, afgekoeld en toegevoegd in erlenmeyer.
- dit 3 dagen op vortex roerder en met aquariumpomp met bruissteen belucht
- 1 nacht  in koelkast gezet
- wort afgegoten van slurrie
- opnieuw 500 ml wort gekookt, afgekoeld en toegevoegd
- 2 dagen vergisten met waterslot
- erlenmeyer staat nu in de koelkast

Is mijn werkwijze goed of heeft iemand feedback?
Hoe weet ik wanneer ik voldoende gist heb opgekweekt voor een 20 liter brouwsel?

Alvast bedank.
Groet Ruud

vanderhoeve

Ik zal hem nog een keer opschalen tot 2 liter wort, ik denk dat die nu nog aan de krappe kant is

Brouwerij KOR

Ok bedankt, en deze dan morgen opschalen en dan tot en met vrijdag gewoon op de roerder buiten de koeler laten staan met waterslot? Of wellicht juist zonder waterslot en afgedekt met folie?

Jacques

Citaat van: Rootsman op 17-11-2020  20:51 uOk bedankt, en deze dan morgen opschalen en dan tot en met vrijdag gewoon op de roerder buiten de koeler laten staan met waterslot? Of wellicht juist zonder waterslot en afgedekt met folie?

Voor het bewaren kun je het beste een waterslot gebruiken.

hansHalberstadt

Voor de opkweek vanuit het flesje is 1 flesje genoeg. Immers als het gist gaat de gist exponentieel groeien 1:2:4:8 etc. Om zoveel mogelijk besmettingsgevaar te vermijden kun je het beste de gist in het flesje laten na helemaal uitschenken van het bier (alleen nog gistdepot overhouden) en van ca 5 ml steriele wort of appelsap erbij. Appelsap is beter omdat dat wat zuur is en daardoor beter bacteriewerend. er  als dat eenmaal gisting is kun je er nog wat steriele wort bij doen of appelsap tot je bv 100ml gistend hebt in je flesje. daarna doorenten naar je startervolume van bv een liter. liefst bij overschenken de hals van het flesje afsprayen met 70% alcohol en bij toevoegen van wort of appelsap zorgen dt je de hals niet raakt want daar zitten evt besmettingen op onder de rand waar het dopje heeft gezeten. De hals afsprayen met 70% alcohol voor je het bier uitschenkt is nog beter.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-11-2020  22:51 uVoor de opkweek vanuit het flesje is 1 flesje genoeg.

Dat klopt in principe. Echter als je het depot gebruikt van meerdere flesjes dan begin je met meer gist. De starter gaat dan eerder aan de gang.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-11-2020  22:57 uDat klopt in principe. Echter als je het depot gebruikt van meerdere flesjes dan begin je met meer gist. De starter gaat dan eerder aan de gang.
Maar met 1 flesje heb je minder kans dat je besmettingen oploopt. Dat is nl de som van de kansen. Dus als je 10% kans hebt dat er een besmetting in je flesje zit dan is die kans bij 3 flesjes samen al ca 30%. En omdat de gist toch exponentieel groeit en elk uur verdubbelt als het eenmaal gist maakt 1 of 3 flesjes vrijwel geen verschil.

Edwin brouwt

Even een vraagje tussendoor: waarom zou je starten met maar 5 ml appelsap en pas  later meer toevoegen?
Ik heb laatst de isisd'or opgekweekt en het gistdepot van 2 flesjes (bij elkaar) op 100 ml appelsap gezet. Dat ging prima.

hansHalberstadt

De gist moet eerst zijn omgeving aanpassen naar de noodzakelijke condities, bv pH etc. en kan dan pas flink gaan groeien. Hoe groter de omgeving, hoe langer het duurt om die aangepast te krijgen. Ook heb je bij kleine volume sneller de gist in de overhand dus mocht er nog wat ongewenste organismen inzitten dan heb je die met klein volume sneller overwoekerd.

Brouwerij KOR

Bedankt voor de tips, heb het zojuist opgeschaald naar 1,5 liter.
Wanneer een starter besmet zou zijn, hoe herken ik dat dan? Rook net een beetje zuur, maar dat was denk ik gewoon koolzuur.

hansHalberstadt

Het ruikt dan bv muf of onaangenaam. Koolzuur ruikt zuur dus dat is prima.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-11-2020  23:07 uMaar met 1 flesje heb je minder kans dat je besmettingen oploopt. Dat is nl de som van de kansen. Dus als je 10% kans hebt dat er een besmetting in je flesje zit dan is die kans bij 3 flesjes samen al ca 30%. En omdat de gist toch exponentieel groeit en elk uur verdubbelt als het eenmaal gist maakt 1 of 3 flesjes vrijwel geen verschil.

De kans op besmetting is even groot mits je de hals van de fles goed desinfecteert. De kans dat er een besmetting in je fles zit is namelijk nihil. Commerciële brouwerijen doen er alles aan om infecties tijdens het bottelen te voorkomen.

In het geval er toevallig een flesje zou zijn met een paar ongewenste micro-organismen dan middel je dat uit door depots van meerdere flesjes bij elkaar te voegen. De kans dat je gist aan het opkweken bent waarin toevallig in verhouding net wat meer ongewenste micro-organismen zit verklein je daarmee. Hoe meer actieve gistcellen aanwezig zijn des te minder ongewenste micro-organismen zich kunnen ontwikkelen.

Jacques

Citaat van: Rootsman op 18-11-2020  20:07 uBedankt voor de tips, heb het zojuist opgeschaald naar 1,5 liter.
Wanneer een starter besmet zou zijn, hoe herken ik dat dan? Rook net een beetje zuur, maar dat was denk ik gewoon koolzuur.

De geur zegt niet zo veel. Een goede starter is zuur en heeft vaak een onaangename zwavelachtige geur. De geur van een starter kan van gistras tot gistras verschillen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-11-2020  21:50 uIn het geval er toevallig een flesje zou zijn met een paar ongewenste micro-organismen dan middel je dat uit door depots van meerdere flesjes bij elkaar te voegen. De kans dat je gist aan het opkweken bent waarin toevallig in verhouding net wat meer ongewenste micro-organismen zit verklein je daarmee. Hoe meer actieve gistcellen aanwezig zijn des te minder ongewenste micro-organismen zich kunnen ontwikkelen.
Ik denk dat dat niet klopt. als je een kans van 1% hebt per flesje op micro organismen dan is bij opkweken van 1 flesje dus de kans 1% dat die besmette starter oplevert. Bij 3 flesjes samen is de kans dan 3%.

Brouwerij KOR

Citaat van: Jacques op 18-11-2020  21:52 uDe geur zegt niet zo veel. Een goede starter is zuur en heeft vaak een onaangename zwavelachtige geur. De geur van een starter kan van gistras tot gistras verschillen.
Dat stelt me gerust! Ik rook namelijk inderdaad ook zwavel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-11-2020  21:52 uDe geur zegt niet zo veel. Een goede starter is zuur en heeft vaak een onaangename zwavelachtige geur. De geur van een starter kan van gistras tot gistras verschillen.
Voor je een starter toevoegt aan je wort zou ik het ook even proeven. Dan proef je echte besmettingen wel. Maar afwijkende geuren zoals bv die van vaatdoekjes die een week op een vochtig aanrecht hebben gelegen zul je wel degelijk waar kunnen nemen. (Zelf trouwens geen ervaring met besmette starters gelukkig, maar je zou eens wat ervaring kunnen opdoen met aangeënte starters met wat besmettingen toegevoegd zoals aanrechtdoekjes of wort filteren door een vochtige dweil die al een paar dagen ligt oid)

koffie

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2020  22:01 uIk denk dat dat niet klopt. Als je een kans van 1% hebt per flesje op micro organismen dan is bij opkweken van 1 flesje dus de kans 1% dat die besmette starter oplevert. Bij 3 flesjes samen is de kans dan 3%.

Als ik een kraslot koop, heb ik 50% kans om te winnen. Als ik er twee koop heb ik dus 100% kans?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2020  22:01 uIk denk dat dat niet klopt. als je een kans van 1% hebt per flesje op micro organismen dan is bij opkweken van 1 flesje dus de kans 1% dat die besmette starter oplevert. Bij 3 flesjes samen is de kans dan 3%.

Nee. Het gaat om de verhouding ongewenste micro-organismen ten opzichte van vitale gistcellen. Die verhouding wordt niet anders door meerdere gistdepots samen te voegen. Doordat je meer gistcellen hebt kunnen deze de ontwikkeling van de micro-organismen afremmen. Samen sterk!  :)

hansHalberstadt

Citaat van: koffie op 18-11-2020  22:16 uAls ik een kraslot koop, heb ik 50% kans om te winnen. Als ik er twee koop heb ik dus 100% kans?
Nee dat geldt alleen voor kleine kansen dat je ze ongeveer mag optellen. En bij een bierflesje praat je dan hopelijk over kleine kansen dat die besmet is. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-11-2020  22:24 uNee. Het gaat om de verhouding ongewenste micro-organismen ten opzichte van vitale gistcellen. Die verhouding wordt niet anders door meerdere gistdepots samen te voegen. Doordat je meer gistcellen hebt kunnen deze de ontwikkeling van de micro-organismen afremmen. Samen sterk!  :)
:duel:
Laten we die maar niet gaan doen vandaag. Anders krijg je daar weer een heleboel opmerkingen over.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2020  22:09 uVoor je een starter toevoegt aan je wort zou ik het ook even proeven. Dan proef je echte besmettingen wel. Maar afwijkende geuren zoals bv die van vaatdoekjes die een week op een vochtig aanrecht hebben gelegen zul je wel degelijk waar kunnen nemen.

Een geroerde starter kan een zeer onaangename smaak hebben. Voor mij een reden om starter altijd af te gieten.
Ondanks de onaangename smaak waren de starters niet geïnfecteerd.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2020  22:29 uNee dat geldt alleen voor kleine kansen dat je ze ongeveer mag optellen. En bij een bierflesje praat je dan hopelijk over kleine kansen dat die besmet is.

Als je ervan uitgaat dat er in een flesje een infectie zit en in andere niet dan heb je dikke pech dat je net gist aan het opkweken bent dat in een geïnfecteerd flesje zit. Ook daarom is het samenvoegen van depots van meerdere flessen een betere optie...

Maar laten we inderdaad deze discussie stoppen. Een ieder moet doen wat hem of haar het beste lijkt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-11-2020  22:32 uEen geroerde starter kan een zeer onaangename smaak hebben. Voor mij een reden om starter altijd af te gieten.
Ondanks de onaangename smaak waren de starters niet geïnfecteerd.

Het gaat denk ik om 2 verschillende zaken:
1) een goede starter kan een onaangename smaak en of geur hebben.
2) een besmette starter kan een onaangename smaak en of geur hebben.
De vraag is dus of daar verschillen zijn waarop je kunt beslissen om het wel of niet te gebruiken.
Het kan helaas wel zo zijn dat je een besmetting er in het begin niet uithaalt maar pas in je bier. als je het er ook in je bier niet uit kunt halen dan zou mijn conclusie zijn dat het ook bier erg is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 18-11-2020  22:38 uEen ieder moet doen wat hem of haar het beste lijkt.
De gedachtes erachter zijn nu besproken. Dus ieder kan inderdaad zelf de conclusies daaruit trekken. Zelf maak ik vanuit de gist die ik uit flesjes opkweek vrijwel altijd eerst een reincultuur of een proefbrouwseltje. Dus of het dan al of niet besmet is maakt dan weinig uit omdat je toch met 1 enkele gist cel verder gaat of je kunt het proefbrouwseltje beoordelen en dan weet je het ook. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2020  22:39 uHet gaat denk ik om 2 verschillende zaken:
1) een goede starter kan een onaangename smaak en of geur hebben.
2) een besmette starter kan een onaangename smaak en of geur hebben.
De vraag is dus of daar verschillen zijn waarop je kunt beslissen om het wel of niet te gebruiken.
Het kan helaas wel zo zijn dat je een besmetting er in het begin niet uithaalt maar pas in je bier. als je het er ook in je bier niet uit kunt halen dan zou mijn conclusie zijn dat het ook bier erg is.

Het vervelende is dat je veel ervaring moet hebben met het opkweken van gist om het onderscheid te kunnen maken tussen een geïnfecteerde starter en een niet-geïnfecteerde starter.
Beginnende brouwers hebben dat niet. Als zij het advies krijgen om af te gaan op de geur van de starter gooien ze een starter weg waar niet veel mis mee is. Vandaar mijn advies je niet te veel aan te trekken van geur of smaak van een starter.

Het meest belangrijke is zo hygiënisch mogelijk te werken. Als je dat doet is de kans op een geïnfecteerde starter heel erg klein.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.