Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Veel schuimontwikkeling bij toevoegen van bottelsuiker

Gestart door LaurensV, 03-11-2020 15:30 u

Vorige topic - Volgende topic

LaurensV

Dag brouwers,

Bij de laatste keer dat ik wilde gaan bottelen en bottelsuiker toevoegde aan het bier (Weizen 5,9%) kwam er een redelijk schuimlaag op het bier te staan. Deze verdween na een korte tijd weer wel. Bier is wel netjes in de flesjes gegaan dmv een vulpijpje. Ik kan me herinneren dat ik hiervoor normale kristalsuiker gebruikte en er geen schuimlaag op het bier (Blond 7,5%) kwam te staan alvorens het bottelen.

Kan de vorming van de schuimlaag kwaad?

Mvg,

Laurens

Snelbier

Kan geen kwaad, is hoogstens lastig bij bottelen. Misschien krijg je de flessen niet vol genoeg.
Suikerkorrels geven zgn nucleatie-punten in het bier waardoor CO2 versneld vrijkomt, dus schuim.
Na vergisting zit altijd wat CO2 in het bier, bottelsuiker is daarop berekend. In theorie heb je nu iets minder CO2 in je flesjes.
Oplossing is om de bottelsuiker op te lossen in 2 delen water, dan heb je dit schuim-probleem niet.
Proost,  Snelbier

Toevoeging: droge suiker lost wat langzaam op in bier. Risico is dus dat je suiker niét homogeen verdeeld is over alle flesjes, kan gushers geven.
Bottelsuiker liever oplossen in water, dan mengt het ook beter in het bier.

brouwerwaldonk

Om het bier niet te fel te verdunnen is 1 deel suiker op 1 deel water beter, dat even koken en toevoegen. Zo doe ik het al jaren.

Arjen1969

Wat brouwerwaldonk zegt. Zo doe ik het ook, even bottelsuiker oplossen in gekookt water en dan toevoegen voordat je gaat bottelen. Heb nooit last van schuimvorming gehad en het verdeeld ook veel beter over de vloeistof.

LaurensV

Citaat van: Snelbier op 03-11-2020  16:07 uToevoeging: droge suiker lost wat langzaam op in bier. Risico is dus dat je suiker niét homogeen verdeeld is over alle flesjes, kan gushers geven.
Bottelsuiker liever oplossen in water, dan mengt het ook beter in het bier.

Wat dom! Een beginnersfoutje om het niet eerst op te lossen in water. Ik wist wel dat het moest maar helemaal niet aan gedacht. Leermomentje wat we weer meenemen naar het volgende brouwsel :D

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-11-2020  17:14 uOm het bier niet te fel te verdunnen is 1 deel suiker op 1 deel water beter, dat even koken en toevoegen. Zo doe ik het al jaren.

Als de suikersiroop te dik is kan dat problemen geven in de verdeling van de suiker. Voor een makkelijker vermenging van de suikersiroop met het bier hanteer ik de regel 1 deel suiker en 2 delen water.

Kramer

Citaat van: LaurensV op 03-11-2020  18:31 uWat dom! Een beginnersfoutje om het niet eerst op te lossen in water. Ik wist wel dat het moest maar helemaal niet aan gedacht. Leermomentje wat we weer meenemen naar het volgende brouwsel :D

Heb je eerst de suiker door het bier gedaan en daarna pas gebotteld? Of eerst bottelen en dan de suiker toevoegen?

Ik heb bij eerst bottelen en dan suiker toevoegen in combinatie met een weizen ook gehad dat er even wat schuim omhoog komt, dat is geen probleem, de kwaliteit van het bier was er niet minder door. Met andere biersoorten heb ik dit nog niet ervaren.

Vergelijkbare Topics (7)

32866

Reacties: 17
Gelezen: 4012

23205

Reacties: 62
Gelezen: 37163

26042

Reacties: 2
Gelezen: 1351

15800

Reacties: 2
Gelezen: 1668

39673

Reacties: 21
Gelezen: 5027

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.