Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nagenoeg zelfde SG na maischen/spoelen en koken, hoe komt dit?

Gestart door D.R.K., 01-11-2020 22:33 u

Vorige topic - Volgende topic

D.R.K.

Beste medebrouwers,

Ik heb sinds mei dit jaar mijn eigen installatie en brouw met alle plezier, na elke keer brouwen leer ik weer wat nieuws wat ik kan toepassen bij de volgende keer maar er is 1 iets wat ik bijna elke keer weer zie maar niet begrijp waarom dat zo is.

Het gaat om het volgende:

Ik gebruik het programma BrouwHulp, die aangeeft dat er verschillende SG's zijn na het maischen, spoelen en koken.

Voor het recept van vandaag, een Witbier, was het volgens BrouwHulp: SG na maischen: 1068, SG na spoelen: 1047, SG na koken 1058
De metingen die ik had, waren 1058, 1056, 1058. Ik maisch met 23L water en spoel met 10L water op een moutstort van 5.6 kg en eind resultaat was 21L in gistvat.
(Start maisch was nu 23l, na spoelen was ongeveer 29L en heb hard gekookt dus ongeveer 6L kwijt in 75 min)

Ik heb dit al vaker gehad dat mijn SG eigenlijk vrij stabiel is tussen de verschillende stappen in maar dat ik mijn eind SG wel behaal zoals het recept ook aangeeft, als ik SG meet koel ik altijd het sample terug naar 20 graden voor het meten.

Voor het spoelen, ik spoel "snel" omdat ik geen mogelijkheid heb om de moutkorf een klein beetje op te tillen, moet ik gebruik maken van de ophang punten op de korf zelf, hierdoor heb ik maar 3 spoelsettings op de korf zitten en staat hij dus wat hoger boven het wort dan je zou willen.

Is er nu iets wat ik niet goed doe, kan het zijn dat de moutkorf toch te vol zit of het schroten te grof of zijn er andere factoren die nog meespelen waar ik nog niets vanaf weet?

Hoor graag of jullie nog tips / ideeën hebben.
Hieronder ook het recept van vandaag.

Alvast bedankt
Groet
Thomas

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkDRK007
Naam receptWit Neusje v2
Brouwdatum22-10-2020
BierstijlWitbier
Volume21.4 l
Begin SG1.063 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)16 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23.00 lWater uit Groningen
1.00 gCaSO4
7.00 mlMelkzuur
10.00 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
89 mg/l7 mg/l27 mg/l215 mg/l52 mg/l42 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.00 kgExtra Pale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons4 EBC53.6 %
1.50 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC26.8 %
0.30 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5.4 %
0.30 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5.4 %
0.25 kgCara-pilsWeyermann4 EBC4.5 %
0.25 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC4.5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53.0 °C1 min.20 min.4.1 l/kg
Beta-amylase62.0 °C10 min.45 min.4.1 l/kg
Alfa-amylase72.0 °C15 min.10 min.4.1 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.4.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
24.6 gWai itibellen2.6%45 min.8.0 IBU
30.0 gCitrabellen12.0%5 min.8.4 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
20.00 gKorianderzaadspecerijkoken
30.00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken
10.00 gVlierbloesem (gedroogd)kruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11.5 gBlanche Ale Yeast (Y015)bovengist

lier

Ik zou stoppen met zoveel meten, je maakt jezelf gek.
SG voor spoelen gelijk aan SG na spoelen gelijk aan SG na koken met 10l spoelwater en 6l kookverlies kan nooit, het ligt dus aan je meting of je administratie, niet aan het brouwen.

D.R.K.

Had precies dezelfde gedachte, het kan niet... maar wat gaat er dan dus fout.

Als ik kijk naar mijn metingen, dan meet ik altijd met een dobber en ook altijd dezelfde, ik tap mijn sample altijd van hetzelfde punt en neem meestal 2 samples en meet alleen de 2de, zodat ik eerst het tapkraantje "spoel"

Meet het vaak ook nog na met een andere dobber en zie dan dezelfde trend, maar meestal een 2 puntjes lager in SG.

daanvandervleuten

Stomme opmerking van mijner zijde, (omdat ik vorige keer deze fout ook had gemaakt)

Mijn SG na spoelen klopte totaal niet. Nu had ik spoelproblemen en duurde dit behoorlijk veel langer dan gepland.
Mijn pre boil SG was te laag..
Uiteindelijk wat lopen klooien en net voor koken toch nog eens gemeten, weer andere waarde.
Eind SG (na kook) liep maar 2 punten af.

Afgelopen brouwdag weer gekeken, ook afwijking. Goed roeren door wort, SG gelijk met recept. Oftewel mijn conclusie, suikeroplossing door het trage spoelen niet gelijk in pan voor kook.

Snelbier

Bij mijn Brew Monk-brouwsels ook géén betrouwbare SG-meting tijdens maischen en spoelen. SG tijdens en na koken wél stabiel.
Wort is tijdens maischen+spoelen blijkbaar niet homogeen, dus meten doe ik pas ná het spoelen als het wort is doorgeroerd.
Zie bijvoorbeeld de SG's van D.R.K. na spoelen en na koken, kán niet kloppen, zoals gezegd. Als je ruim 10% wegkookt moet SG ook 10% stijgen.
Volgens mij is er geen 'rekenfout' of zo, maar moet het wort homogeen zijn voor meting.
Proost,  Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: D.R.K. op 01-11-2020  22:33 uIk gebruik het programma BrouwHulp, die aangeeft dat er verschillende SGs zijn na het maischen, spoelen en koken.

Voor het recept van vandaag, een Witbier, was het volgens BrouwHulp: SG na maischen: 1068, SG na spoelen: 1047, SG na koken 1058
De metingen die ik had, waren 1058, 1056, 1058. Ik maisch met 23L water en spoel met 10L water op een moutstort van 5.6 kg en eind resultaat was 21L in gistvat.
(Start maisch was nu 23l, na spoelen was ongeveer 29L en heb hard gekookt dus ongeveer 6L kwijt in 75 min)

Het SG na maischen is afhankelijk van je gekozen beslagdikte. Als je geen spoelwater gebruikt dan is SG na maischen=SG na spoelen. Als je spoelwater gebruikt dan is SG na maischen altijd hoger dan SG na spoelen. Na koken is het SG dan 15% hoger dan SG na spoelen, immers je verkookt ca 15% water.

Valkuil is om je SG na spoelen te meten vanaf het oppervlak. de zware wort van begin spoelen zit onderin je kookketel en als laatste komt daar dan de lichte SG wort bovenop. Dus als je bovenop meet meet je lager dan als je het helemaal zou mengen. (Maar dat zou het verschil in jouw geval nog groter maken). Misschien klopt BrouwHulp niet helemaal (23% SG verhoging door koken betekent 23% water verdampen) SG na maischen zou foutje in de berekening kunnen zitten.

D.R.K.

Bedankt voor de tips en vermoed dat het mengsel niet homogeen is, dit lijkt de meest logische verklaring te zijn.

Roer zelf het wort niet door na het spoelen en voor het koken, maar kan dit wel eens proberen om te zien of er dan toch een andere waarde uit gaat komen.

Groet  :biersmile:

Oscar

Citaat van: lier op 01-11-2020  23:10 uIk zou stoppen met zoveel meten, je maakt jezelf gek.

Je moet alleen iets meten als je weet wat je meet, en waar de gemeten waarde van afhankelijk is, en wat het doel is van je meting... anders heb je er niets aan..  :brouwen: :biersmile:

D.R.K.

Citaat van: Oscar op 02-11-2020  20:31 uJe moet alleen iets meten als je weet wat je meet, en waar de gemeten waarde van afhankelijk is, en wat het doel is van je meting... anders heb je er niets aan..  :brouwen: :biersmile:

Dacht zelf altijd dat de eerste metingen de efficiëntie van je installatie zou aangeven, maar door de afwijkingen heb ik alleen het stabiel eindresultaat gebruikt wat altijd redelijk in de buurt zat.

Maar dan rest mijn nog de vraag, de efficiëntie verhogen, met een stort van 5.5 kg zit ik zo rond de 75% met een stort van 6.5+ kg zak ik naar een 60%, komt het er dan toch op neer dat je beter 2 keer kan maischen als ik boven de 5.5 kg uit kom of zijn er nog andere trucjes?

Alvast bedankt

Oscar

Citaat van: D.R.K. op 02-11-2020  21:05 uof zijn er nog andere trucjes?

verder spoelen en langer koken... :brouwen:

Nobock

Misschien lees ik er overheen maar koel je je maatglas met wort wel terug naar 20C voordat je meet met je dobber?

D.R.K.

Citaat van: Oscar op 02-11-2020  21:09 uverder spoelen en langer koken.... :brouwen:

Maischwater is nu meestal 23 L en dan vaak een 10 L spoelwater, maar dit dus wat veranderen, is hier een optimale verhouding voor?
Of gewoon meer water totaal en daarmee langer / harder koken zodat eind volume of gelijk is als voorheen of zelfs iets minder?

Alvast bedankt.

Citaat van: Nobock op 02-11-2020  21:12 uMisschien lees ik er overheen maar koel je je maatglas met wort wel terug naar 20C voordat je meet met je dobber?

Ja koel altijd terug naar 20 graden voordat ik ga meten.

Vergelijkbare Topics (7)

18213

Reacties: 9
Gelezen: 4451

38520

Reacties: 1
Gelezen: 961

23943

Reacties: 23
Gelezen: 8440

42458

Reacties: 13
Gelezen: 1606

29537

Gestart door Ko

Reacties: 15
Gelezen: 7306

17-09-2015 12:52 u
door homoeccentricus
10862

Reacties: 84
Gelezen: 24060

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.