Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Aan het eind vergistingstemperatuur verhogen ja of nee

Gestart door Enos, 17-09-2020 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Enos

Ik zou graag willen weten , is het verstandig als de vergisting zo goed is als afgelopen. Om dan een paar dagen de temperatuur te verhogen naar bijv een graad of 21.

Ik heb een bokbier staan die zo goed als uitvergist is, met  gist WLP 833 German Bock Lager. Met een huidige eind SG van 1020
Hij staat nu op 12 graden te vergisten.

Of krijg ik dan ongewenste bijsmaken?

Jacques

Citaat van: Enos op 17-09-2020  21:37 uIk zou graag willen weten , is het verstandig als de vergisting zo goed is als afgelopen. Om dan een paar dagen de temperatuur te verhogen naar bijv een graad of 21.

Ik heb een bokbier staan die zo goed als uitvergist is, met  gist WLP 833 German Bock Lager. Met een huidige eind SG van 1020
Hij staat nu op 12 graden te vergisten.

Of krijg ik dan ongewenste bijsmaken?

Op het einde van de vergisting zijn er weinig suikers meer die vergist kunnen worden. Het gevolg hiervan is dat er ook weinig vergistingsnevenproducten gevormd worden. Een hoge vergistingstemperatuur heeft aan het begin van de vergisting dan ook veel meer invloed op de smaak van je bier dan op het einde.

Een punt van aandacht is wel autolyse. Op het einde van de vergisting is er veel gist. Een hoge temperatuur op het einde van de vergisting kan zorgen voor meer autolyse.
Daar staat tegenover dat door het verhogen van de temperatuur het bier veel sneller uitgist en dat je minder snel last hebt van het uitgisten van het bier nadat je gebotteld hebt.

Vergelijkbare Topics (7)

28285

Reacties: 24
Gelezen: 11314

12707

Reacties: 6
Gelezen: 3965

19015

Gestart door orangeloo

Reacties: 25
Gelezen: 8226

10-05-2012 12:16 u
door orangeloo
35972

Reacties: 1
Gelezen: 1509

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.