Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wanneer gist toevoegen/beluchten

Gestart door thibolleke, 13-04-2006 19:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

De SCHIJNBARE vergistingsgraad is als volgt te bepalen:

OG - SG
SVG = 100% *x  ---------------
                         OG - 1000

OG = Begin dichtheid van het bier (Dichtheid voor vergisting)
SG = Einddichtheid van het bier (Dichtheid na vergisting)
SVG = Schijnbare vergistingsgraad van de gistsoort

:proost:

Groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Citaat van: Marcel op 19-04-2006  19:07 u10 min 58 gr
45 min 63 gr
20 min 72gr
5 min 78 gr

Hey Marcel,

Met zo'n maischschema zou je een droog bier moeten krijgen.

Hoeveel gist voeg je toe?
Heb je een flinke laag gist in het vat zitten na de primaire vergisting?

Ik gebruik zelf altijd Wyeast en belucht behoorlijk intensief, maar misschien kan het bij korrelgisten ook geen kwaad om het wort toch een poosje te beluchten..

Marcel

Over het algemeen voeg ik een volledig zakje gist toe. Dit is ongeveer 10/11 gram op 20 of 25 liter. Ook belucht ik meestal toch, ondanks dat men zegt dat dit niet nodig is. 3 maal 15 minuten met 30 minuten rust.

Op dit moment staat er een ale te vergisten met een Windsor gist. In 1 dag 35 punten en nu bijna stilgevallen. Nu is al aangegeven dat Windsor een slechte gist is. Wellicht maar wat andere gist toevoegen en de zaak flink schudden in de hoop dat de vergisting weer op gang komt.

Caspar

Ik zou wat meer gist toevoegen bij een zwaar bier als een trippel, 2x zo veel om te beginnen.

Enuh, anders moet je het eens proberen met Wyeast... en de perfecte giststarter (ik zweer erbij, heb altijd een mooie dikke laag gistkoek)

Hopmans

CiteerIk gebruik zelf altijd Wyeast en belucht behoorlijk intensief, maar misschien kan het bij korrelgisten ook geen kwaad om het wort toch een poosje te beluchten..

Inderdaad,

( Hey vriend Caspar by the way   :proost2:  )

Fermentis heeft het ook over een alternatieve entingsmethode.

1.> Over het afgekoelde wort die reeds in het vat zit een egaal laagje gist strooien.
2.> Een half uur wachten.  :proost:   :lekkerbier:
3.> Doorhusselen middels beluchten.

Hoi Marcel,

Windsor is geen slechte gist, maar een gist voor bieren waar ook wat zoet in hoort.
Dit is één van de beste korrelgisten die er is qua smaakprofiel.
Dankij deze gist heb ik voor één bier 2 prijsjes gewonnen.
En ik kan niet brouwen. Het was gewoon puur de gist die 't 'm deed.  :D

De droogste korrelgist is Nothingham.
Deze gist vergist de duvel en z'n ouwe moer.
Zelfs dextrines poepen in hun broek bij het aanschouwen van deze gist.
Eiwitten schijnen zelfs een kopje kleiner gemaakt te worden.

Westmalle is ook een enorme doorvergister.
misschien moet je die dan ook maar eens proberen.

:degroeten:

Caspar

Citaat van: Hoppie op 19-04-2006  20:58 uWestmalle is ook een enorme doorvergister.
misschien moet je die dan ook maar eens proberen.

:degroeten:

Hoi Hoi (ook ouwe vriend Hop  :biersmile:),

Je zou eens een totaal andere aanpak kunnen gebruiken... 24 uur beluchten van een Wyeast Trappist High Gravity met hetzelfde maischschema en recept. Heb je weer een beroerde vergistingsgraad dan ligt het waarschijnlijk niet aan de gist  :weetbeter:

MO

Marcel, een paar tips:

1. maisch met een dunner beslag. Je zit nu op 1:2.6, ga een keer naar 1:4, dus 24 liter water bij 6 kg mout. Je hebt dan dus minder tot geen spoelwater nodig (afhankelijk van je doel start SG)
2. gebruik een eenstapsmaischschema van 60 min op 66 °C. Niet iedereen is hier een voorstander van maar een eiwitrust is al uitgevoerd tijdens het mouten en op 66 °C zijn zowel de a-amylase (onvergistbare suikers) als het b-amylase (vergistbare suikers) enzymen actief.
3. Een tripel is geen bier met een hoge body. Voor een hogere SVG kun je 10-15% suiker in de stort gebruiken (0.6-09 kg op 6 kg mout)

Met de S04 of de T58 zou je nu goede SVG's moeten kunnen krijgen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.