Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vlak bier op fles hoe te herstellen

Gestart door Stefan R., 04-09-2020 11:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Stefan R.

Hallo,
Even wat advies gevraagd.
Ik heb laatst een Rochefort kloon gebrouwen (geprobeerd athans[emoji16]) dit is redelijk gelukt volgens mij in ieder geval is de smaak goed (geen Rochefort maar wel lekker).
Heb alles overgeheveld na koelen in het gistvast waar ik al de suikeroplossing in had gedaan en na het wegzetten de gist toegevoegd 2 smackpacks yeast1762 xl alleen was er 1 al opgebold in de koelkast ongeveer 2 weken voor de brouwdag.
Geen giststarter gemaakt volgens de verpakking kon ik deze ook zo gebruiken. Na 4 weken gebotteld (uitgegist 8,7% alc.)
Nu heb ik dit brouwsel gebotteld met toevoeging van 6 g suiker per liter.
Alleen dit geeft nu helaas plat bier we zijn inmiddels weer 4 weken verder maar weinig koolzuur bij openen en bier slaat gelijk dood? Smaak is goed alleen heb er wel graag een plopje met openen en enige tijd wat schuim in mijn glas.
Als ik ze allemaal terug open en weer wat gist (safale T-58) en weer suiker toevoeg komt het dan goed?

rcvannus

Hallo Stefan,

als je te maken hebt met plat bier, dan betekent dat dat de hergisting op fles niet heeft plaats gevonden en de bottelsuiker nog beschikbaar is. Ik zou daarom geen extra suiker toevoegen, maar wat korreltjes bottelgist (bijvoorbeeld F-2 van Fermentis) toevoegen. T-58 heeft een heel eigen karakter en zou de smaak van je bier kunnen beïnvloeden.

Succes,
Ronald

Griebelienus

Bij mijn Rochefort-kloon duurde het ook lang voor de hergisting op gang kwam. Je kunt ook de flesjes warm wegzetten (25 graden) en elke dag even schudden.
Als je na 2 maanden nog steeds geen koolzuur hebt, dan kan een afgepaste hoeveelheid F2 helpen. Maar geef warmte en schudden eerst een kans. Bij het opkweken van Rochefort gist uit een flesje duurt ook een paar dagen langer dan bijvoorbeeld een Chouffe-gist voor ie op gang is. Dit is een eigenwijze gist!

Stefan R.

Bedankt, ga De F-2 bestellen en intussen wacht is nog geduldig.
Als over een week of3, 4 alsnog op gang is komen dan ga ik niks toevoegen. En anders wat korrels erbij per fles. Wat is een richtlijn per liter ongeveer? 

orangeloo

Inderdaad zeker geen suiker extra toevoegen.
Zoals al gemeld en keer schudden en warm (25 ºC)  weg zetten.

Maar wat ik als extra tip mee wil geven als Zeeuwen onder elkaar: zet de flessen op zijn kop in een krat warm.
Dit geeft het beste resultaat.  Vraag mij niet waarom, maar het is echt waar.
Staat al meerdere malen vermeld hier op het forum.

Oscar

Mijn persoonlijke mening....

Als je iets fout hebt gedaan bij een batch, leer van deze fout en zorg dat je bij je volgende batch deze fout niet meer maakt. Herstelacties acties leiden nooit tot beter bier...

Dus : gewoon laten staan (weggooien kan altijd nog) of opdrinken... En op naar je volgende brouwsel! Kijk vooruit, niet achteruit..;-)

Herman

Zoals al gemeld, warm zetten en regelmatig schudden.

Jacques

Citaat van: Oscar op 04-09-2020  22:35 uMijn persoonlijke mening....

Als je iets fout hebt gedaan bij een batch, leer van deze fout en zorg dat je bij je volgende batch deze fout niet meer maakt. Herstelacties acties leiden nooit tot beter bier...

Dus : gewoon laten staan (weggooien kan altijd nog) of opdrinken... En op naar je volgende brouwsel! Kijk vooruit, niet achteruit..;-)

Mee eens. Flessen openen en herbottelen eidt tot oxidatie, daar wordt je bier niet beter van.

Geduld hebben is vaak beter.

Berend Postema

Als je met F-2 aan de gang gaat laat dan in ieder geval een paar flessen ongemoeid eens een half jaartje staan op kamertemperatuur en kijk of die alsnog op druk zijn gekomen.
Persoonlijk had ik hetzelfde gedaan dan Oscar, maar je leert overal van. Is het bier niet te zuipen, dan is je experiment geslaagd en ben je weer een stuk wijzer geworden.

Succes

Berend

Stefan R.

Bedankt voor de reactie,
Ik ga het bier schudden,warmer zetten  en op zijn kop. Schudden herhaal ik dan nog enkele keren.
Ben benieuwd.
De smaak is goed dus het komt vast op hopelijk met deze tips en wat geduld ook nog wat schuim.

Snelbier

Citaat van: Stefan R. op 04-09-2020  17:45 u...  ga De F-2 bestellen...  Als over een week of3, 4 alsnog op gang is komen dan ga ik niks toevoegen. En anders wat korrels erbij per fles. Wat is een richtlijn per liter ongeveer?
Zie fermentis-site: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2018/10/Table-F2.png.webp..
Juiste hoeveelheid gist voor je hele batch afwegen op mini-weegschaaltje..
Lauw water (steriel) afmeten tot bijv 2 ml per flesje.. F2 hydrateren in dat water.
Met pipet 2 ml in elk flesje, en opnieuw cappen.
Flessen warm zetten versnelt hergisting, maar is niet echt nodig. Enkele dagen schudden (ik doe het wel, anderen niet) en binnen 2 weken moet je bubbels hebben.
Volgens tabel zou je ruim 7 gram/hectoliter nodig hebben, 0,7 g / 10 liter.
Aantal flessen x 2 ml water om gist te hydrateren, en gaan met die banaan.

Rinus

Ik had een soortgelijk probleem, bij een R10.
Bij mij was het alcoholpercentage vele malen te hoog; berekend 13% dat zal bij mij de oorzaak moeten zijn geweest.
Ik heb alles na 2 maanden voorzien van een dosering F2, maar het kwam nog altijd niet op gang, de druk bleef steken op 0.6 Bar.
Uiteindelijk na nog eens 1 maand wachten heb ik een proef gedaan met champagne gist, 0,2 gram per flesje waarbij de druk vlot naar de 3.6 Bar opliep.
Gisteren heb ik toevallig dat bier geproefd, echt heel lekker bier geworden ondanks dat ik het tot 2 keer toe open heb moeten maken proef ik geen bijsmaakjes.
De Rochefort smaak komt duidelijk naar voren, helaas wel erg hoog in alc. maar wel een lekker bier voor bij de kachel in de winter.
Alle 3 kratten staan nu vrolijk te hergisten en wachten op de koude donkere wintermaanden...

Kortom; probeer champagne gist deze geeft geen/nauwelijks smaak af aan je bier.
Dit is mijn ervaring, maar probeer gerust ook andere dingen, kunnen we allemaal van leren.

Stefan R.

Griebelienus

Citaat van: Stefan R. op 05-09-2020  11:11 uBedankt voor de reactie,
Ik ga het bier schudden, warmer zetten  en op zijn kop. Schudden herhaal ik dan nog enkele keren.
Ben benieuwd.
De smaak is goed dus het komt vast op hopelijk met deze tips en wat geduld ook nog wat schuim.
Inderdaad, in mijn kristallen Griebel-bol zie ik dat het goed gaat komen. Had ook eens een Tripel, die pas na eerst 3 x schudden in een week en daarna 2 maanden op de kop gezet, goed op gang was gekomen. (En daarna weer terug om te bezinken natuurlijk). Na een haf jaar was ie heerlijk!

Adbrouwt

Citaat van: Orangeloo op 04-09-2020  21:37 uzet de flessen op zijn kop in een krat warm.
Dit geeft het beste resultaat. 
Na hoeveel tijd zet je de flessen weer recht of zet je ze ook op de kop koud?

Stefan R.

Citaat van: Griebelienus op 07-09-2020  16:00 uInderdaad, in mijn kristallen Griebel-bol zie ik dat het goed gaat komen. Had ook eens een Tripel, die pas na eerst 3 x schudden in een week en daarna 2 maanden op de kop gezet, goed op gang was gekomen. (En daarna weer terug om te bezinken natuurlijk). Na een haf jaar was ie heerlijk!
Bedankt, zo krijgt een hobbybrouwer weer vertrouwen.
Toch handig zo'n glazen bol[emoji38][emoji1303]
Een tripel staat aanstaand weekend op het programma om te brouwen.
Mocht het ondanks het voorspellende vermogen van Griebelienus niet op gang komen dan gaan de dopjes eraf en doen we een poging met de genoemde gisten.

Griebelienus

Citaat van: Adbrouwt op 07-09-2020  16:48 uNa hoeveel tijd zet je de flessen weer recht of zet je ze ook op de kop koud?
Op de kop op kamertemperatuur. Ik heb ze na 2 maanden weer recht gezet. Dat leverde na 6 maanden (totaal) dus heerlijk bier op, maar ook 2 spuiters op 2 kratjes. Misschien is een maandje genoeg? Overigens heb ik me wel zorgen gemaakt over oxidatie, maar bij deze tripel van 8% was dat geen enkel probleem.

Griebelienus

Citaat van: Stefan R. op 07-09-2020  17:57 uToch handig zo'n glazen bol[emoji38][emoji1303]

Nee die glazen bol vertelt mij niks. Hebbie ook niks aan. Maar mijn kristallen bol doet het een heel stuk beter. Die is mooi geel en er staat ook een kaboutertje op. :lekkerbier:

Dund

Laatst ook gehad met een quadrupel. Kreeg er maar geen druk op. Flessen geschud, maanden op zijn kop en nog steeds niets. Toen flessen maar open gemaakt en getest met suiker en een paar andere met wijngist. Die met gist kwamen binnen een week op druk. De quad was trouwens 13.1 dus waarschijnlijk kreeg de biergist hem gewoon niet meer aan de gang.

Rinus

Citaat van: Dund op 07-09-2020  19:36 uLaatst ook gehad met een quadrupel. Kreeg er maar geen druk op. Flessen geschud, maanden op zijn kop en nog steeds niets. Toen flessen maar open gemaakt en getest met suiker en een paar andere met wijngist. Die met gist kwamen binnen een week op druk. De quad was trouwens 13.1 dus waarschijnlijk kreeg de biergist hem gewoon niet meer aan de gang.
Precies wat mijn "probleem" ook was; wijngist kan je batch redden bij zo'n hoog alcoholpercentage.

Vergelijkbare Topics (7)

28559

Reacties: 10
Gelezen: 5023

11367

Gestart door DP

Reacties: 24
Gelezen: 18234

41612

Reacties: 24
Gelezen: 2930

15607

Reacties: 5
Gelezen: 12610

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.