Bovengistend bier met pilsmout en voorgekookt maismeel van P.A.N.

Gestart door PatrickVink, 15-08-2020 15:18 u

Vorige topic - Volgende topic

PatrickVink

Lectori salutem, Lezer gegroet,

Ik heb een tijd geleden (helaas datum productie vergeten te noteren) een simpel bovengistend bier gemaakt met voorgekookt maismeel van het merk P.A.N. zodat je dus direct kunt beginnen met maischen.

Hierbij nam ik voor een 10 liter brouwsel:

1500 gram pilsmout Weyermann
450   gram P.A.N. voorgekookt maismeel

Brewers Gold hop ongeveer 7 gram voor het koken
Saaz hop ongeveer 7 gram in de laatste 10 minuten voor het vuur uit ging.

De maischstappen: 50 graden start en korte rust, dan opgehoogd naar 58 en rust voor 30 minuten, dan weer opgehoogd naar 68 graden onder voortdurend roeren.. en gestopt.

Later gewoon het wort gekookt met de hoppen. Ik had geen bijzondere gisten meer liggen dus gewoon mijn SafBrew F2 gebruikt die tot boven 10 procent kan vergisten met een neutraal smaakprofiel.

Na ongeveer anderhalf tot 2 maanden blijkt dit biertje, hoewel met een lichte troebeling redelijk goed te drinken. Ik heb genoeg suiker toegevoegd voor carbonisatie en het heeft een prettig doordrinkbaar bier opgeleverd met een lichte fruitigheid. Ik deel dit maar even zo. Ik weet niet eens of ik nu op de juiste wijze iets "in de groep" gooi.. wilde gewoon ff delen met jullie. Mijn plan om een keer koud te gaan brouwen met hopextract, druivensap en moutextract is nog niets van gekomen. Hoewel ik vroeger goede resultaten behaalde ermee wil ik even wachten tot het iets koeler is in huis zodat de gisting rustiger verloopt. Met temperaturen momenteel van 28 en 30 graden in huis. (En mijn huis blijft vaak nog dagenlang warm door dikke betonmuren) lijkt het me niet verstandig. Ook weet ik nog niet welke gist te gebruiken omdat het bier een combi van bier en bruiswijn wordt. Ik wil iets bereiken wat meer richting een fruitig bier gaat. Maar goed, tot dusver mijn zomerbrouwactiviteiten. Een fijne zaterdag verder.

Patrick
Zoetermeer

Vergelijkbare Topics (7)

36917

Gestart door Putter

Reacties: 6
Gelezen: 1652

23489

Reacties: 2
Gelezen: 2115

3705

Gestart door fouras

Reacties: 14
Gelezen: 5879

41426

Reacties: 0
Gelezen: 662

8650

Gestart door halikidee

Reacties: 16
Gelezen: 7209

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.