Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

NEIPA en eiwitrust

Gestart door Fractus, 12-07-2020 10:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Fractus

In veel van de NEIPA recepten wordt een groot deel ongemoute granen gebruikt. Denk aan havervlokken, eventueel ook tarwevlokken. Dit om het romige mondgevoel te krijgen, een erg troebel bier en een dikke schuimkraag.

Nou wordt in de 'klassieke' brouwwereld altijd gezegd dat je een eiwitrust in je maischschema moet toevoegen als je ongemoute granen gebruikt, zeker als dat meer dan ~15-20% is.

Nou vroeg ik me af: geldt dit ook voor de NEIPA? Als ik het me goed herinner is een eiwitrust vooral belangrijk om te voorkomen dat je bier heel erg troebel wordt, en dit is nu juist de bedoeling bij een NEIPA?  :weetniet:

Dus concrete vraag: NEIPA, met of zonder eiwitrust?

Koen S

Ik gebruik nooit een eiwitrust, niet in een witbier en zeker niet in een Neipa.
Integendeel, ik voeg 10 minuten voor einde kook wat haver- of tarwevlokken toe in een hop zakje voor extra zetmeeltroebel. Werkt goed!

Herman

Citaat van: Fractus op 12-07-2020  10:36 uNou wordt in de 'klassieke' brouwwereld altijd gezegd dat je een eiwitrust in je maischschema moet toevoegen als je ongemoute granen gebruikt, zeker als dat meer dan ~15-20% is.
...
Dus concrete vraag: NEIPA, met of zonder eiwitrust?
Dit algemene advies heeft betrekking op het verkrijgen van heldere bieren. Aangezien dit bij een NEIPA niet van toepassing is, zou ik zeker geen eiwitrust toepassen.

Fractus

Bedankt allebei, ik dacht het al maar ik wist het niet zeker  :groots:

Citaat van: Koen S op 12-07-2020  11:02 uIk gebruik nooit een eiwitrust, niet in een witbier en zeker niet in een Neipa.
Integendeel, ik voeg 10 minuten voor einde kook wat haver- of tarwevlokken toe in een hop zakje voor extra zetmeeltroebel. Werkt goed!

Blijft die zetmeeltroebelheid dan stabiel, het zakt niet naar de bodem als je flessen in de koelkast staan?  ::)

Koen S

Citaat van: Fractus op 12-07-2020  11:45 uBedankt allebei, ik dacht het al maar ik wist het niet zeker  :groots:

Blijft die zetmeeltroebelheid dan stabiel, het zakt niet naar de bodem als je flessen in de koelkast staan?  ::)
Mijn Neipa van voorjaar 2019 is nog altijd troebel, spijtig genoeg heb ik maar 2 flesjes over. Ik moet dringend een nieuwe brouwen.

Jacques

Citaat van: Fractus op 12-07-2020  11:45 uBedankt allebei, ik dacht het al maar ik wist het niet zeker  :groots:

Met de tijd wint de zwaartekracht het bijna altijd. 

Meer over troebelheid en NEIPA: https://punchdrink.com/articles/whats-in-hazy-ipa-beer-anyway-new-england-style-neipa/

IONOX

Gistkeuze is heel belangrijk voor blijvende troebelheid.
NEIPA's gebrouwen met korrelgisten als de New england IPA gist van Lallemand, BRY-97 en S04. Werden naar verloop gewoon helder. Nog steeds lekker, maar niet troebel.
Hoorde op podcasts dat London Ale III voor de beste resultaten zorgt.
Zie bijgevoegde foto. Dit is een NEIPA met 10% havervlokken, 10% tarwevlokken, 15% pale ale mout en 65% pilsmout. Nog nooit zo'n blijvend troebel bier gehad.
Geen eiwitrust in de maisch, gewoon 70 minuten op 67 graden Celsius
2x gedry-hopt. 1 keer op dag 2 en 1 keer op dag 7 (20% om 80%)

Koen S

Een Neipa met Simonaitis Kveik, gebotteld 27 juni 2019, nog altijd troebel. Maisch 15 min op 62 en 45 min op 72°, dus geen eiwitrust. Vienna, pale- en tarwemout, 20% havervlokken.

Vergelijkbare Topics (7)

43789

Reacties: 7
Gelezen: 637

39207

Reacties: 8
Gelezen: 2171

40082

Reacties: 5
Gelezen: 1227

37008

Reacties: 29
Gelezen: 7408

38379

Reacties: 23
Gelezen: 3619

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.