Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Drink je liever Belgisch of Duits bier?

Gestart door Jacques, 07-04-2006 09:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: MO op 07-04-2006  08:16 uTevens Johannes: vind jij het echt zo gek dat volmout en ondergist en veel hop heel anders smaakt dan bovengist, stevig snoepen uit de suikerpot en de helft van de hop vergeten. Duitsers brouwen bier, Belgen vaak een goedkoop aftreksel.

Ieder zijn stijl. Voor bieren tot zo'n 6 procent alcohol heeft volmout inderdaad veel smaakvoordelen.

Als echter het alcoholgehalte boven de 7 procent komt, vind ik de volmouters niet meer te pruimen. Veel te vol en niet weg te kauwen. Eén fles en je hebt voor de hele avond genoeg.

Laat die Duitsers maar zeggen dat ze een laatmiddeleeuws gebod in acht nemen. Een gebod dat geheel achterhaald is en natuurlijk van het begin af onzin was. Waarom zou je geen kruiden anders dan hop mogen gebruiiken? Waarom zouden ongemoute granen geen goed bier geven.
Daarnaast halen de Duitse brouwers allerlei rare zaken uit om het Reinheitsgebot te omzeilen. Wat dacht van zinkgist in plaats van gewoon zink toe te voegen of spitzmalz (gerst dat een heel beperkt kiemproces heeft ondergaan) in plaats van ongemoute gerst voor het verlagen van de kleur en het verhogen van de schuimhoudbaarheid. Of het gebruik van brouwzouten in plaats van zuren om de pH te corrigeren. (Dit mag volgens het Reinheitsgebot omdat in water ook zouten kunnen zitten).

Rare jongens die Duitse brouwers!

Adrie

Dat mag wel waar zijn, Jacques, maar ook ik vind de Duitse bieren over het algemeen veel lekkerder dan de Belgische bieren. Ik houd wel van stevig moutig, bitter en kruidenvrij.

Jacques

Zoals ik zei, ieder zijn stijl!

Het valt mij echter op dat hobbybrouwers zo hun ontwikkeling hebben. Ook ik zweerde tot zo'n 10 jaar geleden bij volmout bieren en het Reinheitsgebot. Nu weet ik beter...

Edgar

Ik ben het eens met Jacques' punt over drinkbaarheid van zwaardere bieren. Sommige Belgische tripels en quadrupels zijn toch schitterende bieren. Maar persoonlijk brouw en drink ik het liefst bieren van maximaal 6,5%. Daar kan je nog eens wat van innemen zonder gelijk op je kop te staan. En daarbij: De hogere alcoholen in de Belgische, warm vergiste bieren zijn ook niet altijd een feest, de volgende dag.

MO

Precies. Voor de discussie is het natuurlijk het leukst als de een walgt van Belgen en de ander Duitsers adoreert - ik zou het vuurtje gaarne flink opstoken -, maar een tripel, een quadrupel of een barley wine zonder suiker is vaak teveel van het goede. De Duitse dubbelbocken (donkere bokken, meibokken, tarwebokken) zijn inderdaad smerig zwaar. Ik moest daar erg aan wennen maar ik ben nu helemaal verkocht. Overigens dronk ik tien jaar geleden alleen Belgische zware bieren om de heel eenvoudige reden dat die veel beter verkrijgbaar waren. En zijn.
Kom op mensen, het is vrijdag, olie op het vuur graag!

Jacques

Citaat van: Edgar op 07-04-2006  09:24 uDe hogere alcoholen in de Belgische, warm vergiste bieren zijn ook niet altijd een feest, de volgende dag.

Daar heb je wel een punt Edgar. Maar zou die hoofdpijn ook niet veroorzaakt worden door de doordrinkbaarheid en het feit dat we wel eens een biertje meer nemen dan eigenlijk voor onze lever goed is. Overigens willen de Duitsers de slechte doordrinkbaarheid van hun bieren wel eens compenseren met een glaasje Schnaps met ook detzelfde vervelende nawerking.

Die hogere alcoholen komen ook in de Belgische bieren door het gebruik van veel suiker.

Adrie

Ik vind het helemaal niet erg dat een bier niet zo goed doordrinkbaar is. Dan drink ik er gewoon maar 1. Is ook nog goed voor de lever. Ik prefereer smaak boven doordrinkbaarheid. Doordrinkbaarheid is alleen maar geïntroduceerd door brouwers die meer bier willen verkopen en goedkoper bier willen brouwen. Ik had liever gehad dat het Reinheitsgebot in de hele EU was gaan gelden dan dat ie in Duitsland was afgeschaft.

Stook stook.  >:D

MO

Ik heb nog een bakje olie gevonden.

Duits bier is in alle gevallen van constantere kwaliteit. In Duitsland mag je pas bier brouwen als je bent opgeleid tot brouwmeester aan een erkend opleidingsinstituut. Naar mijn weten is dat in België niet het geval. Dat strookt volledig met mijn waarnemingen: bij mijn eeuwige speurtoch naar nieuwe bieren proef ik tussen het enorme assortiment Belgen vele, vele slechte bieren. Regelmatig zijn er geïnfecteerde exemplaren bij; tevens komt overmatig kruidengebruik vaak voor. Natuurlijk kent België enige klassiekers die altijd van topkwaliteit zijn. Maar net als op de Nederlandse biermarkt het geval is (pils uitgezonderd), brouwen de kleine (beginnende) Belgische brouwerijen vaak hele slechte bieren. En nu heb ik het niet over smaak maar over pure brouwfouten.

Ik heb nog nooit een geïnfecteerd Duits bier in mijn handen gehad. Soms misschien te zoet, of te bitter, heel af en toe met nare additieven, maar een zuurtje in een Duits bier, nooit!

Leve de Duitse biercultuur.

Adrie

Duitse pilsen zijn over het algemeen ook veel lekkerder dan Nederlandse en Belgische. Volmout (geen mais, rijst of andere additieven), flink gehopt. Drink maar eens eerst een Jever en daarna een Orval. De laatste smaakt dan als een slap watertje.

Johannes

Daar zit vast een kern van waarheid in, nou heb ik eigenlijk nog nooit een echt fout Belgisch bier gedronken (ff nadenken) terwijl ik genoeg Nederlands brouwsels heb gedronken die de biercultuur hier meer kwaad dan goed doen. Al die smerige kruiderijen of brouwfouten inderdaad, zulke brouwsels zouden ze moeten verbieden, als iemand zo'n pot bier voor zich krijgt drinkt 'ie nooit weer 'speciaal' bier.

Zo we zijn lekker op gang zo op de vrijdagochtend  :dansen:

Barry

Tot nu toe heb ik niet echt een goed duits biertje mogen drinken.

inderdaad de Belgische hoofdbieren zijn er van topkwaliteit maar vaak heb ik ook lekkere minder bekende Belgische bieren geproefd.

en de brouwerij Us Heit fryslan brouwd ook lekker bieren (bokbier het gehele jaar  ;D ;D ;D ).

Jacques

Citaat van: Adrie op 07-04-2006  09:50 uIk prefereer smaak boven doordrinkbaarheid.

Ik ga ook voor smaak! Bier waar alleen maar gerstemout in verwerkt mag worden is als brood waarin alleen maar tarwe verwerkt mag worden.

Geen roggebrood, geen krentenbrood, geen suikerbrood, geen maanzaadbrood, geen meergranenbrood, enz. enz. Goh, wat een betutteling terwijl er zo veel meer smaak is. Geef mij maar een smakelijk waldkornbrood!

Overigens is zuur natuurlijk ook een onderdeel van het smaakpallet. Leve de smakenrijkdom van het Belgische bier!

Adrie

Duitse bieren worden ook gebrouwen met tarwemout, roggemout, rookmout en ga zo maar door. Weijermann maakt meer verschillende moutsoorten dan Dingemans met evenzovele smaakverschillen. Zure Duitse bieren zijn er ook: wat te denken van een Berliner Weisse?

Jacques

Ok, er zijn meer soorten mout. Die kunnen ook de Belgische brouwers gebruiken voor allerlei smaaknuanceringen. Daarnaast kunnen we kiezen uit heel wat meer 'natuurlijke' smaakstoffen voor het brouwen van een 'ambachtelijk' bier. Hierdoor zit er veel meer smaak in het Belgische bier. Ondanks dat er veel meer Duitse brouweijen bestaan dan Belgische zijn er veel meer biersoorten bij onze zuider buren.

Adrie

Meer smaak? Ik ken heel wat Belgische bieren met heel weinig smaak.

Meer biersoorten: dat vraag ik me sterk af. Als ik de biertypenlijst van Derek Walsh afloop, kom ik op 22 Duitse biertypen en 18 Belgische.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 07-04-2006  11:15 uMeer biersoorten: dat vraag ik me sterk af. Als ik de biertypenlijst van Derek Walsh afloop, kom ik op 22 Duitse biertypen en 18 Belgische.
Als ik ze tel kom ik op 20 Duitse biertypen en 18 Belgische en 18 Engelse. Je hebt gelijk, maar ik vind het verschil niet zo groot.

Hans Hans

MaartenM

Zal ik nog even meer stoken: ik ben dol op Engelse bieren :) Door het veelvuldig gebruik van bovengist (ik weet dat Belgische bieren dit ook hebben), ruime gebruik van hop en vaak niet te zoete bieren horen bieren van de andere kant van het kanaal tot mijn favoriete!

Oscar

WAt ik het liefst drink hangt ook sterk van de gelegenheid of mijn stemming af..

Wat ik vaak jammer vindt van de Belgische brouwerij'tjes is dat ze vaak standaard beginnen met een dubbel,tripel en een blond. Nu kun je daarin best wel veel varieren...maar toch...Het zou toch leuker zijn al er bieren bij zouden komen die moelijk in een hokje te drukken zijn....dat maakt het interessant

Qua pilseners zijn de Duitse bieren absoluut de toppers, daar kunne de Belgen niet aan tippen.

groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

Citaat van: Hoorns Hopbier op 07-04-2006  11:32 uAls ik ze tel kom ik op 20 Duitse biertypen en 18 Belgische en 18 Engelse. Je hebt gelijk, maar ik vind het verschil niet zo groot.

Hans Hans

En welke lijst heb jij dan de biertypengids?

MO

Biertypen gids of niet, ik vind ook wel dat er een veel grotere variëteit is in het aanbod van Belgische bieren dan van Duitse. Duitsers zijn strikt in het naleven van goede brouwprincipes, ze zijn ook strikt in het brouwen volgens biertype. Het leuke van veel Belgische brouwers is dat ze zich vaak helemaal niets van biertypes aantrekken. Belgen zijn beter in het brouwen van unieke, originele bieren, dat is een feit.

Nog even wat feiten persoonlijke proefervaringen van de Belgen (zo maar de eerste word file met proefnotities geopened):

St. Feuillien Brune
Herkomst:   Brasserie St Feuillien, Le Roeulx
Gedronken   01/04
Geur:      caramel kleurstof, bitterzoet, geen hop
Smaak:   Licht wrang, niet moutig, niet hoppig, niet gistig. Eigenlijk nix. Licht zoetje. Tonen drop/laurier. Weinig body
Beoordeling:   Matig/slecht
St. Feuillien Blonde
Gedronken   01/04
Geur:      hout, kruidnagel, fruit, nootmuskaat
Smaak:   Zeer kruidig, weer nootmuskaat, weinig body
Beoordeling:   Vies
't Zelfde
Herkomst:   Brouwerij Bosteels, Buggenhout
Gedronken   01/04
Geur:      komijn, kaas
Smaak:   zoetig, kaas
Beoordeling:   Heel vies
Caracole Amber bier
Herkomst:   Brasserie Caracole (Dinant)
Gedronken   01/04
Geur:      boter, wrang, vies
Smaak:   diacetyl, matig van body, nauwelijks hop, veel koolzuur. Naast diacetyl smakeloos, niet eens caramel. Klein zoetje.
Beoordeling:   vies
La Guillotine
Herkomst:   Br Huyghes
Gedronken   01/04
Geur:      fruitig, zurig, fris
Smaak:   zoet, zurig, smerig. Geen hop, geen gist, infectie
Beoordeling:   bah

Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 07-04-2006  11:36 uEn welke lijst heb jij dan de biertypengids?
biertypengids, en alleen klassen a,b,c,d

Hans Hans

Hopmans

CiteerIk had liever gehad dat het Reinheitsgebot in de hele EU was gaan gelden dan dat ie in Duitsland was afgeschaft.

Stook stook. 

Hap Hap !
Dan wordt het wel erg saai in de EU.
Duits bier is saai en kleurloos.
Van mij mag er best wel wat smaak in bier.

:degroeten:

Edgar

Schitterende discussie dit.  :bokser:

Sinds ik zelf een ondergister heb gebrouwen (mijn eerste moutbrouwsel: Pils) ben ik verknocht aan ondergisters. De open, frisse smaak die je er mee kunt krijgen is uniek. Wat Duitsers dan weer doen met bovengisters zoals in Alts, lijkt dan weer sterk op ondergistend bier. Heerlijk.

Ik moet zeggen dat ik ook vaak Belgische bieren proef die ronduit belabberd zijn. Veel commerciele troep vloeit er hier onder de noemer 'speciaalbier' uit de ketels, en ook op kleine schaal is het soms dramatisch. Om over Nederlandse microbrouwers te zwijgen. Maar er zijn zodanig veel parels tussen het puin, dat ik toch erg blij ben dat er zoiets is als Belgisch bier.

Wat MO zegt over de rigiditeit van de Duitse biercultuur klinkt knap aannemelijk. Juist omdat ze allemaal zijn opgeleid, opgeteld bij 5 eeuwen Reinheits-terreur, zal er niet veel beweging zitten in de Duitse bierbeleving.

Adrie

Veel beweging of niet, de beweging die ik in de Belgische biercultuur constateer doet mij huiveren: steeds zoeter en het liefst aanzoeten met synthetische zoetmiddelen. Goed gehopte bieren en zure bieren verdwijnen als sneeuw voor de zon (gelukkig verschijnt er af en toe toch een bier als de XX Bitter). De Belgische biercultuur is al tijden zodanig aan het verschralen en het vereenheidsworsten dat ik de weinige beweging in de Duitse biercultuur (maar dan wel een biercultuur van zeer hoge kwaliteit) prefereer boven de glijdende schalen in België.

Daarnaast vind ik dat er wel degelijk een groot verschil is tussen de diverse Duitse biertypen. Van zoet tot droog, van weinig bitter tot zeer bitter, van zeer bleek tot pikzwart, van zuur tot rook... Variatie zat.

Jacques

Citaat van: Adrie op 07-04-2006  11:15 uMeer biersoorten: dat vraag ik me sterk af. Als ik de biertypenlijst van Derek Walsh afloop, kom ik op 22 Duitse biertypen en 18 Belgische.

Als Derek op dezelfde wijze allerlei smaaknuanceringen als een type zou aanduiden zoals bij de Duitse bieren dan had hij minstens 100 Belgische biertypen kunnen onderscheiden. Bij de Belgische bieren worden heel uiteenlopende bieren door Derek onder één noemer gebracht.

Sorry hoor maar de subtiele verschillen tussen een pilsener, pilsner urtyp, export en helles zijn niet echt aan mij besteed.
Duvel, Brigand en la Chouffe liggen toch heel wat meer uit elkaar en zouden eerder als apparte typen geklassificeerd kunnen worden.

Omdat de Duitse brouwers veel van hetzelfde brouwen, zijn er meerder bieren die op elkaar lijken en daarom als een type aangemerkt kunnen worden. De verschillen onderling zijn vrij beperkt.

Duitse brouwers zijn kloners. Belgische brouwers zijn creatief en brouwen unieke bieren.
Goed namaken is een kunst. Echte Kunst bestaat echter niet uit namaken maar uit creëren!

Vergelijkbare Topics (7)

16221

Reacties: 6
Gelezen: 11103

5365

Gestart door MO

Reacties: 36
Gelezen: 11026

4890

Reacties: 71
Gelezen: 23413

14419

Reacties: 36
Gelezen: 18402

25891

Reacties: 21
Gelezen: 15223

12353

Reacties: 8
Gelezen: 3284

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.