Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ervaringen met Ss brewtech InfuSsion Mash Tun

Gestart door Davester, 15-06-2020 21:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Davester

Ben voornemens om wat groter te gaan brouwen, er zijn hier vast veel brouwers die ervaring hebben met deze pan.

Wat zijn jullie ervaringen en is het een aanrader of afrader?

Ik denk aan de 20 gallon versie, hoeveel kW heeft de gasbrander dan nodig?

Thanks alvast en brouw ze!

hugo bakker

Naar mijn weten, ik kan het natuurlijk fout hebben werkt deze ketel door de isolatie niet met een gasbrander. Je maischt doormiddel van infusie. Dat betekend dat je begint met een klein volume beslag, die je opwarmt door er heet water bij te doen. Dit is trouwens een prima methode om te brouwen.

DieterB

Deze moet je niet op een brander zetten! Daar is deze ketel niet voor bedoeld.
Het is een grote, geïsoleerde ketel met filterbodem. Mijn ervaring met de 10 gallon-versie is dat die isolatie goed werkt (minder dan 1 graad Celsius afkoeling in een uur).

Ik vind het een perfecte ketel voor een eenstapsmaisch.

JeroenP

Ik heb de 10 gallon gehad en dmv een upgrade nu de 20 gallon.
Het is inderdaad een geïsoleerde ketel, niet bedoeld om op het vuur te zetten.

Mijn ervaring met de 10 gallon tun is dat deze minder stabiel was. Ik had de verwarmingset erbij (door kortsluiting heeft deze nooit gewerkt, lang verhaal, reden voor upgrade), de 20 gallon is een stuk stabieler qua temperatuur enkel al door het verschil in massa. Brewtech raadt onder andere aan om de ketel van tevoren te vullen met kokend water om zo geen warmte te verliezen uit je strike water.
De 20 gallon heeft ten opzichte van de 10 gallon nog een opening voor de vorlauf met de deksel erop.
Persoonlijk had ik het mooier gevonden als er nog 1 inzat zodat je met rims/herms aan de gang kon.

Al met al een mooi product, degelijke kwaliteit, en weegt een ton.

rlandzaat

Ik heb anderhalf jaar lang met de 20 gallon uitvoering gebrouwen. Voor eenstapsmaishen en perfecte ketel. Inderdaad, temperatuur daalt ongeveer 1 graad per uur. Zet er nooit een brander onder, daar is deze ketel niet voor bedoeld en je zou hem danig beschadigen.

Afhankelijk van de temperatuur van je schroot dien je hem te vullen met water 3 tot 5 graden boven je doel temperatuur. Vervolgens schroot erin. Tussendoor een keer of twee roeren.

Vergelijkbare Topics (7)

38486

Reacties: 21
Gelezen: 3320

31653

Gestart door orangeloo

Reacties: 6
Gelezen: 1904

11563

Gestart door Oscar

Reacties: 24
Gelezen: 7650

44759

Gestart door Bvk1983

Reacties: 10
Gelezen: 841

33747

Reacties: 23
Gelezen: 6327

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.