Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste eigen recept Blond

Gestart door Wettergraaf, 09-06-2020 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Wettergraaf

Toe aan mijn eerste keer uitproberen met een recept:

Volume: 10 Liter
Gewenst begin SG: 1066
Gewenst eind SG: 1020
Kleur: 7,6 EBC

Vergistbare ingrediënten:
2460 g Pilsmout Holland malt 3 EBC
300 g Carapilsmout Best Malz 7 EBC

maischschema:
10 Liter maisch water

62 C 45 min.
72 C 20 min.
78 C 5 min.
Totaal: 70 min.

Spoelwater 5 Liter 80 C

Kookschema:
12 g Strisselspalt 2019 hop 60 min.
34 g Strisselspalt 2019 hop 10 min.
120 g Kristalsuiker 5 min.
15 g Sinaasappelschil zoet 5 min.
4 g Koriander zaad 5 min.
Totaal kooktijd 60 min.

Gisten:
11 g . Fermentis safbrew S-33

Ik zou zeggen brand maar los!
Graag zelfs want ik kom net om het hoekje kijken.

Takkie83

Niks mis mee zo te zien. Wel je eerste maischstap verhogen naar 65 graden voor een betere omzetting. Op hoeveel IBU ga je uitkomen? Misschien heb je aan de helft van je zakje gist genoeg trouwens

Wettergraaf

Dank je!
Mijn EBU komt op 11,76 de alfa van de hop zit op 2,2%
De maischbeginstap zal ik naar 65 ºC brengen.
En 5 g gist is dus genoeg voor 10 L?

JanPieter

Leuk recept! Ik begin ook nog maar net en ook met blond bieren. Ik hou het zelf bij de start liever simpel voordat ik ingrediënten als koriander en sinaasappelschil ga toevoegen. Eerst het eenvoudige maar eens goed doen, voordat je gaat spelen met recepten. Dat bevalt mij heel goed. Maar ieder zijn eigen weg naar succes :-)

Ga je het korianderzaad kneuzen? Het kan gauw te veel zijn, maar geen idee of dat met 4 gram ook al zo is.
Ik zou toch het hele zakje van 11 gram gist gebruiken, de helft lijkt me te weinig. Ik ga toevallig ook deze gist gebruiken bij mijn volgende brouwsel en ga op 19 ºC vergisten.

Succes!

Wettergraaf

Kneuzen, pletten of malen inderdaad.
Juist het experimenteren met kruiden maakt mij ook erg nieuwsgierig wat doet dat met je bier.
Het ultieme biertje voor jou proberen na te streven 😉
Het zal ongetwijfeld ook nog wel eens gigantisch mislukken Ha ha ha.

hobbybob

Bitterheid verhogen naar 20 IBU anders wordt het wel heel erg zoet.

Totaal 15 liter water en 2,7 kg mout, na filteren heb je dus 12,3 liter wort. Kook je echt 2,3 ltr weg? Dan zou je 10 ltr overhouden zonder verlies.

Bovengisters:

- 0,8 g/ltr gist toevoegen.

Takkie83

Citaat van: hobbybob op 10-06-2020  04:42 uBitterheid verhogen naar 20 IBU anders wordt het wel heel erg zoet

Eens.

Je hebt ook nog filterkuipverlies en kookketelverlies. Je zou voor het mooie alles even in kunnen voeren in een brouwsoftwareprogramma, maar denk dat je wel goed zit met die 15 liter totaal.

Fermentis adviseert voor zijn S-33 50-80 g/hl. Met een half zakje zit je met 5,5 g/10 liter goed dus

Gewoon lekker brouwen :brouwen:

Wettergraaf

Super! Geweldige tips allemaal Thanks.
Ik ga bezig en hou jullie op de hoogte.

Takkie83

Ik zou nog een hopgift toevoegen bij 20 minuten voor einde koken, gewoon van dezelfde hop. Beetje rekenen (met brouwsoftware als BrouwHulp is dat heel makkelijk) zodat je op ongeveer 20 IBU uitkomt. Lijkt me een lekker biertje!  :biersmile:

Griebelienus

Volgens mij kan je met pils en caramout beter die sinaasappelschil en en koriander weglaten. Dat past niet zo bij deze stijl, maar meer geschikt voor een tarwebier of een triple (dus met een hoger begin SG d.m.v extra veel suiker)

Wat betreft het gebruik van koriander: diverse brouw-boeken en ook uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen, dat het lastig is de invloed van die smaak te bepalen omdat de kwaliteit en versheid van de koriander sterk verschilt.

Als je toch met die kruiden aan de slag wilt, zou ik zeggen doe er 20 tot 40% tarwemout bij, in plaats van de suiker, dan maak je een witbier a la Hoegaarden. Daar is de S33 ook heel geschikt voor.  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Wettergraaf op 09-06-2020  22:46 uEn 5 g gist is dus genoeg voor 10 L?

De hoeveelheid gist die je nodig hebt is niet alleen afhankelijk van het aantal liters maar ook van de zwaarte van het wort.
Je hebt een beoogd begin SG van 1066. Volgens de calculator Mr Malty heb je 6 gram nodig, maar met 5 g gaat het ook lukken. Je krijgt dan wat meer vergistingsproducten in de vorm van esters en hogere alcoholen. Bij een Belgische bierstijl is zoals een blond is dat passend. Wanneer je een IPA zou brouwen kun je beter meer gist gebruiken.

Takkie83

Er zit trouwens 11,5 g in zo'n zakje, dus als je een goede weegschaal hebt kun je mooi twee keer 5,75 afwegen. Is bijna 6  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.