Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kleine suikergift bij overhevelen voor nagisting

Gestart door BritneysBeers, 30-04-2020 20:27 u

Vorige topic - Volgende topic

BritneysBeers

Er is een gedachtegang die in mijn hoofd blijft zitten.

-We danken ons mooie brouwsel dat het zichzelf een mooie CO2 beschermlaag geeft tijdens de hoofdvergisting, waardoor zelfs een beetje een lekkend gistvat niet de grootste ramp is. :proost:

Nu zit ik met de volgende vraag, waarom doen wij eigenlijk geen kleine suikergift wanneer er wordt gekozen om het jongbier over te hevelen naar een schoon gistvat of mandfles?
Zou een hele kleine hoeveelheid suiker niet even een kleine boost geven om sneller een nieuwe CO2 beschermlaag te creëren?   :weetniet:
Of is dit wat ze noemen; door ratelen / doorslaan over de puntjes op de ' i ' ?  :nut: :nut: :nut:

Wat denken jullie?

beun

Volgens mij is het zeker bij een zwaarder bier beter/makkelijker voor de gist om een gedeelte van de eenvoudig vergistbare suikers later in de vergisting te geven.
Dus na de hoofdgisting

stefan

Jacques

Citaat van: BritneysBeers op 30-04-2020  20:27 uEr is een gedachtegang die in mijn hoofd blijft zitten.

-We danken ons mooie brouwsel dat het zichzelf een mooie CO2 beschermlaag geeft tijdens de hoofdvergisting, waardoor zelfs een beetje een lekkend gistvat niet de grootste ramp is. :proost:

Nu zit ik met de volgende vraag, waarom doen wij eigenlijk geen kleine suikergift wanneer er wordt gekozen om het jongbier over te hevelen naar een schoon gistvat of mandfles?
Zou een hele kleine hoeveelheid suiker niet even een kleine boost geven om sneller een nieuwe CO2 beschermlaag te creëren?   :weetniet:
Of is dit wat ze noemen; door ratelen / doorslaan over de puntjes op de ' i ' ?  :nut: :nut: :nut:

Wat denken jullie?

Dit is vaker aan de orde geweest.

Allereerst wil ik er op wijzen dat de bescherming van CO2 maar heel beperkt is. Door diffusie komt er ondanks dat er koolzuur gevormd wordt toch zuurstof in je gistvat als je een kleine gaslek hebt.
Een niet goed sluitend gistvat is enkel tijdens de hoofdgisting geen probleem omdat de zuurstof verbruikt wordt voor de aanmaak van nieuwe gistcellen.

Het toevoegen van suiker na het overhevelen is niet zo heel erg effectief als het gaat om het voorkomen van oxidatie. Het duurt namelijk eventjes voordat de gist de suiker vergist. Ondertussen biedt de toegevoegde suiker geen bescherming.

Het is veel beter om over te hevelen als er nog vergisting is in het vat waarin de hoofdgisting uitgevoerd wordt. De zuurstof kan dan meteen verdreven worden.
Als de vergisting al helemaal beëindigd is kun je beter niet overhevelen en niet al te lang wachten met bottelen om autolyse=effecten te voorkomen.

Gossi

Als ik overhevel naar een navergistingsvat doe ik er altijd een klein beetje suikerwater bij. In je cursus Jacques heb je dit ook aanbevolen. De gist krijgt dan een nieuwe impuls en heeft dan ook weer puf om de wat moeilijker suikers aan te pakken, volgens jouw.
Even ter info: Dit staat buiten de discussie als je zou moeten overhevelen.

BritneysBeers

Goed om te weten, bedankt voor de reacties.

Momenteel staat mijn lentebok met eigen hop en 2206 bavarian lager op 11 graden.
Heb hem dus ook maar nu hij nog iets van vergisting vertoond snel een schoon vat gegeven met een theelepeltje honing.
Begin SG 1.057, nu na 9 dagen 1.030.... niet heel snel gegaan dus, maar het is mijn eerste ondergistende biertje, misschien komt dit vaker voor?

Hopelijk haalt de nagisting het SG verder naar beneden richting de 73-77% SVG --> 1.015-1.013
duimen :groots: :groots:

BritneysBeers

Oef wat dom...

Ik had de hydrometer in het jongbier gedaan dat 11 graden was... samen met gist dat van de bodem kwam...
Nu het gist is gezonken in mijn pijl glas en de temperatuur is opgelopen tot 20 graden geeft hij niet 1.030 maar 1.020 aan  :nut: wat een verschil.
Toch opgelucht...   :proost:

Jacques

Citaat van: Gossi op 01-05-2020  14:51 uAls ik overhevel naar een navergistingsvat doe ik er altijd een klein beetje suikerwater bij. In je cursus Jacques heb je dit ook aanbevolen. De gist krijgt dan een nieuwe impuls en heeft dan ook weer puf om de wat moeilijker suikers aan te pakken, volgens jouw.
Even ter info: Dit staat buiten de discussie als je zou moeten overhevelen.

In de cursus is de mogelijkheid genoemd om suiker toe te voegen als de hoofdgisting net afgelopen is...
Dat is wat anders dan suiker toevoegen na het overhevelen. De suiker toevoeging hoort plaats te vinden in het hoofdgistingsvat. Je hebt hierdoor extra gistgroei. Overhevelen doe je juist om zo veel mogelijk gist kwijt te raken...

De gist hoort eerst de moeilijke suikers zoveel mogelijk te vergisten. Als toetje krijgen ze dan de makkelijke suiker. Uit meerdere tests is gebleken dat zeker bij zware bieren je zo een iets hogere vergistingsgraad krijgt.

Gossi

Oepsi, dan had ik dat verkeerd begrepen.
Overigens doe ik dit al jaren zo. Ik heb net een Saison afgevuld. Deze was na de hoofdgisting SG 1.004 en na overheveling en een klein beetje suiker uitgekomen op SG 1.000. Droog en nu al erg lekker met veel aroma's.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.