Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste tripel met behulp van BrouwHulp

Gestart door hetjagertje, 28-04-2020 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

hetjagertje

Ik ben na advies op dit forum beland bij brouwsoftware.

Ben daarom meteen maar aan de gang gegaan met het maken van een recept. En voordat ik hem ga brouwen wil ik graag jullie mening/ advies vragen.

Naam: Het Jagertje, Eerste Tripel
Bierstijl Tripel 20 L
Begin SG            1.073
verwacht eind sg 1.011
verwacht alcohol  8.1 %
ibu                     33
kleur                  11 EBC

ingredi├źnten
maisch water      20 L
spoel water        11.5 L

Mout
pilsmout             3 EBC
Vienna mout       7 EBC
Gerstvlokken      2 EBC

Hop
Magnum       Alfazuur 10.7%  (bitterhop)   kooktijd 60 min
Fuggle          Alfazuur   4.3%  (aromahop) kooktijd 10 min

Gist
M31 Belgian Tripel   korrelgist

Suiker
kristalsuiker? 8 Gram per L Wort?

maischschema
eiwitrust              50c        30min
amylaserust         67c        45min
uitmaischen         78c        10min

Ik vraag me af of het maischschema goed is of dat er nog een stap bij moet?
Is kristalsuiker goed voor bottelen of raden jullie een andere type suiker aan?
Eventueel andere opmerkingen graag ;)

groeten Jasper de Lange

tdp

Wat is je verhouding van de mouten? Zou zelf ook nog 10% tot 15% suiker in de stort toevoegen, voor de doordrinkbaarheid.

Zelf ben ik geen fan van Magnum, maar dat is meer persoonlijk. In een tripel zou ik het in ieder geval niet gebruiken, maar ik weet niet welke hopsoorten je nog meer op voorraad hebt?
Eiwitrust is niet meer nodig, die stap zou je prima kunnen overslaan.

Kristalsuiker kun je prima gebruiken voor hergisting op fles.

Koen S

Eens met tdp, behalve wat betreft de Magnum, wat mij betreft een allround hop die niet overheerst maar de moutigheid goed doet uitkomen. Heb zelf al een single malt single hop pils gebrouwen met pilsmout en Magnum, mooie klassieke pils. Ik heb het gevoel dat Magnum voor een tripel ook werkt.

hetjagertje

pilsmout 76.9 %
vienna 15.4 %
gerstvlokken 7.7 %

Ik ben echt nog zo groen als gras in de brouwwereld.
Ook op proefgebied, met doordrinkbaarheid wordt bedoeld neem ik aan dat hij lekker weg drinkt?

Wat als je de suiker in de stort niet toevoegt? Wordt het bier dan zwaar op de maag?

Sjoerd

Voor een eerste tripel zou ik geen M31 gebruiken. Gist mij te ver door voor een tripel. 10% suiker erin en dan de T58 gebruiken. Wordt wel iets zoeter, maar als je de hop naar 35-40 IBU brengt wel mooi in balans.

Sjoerd

Citaat van: hetjagertje op 28-04-2020  16:57 upilsmout 76.9 %
vienna 15.4 %
gerstvlokken 7.7 %

Ook op proefgebied, met doordrinkbaarheid wordt bedoeld neem ik aan dat hij lekker weg drinkt?

Wat als je de suiker in de stort niet toevoegt? Wordt het bier dan zwaar op de maag?

75 pils, 12 Vienna, 3% gerstvlokken, 10% rietsuiker zou ik dan eerder doen. Suiker 15 min voor einde kook toevoegen. Als een bier ver doorgist, dan is het eind soortelijk gewicht lager en het bier daardoor 'dunner' en drink dus makkelijk weg. Water is 1000, dus hoe dichter bij 1000, hoe 'dunner' het bier is

Koen S

Citaat van: hetjagertje op 28-04-2020  16:57 upilsmout 76.9 %
vienna 15.4 %
gerstvlokken 7.7 %

Ja, dan wordt het een hele dikke glazen boterham en heb je snel genoeg. Een goed bier is er eentje dat smaakt naar meer.

hetjagertje

Citaat van: Sjoerd op 28-04-2020  17:05 u75 pils, 12 Vienna, 3% gerstvlokken, 10% rietsuiker zou ik dan eerder doen. Suiker 15 min voor einde kook toevoegen. Als een bier ver doorgist, dan is het eind soortelijk gewicht lager en het bier daardoor 'dunner' en drink dus makkelijk weg. Water is 1000, dus hoe dichter bij 1000, hoe 'dunner' het bier is

Wat is het verschil tussen rietsuiker en normaal suiker in dit proces? Rietsuiker is toch iets donderder?
Ik wil graag in een lichte kleur blijven.

tdp

Houd het dan simpel; Pilsmout met 10% tot 15% suiker, kristal of riet maakt niet veel uit.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.