Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Black IPA (met Calypso & Citra)

Gestart door squaadgras, 10-04-2020 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

squaadgras

Hi allemaal,

A.s. maandag weer eens in de brouwketel duiken. Dit maal een Black IPA/Cascadian Dark Ale. Wil vooral leunen op late hopgiften (30 min @ 75 graden), bittertje komt van de Simcoe en donkere mouten. Voor het eerst spelen met Calypso en de "nieuwe" Lallemand LalBrew New England gist. Fruitige bom (hoofdzakelijk Calypso & Citra) met een mooi roast randje, ergens tussen een 'standaard' Black IPA en het fruitige van een NEIPA in. Wat denken jullie? Tips, aanpassingen?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk20004
Naam receptBlack IPA
Brouwdatum06-03-2020
BierstijlCascadian Dark Ale (Black IPA)
Volume16,0 l
Begin SG1,061 SG
Eind SG1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad83,5%
Alcoholgehalte6 vol.%
Berekende kleur (Morey)75 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)44 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Den Haag
2,50 gCaSO4
4,00 mlMelkzuur
6,25 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
72 mg/l8 mg/l58 mg/l72 mg/l55 mg/l118 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgPale mout. HalcyonThomas Fawcett and Sons5 EBC87,0 %
0,30 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC6,5 %
0,20 kgChocolademoutThomas Fawcett and Sons1000 EBC4,3 %
0,10 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC2,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Maischen66,0 °C1 min.60 min.4,3 l/kg
Uitmaischen66,0 °C10 min.1 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gSimcoebellen11,9%first wort hop43,6 IBU
50,0 gCalypsopellets12,8%koudhop0,0 IBU
50,0 gCalypsopellets12,8%whirlpool0,0 IBU
50,0 gCitrapellets12,6%koudhop0,0 IBU
50,0 gCitrapellets12,6%whirlpool0,0 IBU
15,0 gMosaicbellen12,0%koudhop0,0 IBU
15,0 gMosaicbellen12,0%whirlpool0,0 IBU

Gist
SoortType
Lallemand LalBrew New England (15 gram)bovengist

GvB84

Ik heb voor een RIS weleens 500gr carafa type 3 een nacht laten trekken in 2 liter water. De mout heb ik in zo'n nylon fruitzakje van de supermarkt gedaan. Op deze manier krijg je wel de kleur en smaak van de mout maar niet de gebrande bitterheid. Op de brouwdag verwijder ik de zak met mout. Het "water" voeg ik toe bij het maischwater. Ik heb dit overgenomen uit een recept van James Morton uit zijn boek.
Ik wil deze techniek een keer gaan gebruiken voor een Cascadian Dark Ale/black IPA. Ik wil dan een gewone IPA brouwen en bovenstaande techniek gebruiken om het bier te "kleuren". Uiteraard geeft dit natuurlijk ook smaak af.

Dund

Goeie techniek doe ik ook altijd bij mij. Black ipas

Voor de rest gewoon een normaal ipa recept zonder kleur of caramelmouten en super veel hop.

GvB84

Even nieuwsgierig.
Wat voor moutsoort gebruik je daarvoor?

squaadgras

Bedankt voor de reacties! Cold steep van de donkere mouten is een leuk idee.

Ideeën qua vergistingstemperatuur? Zat zelf aan 3 dagen 18 graden te denken, drooghop toevoegen, en daarna met 1 graad per dag op te laten lopen naar 23 om uit te laten gisten.

basvo

Ben benieuwd naar het resultaat, ben namelijk grote fan van Visioen van brouwerij de 7e hemel. Laat je je bevindingen even weten? Ben ook benieuwd of de gist je goed bevallen is, heb nog niet veel mensen met deze gist zien brouwen. Recept en hopstort zien er in ieder geval heel smakelijk uit

squaadgras

Zal ik doen!

Uiteindelijk het recept nog iets aangepast. I.p.v. 300 g Chocoladeroggemout van Weyermann (niet op voorraad) hebben we 200 g Chocolademout van Thomas Fawcett gebruikt. Het is dus een 'gewone' black IPA geworden; verder alles hetzelfde gehouden, maar voor de volgende keer staat er een recept gepland met meer Rogge en Chocoladeroggemout. Anyhow, deze staat nu lekker te vergisten bij 18 graden, en er komt een erg fruitige lucht uit de vergistingskast. Ben benieuwd!

squaadgras

Recept bovenstaand aangepast naar het definitief gebruikte receptuur.

Afgelopen dagen staaltjes genomen om het SG te meten en nu stabiel op 1016. Ietwat hoger dan gepland, maar niet heel verwonderlijk met wat Cara/Choco. SVG van 72% is wat laag, maar dat kan deels komen door een op hol geslagen STC-1000 (sensor los geschoten) die de temperatuur na 2 dagen geleidelijk naar een graad of 22,5 heeft gedreven (stond te vergisten op 18 graden). Besloten om de temperatuur daarna op 22 te houden. Na 3 dagen koudkop toegevoegd voor 5 dagen. Morgen bottelen.

Indruk van vandaag: zeer fruitige neus met rood fruit, voornamelijk aardbei, en citrus. Smaak evenwichtig met een klein bittertje. In de smaak komt naast hop ook de (donkere) mouten nog mooi door. Niets overdreven, evenwichtig noem ik het. Body had iets voller gemogen maar met een kleine 5,5% niet heel raar. Kan koud met koolzuur wel eens een (relatief) doordrinkertje worden. Flocculatie laag tot medium lijkt het.

Zal over een week of 2 een nieuwe update geven van het eerste flesje met koolzuur. Kijken of ik wat dieper in het gistprofiel kan duiken.

Tot nu toe meer dan tevreden. En da's positief. :biersmile:

basvo

Citaat van: squaadgras op 21-04-2020  12:01 uRecept bovenstaand aangepast naar het definitief gebruikte receptuur.

Afgelopen dagen staaltjes genomen om het SG te meten en nu stabiel op 1016. Ietwat hoger dan gepland, maar niet heel verwonderlijk met wat Cara/Choco. SVG van 72% is wat laag, maar dat kan deels komen door een op hol geslagen STC-1000 (sensor los geschoten) die de temperatuur na 2 dagen geleidelijk naar een graad of 22,5 heeft gedreven (stond te vergisten op 18 graden). Besloten om de temperatuur daarna op 22 te houden. Na 3 dagen koudkop toegevoegd voor 5 dagen. Morgen bottelen.

Indruk van vandaag: zeer fruitige neus met rood fruit, voornamelijk aardbei, en citrus. Smaak evenwichtig met een klein bittertje. In de smaak komt naast hop ook de (donkere) mouten nog mooi door. Niets overdreven, evenwichtig noem ik het. Body had iets voller gemogen maar met een kleine 5,5% niet heel raar. Kan koud met koolzuur wel eens een (relatief) doordrinkertje worden. Flocculatie laag tot medium lijkt het.

Zal over een week of 2 een nieuwe update geven van het eerste flesje met koolzuur. Kijken of ik wat dieper in het gistprofiel kan duiken.

Tot nu toe meer dan tevreden. En da's positief. :biersmile:

Dankje voor je update! Bier zal zeker nog anders gaan smaken, kan eigenlijk alleen nog beter  :D
Ben benieuwd naar je uiteindelijke test oordeel. :biersmile:

squaadgras

Twee weekjes verder. Hergisting op de fles is compleet en staat nu koud bij een graad of 6.

Mooie Black IPA geworden (al). M'n beste brouwsel tot nu toe vind ik persoonlijk (máár het is dan ook precies in m'n straatje).

In de neus komt de hop mooi door. Verder rood fruit, aardbei, veel perzik, en (gek genoeg?) suikerspin. Ook wat citrus en sinaasappel. De zoete rode vruchten komen veelal van de gist en Calypso schat ik. Mooie kleine koolzuurbelletjes welke een dikke schuimkraag vormt, blijft medium tot lang staan, en lekker om doorheen te happen (denk aan de suikerspin!). Gistdepot schenkt niet mee uit de fles; niet heel vast - meer een slurry. Door de hogere EBC kan ik niet goed zien of er nog (veel) gistnevel aanwezig is. Flocculatie medium-ish+. Smaakt komt overeen met de neus, afdronk wellicht iets meer ingetogen en laat daardoor nog wat ruimte voor de mouten. Overall: meer dan tevreden.

Ga deze gist heel snel nog eens gebruiken voor een echte NEIPA. Denk dat 'ie uitstekend gaat met een fruitig en hoppig profiel.

Vergelijkbare Topics (7)

33426

Reacties: 5
Gelezen: 2070

745

Reacties: 8
Gelezen: 6706

37389

Reacties: 6
Gelezen: 1763

24928

Reacties: 4
Gelezen: 1737

6357

Reacties: 9
Gelezen: 4618

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.