Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist over datum (nog bruikbaar?)

Gestart door Stefan413, 20-03-2020 13:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Stefan413

Beste hobbybrouwers,

Ik heb van vrienden een Brooklyn Brew Shop Brew Kit gekregen. Nu wil ik dit weekend een batch brouwen, maar ben ik erachter gekomen dat de gist over datum is (datum januari - 2018).
Het gaat om droge korrelgist welke twee zomer in een warme ruimte heeft gestaan tijdens de extreme warmtegolven.

1. kan ik deze gist nog gebruiken en zijn de andere ingrediënten nog goed?
2. Als de gist niet meer bruikbaar is. Wat voor gister kan ik dan als vervanging gebruiken?

Ik kwam via de zoekfunctie geen eenduidig antwoord tegen.
Alvast bedankt voor de hulp.

Groet,
Stefan

Martijn0172

In jou situatie? Niet doen, kans dat je je experiment verpest is groot. Wat voor type bier is het?

EvdBroek

De gist zal niet goed meer zijn verwacht ik. Ook de bijgeleverde hop zal alleen bruikbaar zijn wanneer je een Lambiek wil brouwen. De mout indien niet geschroot zul je nog wel kunnen gebruiken, als dit wel het geval is, dan heb je er ook niets meer aan.

Stefan413

Ik heb twee soorten gekregen.

- Everyday IPA
- Warrior Double IPA

Ik heb even opgezocht wat geschroot inhoudt (excuses helemaal nieuw in deze) en het lijkt mij geschroot. De moutvezels zijn kapot. Ik kan geen schimmel ontdekken.

Betekent dit dat de hele set de kliko in kan? Er staat geen houdbaarheidsdatum op de mout en hop. De hop is tevens vacuüm verpakt.

Is het geen mogelijkheid om vers gist te kopen in de supermarkt en de set alsnog een kans te geven. Niet heel handig dat ik niet op de datum heb gelet En zonde van de set.

BrouwMout.nl

Ik zou mijn verlies nemen en er geen geld of tijd meer instoppen. Als de ingredienten zo oud zijn en onder slechte omstandigheden bewaard kan er haast geen goed bier uitkomen. Het zal best drinkbaar zijn, maar de smaakervaring van vers, zelfgebrouwen bier ga je niet meemaken.

Snelbier

Alle grondstoffen (gist, mout, en hop) zijn 'oud'.. Weinigen op dit forum zouden er ook maar iets van gebruiken  :huilen:
Resultaat zal bier worden, maar of het ook drinkbaar is.?
Je zou er wat van kunnen leren om de spullen toch te vergisten, maar je wil denk ik drinkbaar bier..
Opties:
- Nieuwe (zelfde) set kopen. Met risico dat deze ook niet optimaal was opgeslagen, voor mij géén optie.
- Grondstoffen bestellen voor jouw gewenste bier bij Brouwmout of zo (even Googelen).
Net zo duur als je hele setje, maar kakelverse grondstoffen..
==========
Zie net dat Brouwmout soortgelijk advies geeft.
Heb daar géén aandelen of warme connecties, maar advies lijkt me oprecht.
Succes,  Snelbier

Gossi

Als de mout geschroot is, kun je het weggooien. De gist ligt ook op apegapen. Alleen de hop is nog bruikbaar, alhoewel daar ook het verste af zal zijn.
Net zoals Brouwmout zegt, geen energie meer insteken.
Koop een vers moutpakket en brouw ze.

EvdBroek

Citaat van: Stefan413 op 20-03-2020  16:24 uBetekent dit dat de hele set de kliko in kan?
Ja.
Hop is altijd vacuum verpakt en moet je bewaren in de vriezer. Geschroot mout is zeer beperkt houdbaar.

Snelbier

Citaat van: Stefan413 op 20-03-2020  16:24 uIs het geen mogelijkheid om vers gist te kopen in de supermarkt en de set alsnog een kans te geven. Niet heel handig dat ik niet op de datum heb gelet En zonde van de set.
Gist van de supermakt? Is broodgist, is NoGo voor bierbrouwers..
Bovendien is gist maar een deel van je probleem; zie eerdere reacties.
Voer de grondstoffen aan de eenden of kippen, hoeft niet in de kliko..
Bewaar de gistfles, slangen etc voor de toekomst. Komen altijd van pas als je het brouwvirus oploopt.
Grtz,  Snelbier.

Martijn0172

Citaat van: Stefan413 op 20-03-2020  16:24 uIk heb twee soorten gekregen.

- Everyday IPA
- Warrior Double IPA

Ik heb even opgezocht wat geschroot inhoudt (excuses helemaal nieuw in deze) en het lijkt mij geschroot. De moutvezels zijn kapot. Ik kan ge een schimmel ontdekken.

Betekent dit dat de hele set de kliko in kan? Er staat geen houdbaarheidsdatum op de mout en hop. De hop is tevens vacuüm verpakt.

Is het geen mogelijkheid om vers gist te kopen in de supermarkt en de set alsnog een kans te geven. Niet heel handig dat ik niet op de datum heb gelet En zonde van de set.

De rest van de ingrediënten kan je best nog gebruiken, wellicht minder van smaak door de leeftijd maar je krijgt nog wel bier. Bij menigeen is het eerste bier toch niet te zuipen (bij mij althans niet), gaat tenslote om het experiment? Ik zou 2 zakjes Fermentis US 05 gebruiken. Hier kan je gist per envelop krijgen: https://www.unibrew-nederland.nl/overig/envelop-post/fermentis-biergist-per-envelop.html

Stefan413

Iedereen bedankt voor de hulp!

Ik ga ervoor kiezen om nieuwe gist aan te schaffen en bij wijze van het experiment het hele proces doorlopen. Dan weet ik in ieder geval waar ik in de toekomst met verse ingerediëten tegen aan loop. Is het niet te zuipen kan het door de gootsteen.

Door de corona heb ik toch tijd over op dit moment...
Ik zal tegen de tijd het resultaat met jullie delen.

BrouwMout.nl

Mooi om te zien hoe je alle adviezen in de wind slaat. Wat dat betreft zit er een goede hobbybrouwer in je verscholen  :brouwen:

"Geloof niet zomaar iets wat je hebt gehoord.
Geloof niet in tradities alleen omdat ze vele generaties doorgegeven zijn. Geloof niet iets alleen op basis van het feit dat er veel over gepraat wordt. Geloof niet iets omdat het zo staat geschreven in geschriften die afkomstig zijn van oude wijzen. Geloof niet in vermoedens. Geloof niet iets omdat een autoriteit, een docent of een iemand die ouder is het zegt. Geloof alleen iets nadat je het voor jezelf hebt uitgetest en op die manier hebt ontdekt, dat het zowel voor jou blijkt te werken als ook dat het ten goede komt aan alles en iedereen. Accepteer het dan en leef er dan ook naar!
"

Siddharta Gautama, Boeddha.

Rob Q

Zo zo. Dit krijg ik nooit op een tegeltje. :degroeten:

Neetje

Citaat van: Stefan413 op 20-03-2020  17:44 uIk ga ervoor kiezen om nieuwe gist aan te schaffen en bij wijze van het experiment het hele proces doorlopen. Dan weet ik in ieder geval waar ik in de toekomst met verse ingerediëten tegen aan loop. Is het niet te zuipen kan het door de gootsteen.

Als je einde maischen een te laag sg hebt, niet spoelen en/of suiker toevoegen. Je kan een zakje pilsmout (moet je wel ff schroten of eventueel malen met een koffiemolen) met je gist bestellen zodat er omzetting is van zetmeel naar suikers.
De hop alleen meekoken als bitterhop (1 uur) en niet voor hoparoma. Mogelijk dus niet alle hop toevoegen.
Gist zal het niet overleeft hebben na 2 warme zomers, dus nieuwe toevoegen.

Stefan413

Citaat van: BrouwMout.nl op 20-03-2020  18:24 uMooi om te zien hoe je alle adviezen in de wind slaat. Wat dat betreft zit er een goede hobbybrouwer in je verscholen  :brouwen:

"Geloof niet zomaar iets wat je hebt gehoord.
Geloof niet in tradities alleen omdat ze vele generaties doorgegeven zijn. Geloof niet iets alleen op basis van het feit dat er veel over gepraat wordt. Geloof niet iets omdat het zo staat geschreven in geschriften die afkomstig zijn van oude wijzen. Geloof niet in vermoedens. Geloof niet iets omdat een autoriteit, een docent of een iemand die ouder is het zegt. Geloof alleen iets nadat je het voor jezelf hebt uitgetest en op die manier hebt ontdekt, dat het zowel voor jou blijkt te werken als ook dat het ten goede komt aan alles en iedereen. Accepteer het dan en leef er dan ook naar!
"

Siddharta Gautama, Boeddha.

Haha, kan het niet meer dan eens zijn met de uitspraak.
Ik zie het als een leerproces en dat kan nooit kwaad denk ik.

P.S. Ik heb even een kijkje genomen op je website en op mijn telefoon (Samsung S8) werkt de website niet helemaal naar behoren. Ik kreeg niets aangeklikt. Op de pc werkt het wel goed.

hansHalberstadt

Citaat van: Stefan413 op 22-03-2020  22:09 uHaha, kan het niet meer dan eens zijn met de uitspraak.
Ik zie het als een leerproces en dat kan nooit kwaad denk ik.

Ik zou denk ik precies hetzelfde gedaan hebben als jij. Wat kun je immers verliezen als je genoeg tijd hebt met Corona en er alleen maar een ervaring bij kunt krijgen. En als je een nieuwe set koopt kun je het zelfs 1 op 1 vergelijken. Die kans krijgt bijna niemand. 

BrouwMout.nl

Citaat van: Stefan413 op 22-03-2020  22:09 uP.S. Ik heb even een kijkje genomen op je website en op mijn telefoon (Samsung S8) werkt de website niet helemaal naar behoren. Ik kreeg niets aangeklikt. Op de pc werkt het wel goed.

Bedankt voor de tip! Het zou nu opgelost moeten zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

39972

Reacties: 39
Gelezen: 6570

30386

Reacties: 9
Gelezen: 3137

23124

Reacties: 23
Gelezen: 7813

14118

Gestart door Hopmans

Reacties: 9
Gelezen: 3384

2419

Gestart door Jupiler

Reacties: 22
Gelezen: 14777

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.