Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen met rogge

Gestart door MO, 13-03-2020 15:36 u

Vorige topic - Volgende topic

MO

Leek me wel leuk om te melden dat ik vandaag een succesvol proefbrouwsel heb gemaakt met rogge.
Afgelopen zaterdag op onze open dag had ik daar een leuke disucssie over met William, Herman en Jacques.

Ik heb ruwe rogge gekregen, zo van het land, verder helemaal onbehandeld en ik stond voor de uitdaging om daar mee te brouwen.

Het materiaal was absoluut onschrootbaar. Het valt door onze grote schrootmolen en een instelbare hobbymolen gaf ook geen geschroot materiaal, ook niet op de allersmalste stand.

Dan maar meel maken maar hoe? We hebben een grote keukenblender gepakt en die enigszins mishandeld voor het malen van 1 kg rogge.

Iemand nog tips hoe je ruwe rogge makkelijker kan malen? Straks als we 50 kg gaan gebruiken, dan gaan we naar een molen in de regio.

En nog iets leuks: met een stort van 7 kg pilsmout, 160 g cara120 (voor een mooie kleur) en de 1 kg gemalen rogge heb ik stronteigenwijs gemaischt bij 67 en dat ging prima! Prima klaring, geen grote vastlopers in mijn Arsegan 50, dus geen last gehad van de vermaarde gomstoffen uit de rogge. Ik heb wel het roggemeel eerst homogeen gesuspendeerd in 3 liter water en zo aan de maisch toegevoegd die al een kwartiertje bij 67 graden zijn werk stond te doen.

En nu: een liter of 25 wort SG 1064 staat zich lekker voor te bereiden om met Nottingham een lekkere blond op te leveren. Brouwzaalrendement was 80%; meestal haal ik maar 75% in de iets wat onhandig gedimensioneerde Arsgegan 50 ( te hoog filterbed, te smalle ketel).

HermanH

Als ik ongemoute rogge gebruik meng ik die altijd met 20 à 25% pilsmout eer ik die schroot. Heb een drie-roller en zet die tamelijk fijn daar de roggekorrels heel klein zijn, ik doe de rollen wel reeds draaien en dan stort ik met mondjesmaat de granen, lukt perfect zo, alleen zit je dan met een deel heel fijne pilsmout, maar beter dat dan dat je de rollen van de molen niet rond krijgt, want dat is het indien je enkel ongemoute granen schroot, stilstaande molen omdat ze niet zo knapperig zijn dan gemoute granen... Ik gebruik ook altijd een 42°-stap ivm de gomstoffen bij hogere stort van rogge.

seed7

Citaat van: MO op 13-03-2020  15:36 umet een stort van 7 kg pilsmout, 160 g cara120 (voor een mooie kleur) en de 1 kg gemalen rogge heb ik stronteigenwijs gemaischt bij 67 en dat ging prima!

Ja. Niet uitgemaischt, niet overdreven heet gespoeld? De gomstoffen waar je bij rogge last van kunt hebben, pentosanen, worden pas bij een hogere temperatuur vrij gemaakt/vervelend.

Wat kan helpen als je een twee staps maisch doet is om een koud aftreksel van pilsmout toe te voegen bij 73°C. Dan heb je de enzymen die de pentosanen afbreken te pakken.

De glucanase rust bij ~40°C voegt niet heel veel toe, rogge heeft voor een hele reeks cultivars zelfs minder glucanen dan gerstemout.

Ingo

MO

Gemaischt bij 67, niet uitgemaischt, wel gespoeld met water van 90 graden (wat we in het groot niet doen) maar geen dichtgeslagen filterbed tijdens spoelen. Het valt allemaal wel mee met de Rogge.

En Herman we hebben ook geschroot samen met pilsmout maar hielp allemaal niet (op de normale instellingen). Ik laat straks gewoon een molen roggemeel maken!

middelaersch

Het zou me niet verbazen als je met zo'n goedkope schijvenmolen wel rogge kunt malen.
Ik weet het niet, maar het is de moeite waard om te proberen denk ik.

Neetje

Citaat van: middelaersch op 14-03-2020  22:52 uHet zou me niet verbazen als je met zo'n goedkope schijvenmolen wel rogge kunt malen.

Goede opmerking,
Maar voor in de prof. brouwerij niet te doen.

middelaersch

Citaat van: Neetje op 14-03-2020  23:17 uGoede opmerking,
Maar voor in de prof. brouwerij niet te doen.

De post van Martin even goed lezen. Het gaat om proefbrouwsels in een Easybrew.
Als het productie wordt wil hij de rogge bij een molen in de buurt laten malen schrijft hij...

HermanH

Citaat van: MO op 14-03-2020  17:54 uEn Herman we hebben ook geschroot samen met pilsmout maar hielp allemaal niet (op de normale instellingen). Ik laat straks gewoon een molen roggemeel maken!
Als testbrouwsel thuis dan misschien in meerdere keren proberen te schroten, van heel grof naar steeds fijner zou misschien ook wel helpen? Maar als je die later extern laat malen is dat probleem van de baan eigenlijk...

Jacques

Citaat van: middelaersch op 14-03-2020  22:52 uHet zou me niet verbazen als je met zo'n goedkope schijvenmolen wel rogge kunt malen.

Dat kan zeker. Speciaal voor haver en rogge heb ik mijn oude schijvenmolen bewaard.

MO

Ach de blender heeft zijn werk goed gedaan. Die schijvenmolen houd ik in gedachten voor verdere proefbrouwsels. Ik heb hetzelfde probleem met lokale ruwe haver dus we blijven experimenteren.
En inderdaad voor de 50 kg meel gaan we gewoon naar de molen. Die zal er geen problemen mee hebben anders dan dat het misschien een beetje weinig is 50 kg.

Vergelijkbare Topics (7)

31136

Reacties: 21
Gelezen: 6632

11513

Reacties: 8
Gelezen: 4162

30127

Reacties: 11
Gelezen: 3294

38591

Reacties: 12
Gelezen: 3949

9063

Reacties: 6
Gelezen: 4203

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.