Brouwen met flessenwater (de waarden) en waar rekening mee te houden

Gestart door SterkWerk, 11-03-2020 09:12 u

Vorige topic - Volgende topic

SterkWerk

Hallo,

Aangezien ik geen topic heb gevonden wat mijn vraag goed beantwoord, stel ik hem hier. Mocht ik een topic gemist hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.

Ik ben nog niet lang aan het brouwen en heb wisselende resultaten qua bieren. Aangezien ik sinds kort in Hongarije woonachtig ben en mijn eerste biertje hier ver van perfect was ben ik de waarden van het leidingwater gaan zoeken. 

Door die waarden (zie tabel hieronder) heb ik besloten flessenwater te gebruiken. Ik heb hieronder de waarden staan van 2 populaire een duurdere flessen (Szentkirály en Nestle) en twee onbekendere merken Primavera en Dr Vis waar de waarden van Calcium en Magnesium veel lager zijn.  Met name de waardes van dr Vis zijn erg laag, op het natrium na. Die is extreem hoog en ik meen ergens gelezen te hebben dat dit problemen oplevert bij het gisten.

Ik wil overigens een Rochefort kloon gaan brouwen, voor het geval het van belang is wat voor bier er gebrouwen gaat worden.
  (aangezien de img tag blijkbaar niet werkt een link)

https://myalbum.com/album/M35QvJW3JeFq

Wat zijn jullie gedachten hierover? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Aangepast: De waarde van het leidingwater als tekst.
Leidingwater
Hardheid    23,70 dh
pH    7,33
Calcium  (ca2)    81,63 mg / l
Magnesium(mg2)    45,08 mg / l
Natrium(na+)    26,56 mg / l
Kalium(K+)    
Chloride(Cl-)    23,70 mg / l
Nitraat (No3-)    2,25 mg / l
Nitrit (No2-)     <0,05 mg / l
Fluor (F-)    0,27 mg / l
Sulfaat    76,00 mg / l

tdp

Welkom op het forum!

Weet de waterkwaliteit in Hongarije niet, maar kan me voorstellen dat het wel anders is dan in Nederland.

Wellicht kun je gedemineraliseerd water gebruiken, en deze met brouwzouten aanpassen naar de gewenste waarden? Je zou hier bijvoorbeeld het tooltje 'Bru'n water' voor kunnen gebruiken, of BrouwHulp.

Teun

DoubleW

Dag sterkwerk,

Welkom.
Waarom zou je geen leidingwater kunnen gebruiken in Hongarië?
Er zijn twee beperkingen met water:
- verontreiniging met microben en andere stoffen
- verkeerde verhouding kalk en sulfaten

1. kun je verbeteren door osmotisch apparaat aan te schaffen en dat water te gebruiken. Dan zijn ook de zouten er uit. Voor de zekerheid koken (doe je toch al met brouwen) zo haal je ook de chloor er uit
2. Kun je opvragen bij een brouwerij of de waterleverancier. Ik ga ervan uit dat het water niet onthard is en mogelijk wat meer natriumzouten bevat. Als het drinkbaar is dan kun je het ook voor bierbrouwen gebruiken met wat toevoegingen.

Gedemineraliseerd water of bronwater kopen lijkt mij een dure oplossing op lange termijn.

Groet

mbroek

Voor zover ik het kan lezen (jouw document rolt van het scherm af) is jouw kraanwater goed genoeg om mee te brouwen. Ik denk dat je de wisselende kwaliteit van je bieren meer moet zoeken in onervarenheid.

Waterbehandeling is toch al iets wat je pas beter kunt gaan doen als je het proces beter onder controle hebt. Wel zou ik je pH gaan aanpassen, daarmee maak je een heel grote stap.

SterkWerk

Allemaal bedankt voor de snelle, leuke en goede reacties. Ik heb duidelijk een hoop te leren. En ja de wisselende kwaliteit zal ook beslist mijn onervarenheid zijn.

Ik ga met jullie opties en antwoorden aan de slag.

- Helaas heb ik hier nog geen gedemineraliseerd water kunnen vinden (maar we zoeken verder)
- Een osmotisch apparaat is een optie, ik had het al bedacht om het apparaat in de keuken te installeren zodat het ook als drinkwater voorziening kan dienen (zonder de chloor smaak) maar ik lees dat je het niet als permanent drinkwater mag gebruiken. Maar voor het bierbrouwen is het zeker een optie.

@DoubleW Een vraag over jouw opmerking:
- Er zijn twee beperkingen met water:
- verontreiniging met microben en andere stoffen
- verkeerde verhouding kalk en sulfaten

Heb je het hier over flessenwater of het leidingwater?

Overigens is de boodschap duidelijk. Het is mogelijk om het leidingwater te gebruiken (beter dan het gebruik van mijn geopperde flessenwater). Dat had ik absoluut niet verwacht.
Ook jullie boodschap over de pH is duidelijk.  Ik ga op zoek naar meer informatie hierover.

Nogmaals dank jullie wel!

Jacques

Citaat van: SterkWerk op 11-03-2020 &nbsp;09:12 uWat zijn jullie gedachten hierover? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Aangepast: De waarde van het leidingwater als tekst.
Leidingwater
Hardheid    23,70 dh
pH    7,33
Calcium  (ca2)    81,63 mg / l
Magnesium(mg2)    45,08 mg / l
Natrium(na+)    26,56 mg / l
Kalium(K+)    
Chloride(Cl-)    23,70 mg / l
Nitraat (No3-)    2,25 mg / l
Nitrit (No2-)     <0,05 mg / l
Fluor (F-)    0,27 mg / l
Sulfaat    76,00 mg / l

Samen met Ronnie Baert heb ik een hele tijd geleden naar de watersamenstelling in de omgeving Rochefort bekeken. Zie hier.

Met de watersamenstelling zoals je die hebt kun je prima bier brouwen. Je zou de hoeveelheid mineralen kunnen verlagen door het water te mengen met gedemineraliseerd water. Dat zal in Hongarije ongetwijfeld ook te koop zijn bij garagebedrijven.

Je heb het over een chloor smaak van je leidingwater. Dat is iets om je zorgen over te maken. Voor alle duidelijkheid: gechloreerd water is heel wat anders dan chloride in water.
Gechloreerd water kan zorgen voor de vorming van chloorfenolen in je bier en die zijn zeer onaangenaam van smaak.

Ik heb er geen ervaring mee omdat het leidingwater in Nederland al decennia lang niet meer gechloreerd wordt. Maar misschien heb je wat aan dit artikel https://www.morebeer.com/articles/removing_chloramines_from_water

Of dat de oorzaak is van jouw probleem weet ik niet. Ik heb immers het bier niet geproefd...

SterkWerk

Citaat van: Jacques op 11-03-2020 &nbsp;23:23 uSamen met Ronnie Baert heb ik een hele tijd geleden naar de watersamenstelling in de omgeving Rochefort bekeken. Zie hier.

Met de watersamenstelling zoals je die hebt kun je prima bier brouwen. Je zou de hoeveelheid mineralen kunnen verlagen door het water te mengen met gedemineraliseerd water. Dat zal in Hongarije ongetwijfeld ook te koop zijn bij garagebedrijven.

Je heb het over een chloor smaak van je leidingwater. Dat is iets om je zorgen over te maken. Voor alle duidelijkheid: gechloreerd water is heel wat anders dan chloride in water.
Gechloreerd water kan zorgen voor de vorming van chloorfenolen in je bier en die zijn zeer onaangenaam van smaak.

Ik heb er geen ervaring mee omdat het leidingwater in Nederland al decennia lang niet meer gechloreerd wordt. Maar misschien heb je wat aan dit artikel https://www.morebeer.com/articles/removing_chloramines_from_water

Of dat de oorzaak is van jouw probleem weet ik niet. Ik heb immers het bier niet geproefd...

Dank je wel voor de toelichting. 

Biertje1985

Ideaal, kun je gebruik maken van een relatief goedkoop RO systeem om zelf zuiver water te maken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.