Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Troebel bier

Gestart door middelaersch, 01-03-2020 23:40 u

Vorige topic - Volgende topic

middelaersch

Begin december heb ik een blond bier gebrouwen met opkweek la Chouffe gist en ongeveer elf procent tarwemout.
Enkele weken na het bottelen was dit bier mooi helder. Lekker bier en mooi schuim dat ook goed blijft staan.

Nu schuimt het bier echter (te) sterk, en is troebel. Het smaakt nog steeds goed, maar wel wat gistig. Bij sommige flesjes kruipt het schuim na openen langzaam de fles uit. Het schuimt ook zo sterk dat je een flesje niet in een keer in het glas kunt schenken. Ik heb 7 g/l bottelsuiker gebruikt.
In eerste instantie dacht ik aan een infectie, maar het smaakt nog steeds goed dus dat kan ik niet goed rijmen.

Nu viel me echter op dat bier in de fles wel helder is, zolang de fles dicht is. Zodra ik de fles openmaak komen er vanaf de bodem CO2 bellen met gist omhoog, en is het hardstikke troebel.
Ik heb nu bij twee flesjes de beugels even gelicht om CO2 af te laten, en ze daarna weer gesloten. Als ik deze tegen het licht houd zijn ze troebel. Volgend weekend wil ik eens kijken of het weer helder is, en of ik dat bier dan ook helder in het glas krijg.

Herkent iemand dit probleem? Wat is hier aan de hand? Moet ik toch aan een infectie denken, ondanks dat het bier goed, maar wel wat gistig, smaakt?
Of is er gewoon te veel CO2 aanwezig in combinatie met gist die niet vast aan de bodem kleeft?

Neetje

Citaat van: middelaersch op 01-03-2020  23:40 u... dat het bier goed, maar wel wat gistig, smaakt?
Of is er gewoon te veel CO2 aanwezig in combinatie met gist die niet vast aan de bodem kleeft?

Ik denk dat het na enkele weken koud zetten wel verbeterd.

middelaersch

Citaat van: Neetje op 01-03-2020  23:56 uIk denk dat het na enkele weken koud zetten wel verbeterd.

Het staat al meer dan twee maanden in de kelder, en het wordt juist slechter ipv beter....

Neetje

Koen S

Toevallig gekoudhopt?

Traploper

Misschien is er te veel gist/trub mee de fles in gegaan? Kun je een foto maken van het bezinksel in de fles?

Kiekeboe

Misschien een wilde gist die mee in het brouwsel is geslopen, meer suikers aankan en die zich ontwikkelt heeft en verder doorgist op een moment dat de La Chouffe gist de zaak voor bekeken hield.

Oftewel te vroeg gebotteld.

Oftewel vervuilde flesjes die gushers veroorzaken.

Ik roep maar wat.

Oxhead

Wat is het sg nu momenteel en wat was het bij bottelen? Mogelijk is er met de opkweek nog iets anders er ingeslopen.

Jacques

Waarschijnlijk was het bier niet geheel uitgegist.

Het omhoog komen van de gist gebeurt vaker als een bier een hoog koolzuurgehalte heeft.

middelaersch

Hieronder antwoorden / reacties op  de vragen en opmerkingen.

Hier een foto voor het openen van de fles. In de fles zit niet abnormaal veel bezinksel / trub:

En hier na het openen. Het is op de foto niet zo duidelijk te zien, maar hier is het bier erg troebel. (de rand van de lamp achter de fles is niet meer als zodanig herkenbaar)

Ik heb niet gekoudhopt o.i.d.
Vervuilde flesjes: dan zou ik verwachten dat sommige flesjes het probleem zouden hebben, maar niet allemaal.

Gemeten SG's:

Gebrouwen 7-12, 16.5 Brix (1.068)
15-12, 8.0 Brix (1.009)
20-12, 8.0 Brix (1.009)
25-12, 8.0 Brix (1.009), gebotteld met 7 gram suiker / liter
2-3, 7.6 Brix (1.007)

Het SG is na het bottelen dus toch nog wat gezakt. Voor het bottelen was het al tien dagen stabiel.

Ik heb gisteren bij twee flesjes de beugels gelicht om druk af te laten. Van het weekend ga ik kijken of dat geholpen heeft.
Als dat zo is ga ik dat bij alle flessen doen.

stiaanke

Bier was waarschijnlijk niet klaar genoeg wanneer je het gebotteld hebt.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 02-03-2020  17:03 ugebeurt vaker als een bier een hoog koolzuurgehalte heeft.

Was ook gelijk mijn gedachte. Je gist was waarschijnlijk nog niet klaar (var diastaticus?). Die heeft met de tijd inmiddels zoveel koolzuur in je bier geperst dat het je gist opdwarrelt bij openen fles. Daarom had je er eerder ook geen last van. En misschien ook teveel gist meegenomen de fles in.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 04-03-2020  19:20 uWas ook gelijk mijn gedachte. Je gist was waarschijnlijk nog niet klaar (var diastaticus?). Die heeft met de tijd inmiddels zoveel koolzuur in je bier geperst dat het je gist opdwarrelt bij openen fles. Daarom had je er eerder ook geen last van. En misschien ook teveel gist meegenomen de fles in.

De La Chouffe gist staat niet bekend als een var Diastaticus gist.
Mogelijk is sprake van infectie met een wilde gist.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 04-03-2020  21:45 uDe La Chouffe gist staat niet bekend als een var Diastaticus gist.
Mogelijk is sprake van infectie met een wilde gist.

Dat vermoed ik zelf ook. Toen ik bottelde was het sg al tien dagen stabiel. Daarom lijkt me dat ik niet te vroeg gebotteld heb, en er dus iets anders aan de hand moet zijn.
Ik ga in ieder geval de gist die ik van die batch gewonnen heb niet meer gebruiken, maar opnieuw opkweken uit een flesje La Chouffe.

hansHalberstadt

De vraag is of je teveel koolzuur in je flesjes hebt of teveel deeltjes waar koolzuur op kan vrijkomen (gushing door bv oxalaat neerslag) met tarwemout heb je meer kans op oxalaat volgens mij. Wat helpt is aan je beslag wat calciumchloride toevoegen, dan slaat de oxalaat als calciumoxalaat neer in je beslag en heb je geen problemen in je flesjes en blijven je flesjes ook schoner (oxalaat neerslag/waas op de wanden van je flesje, schijn eens met een zaklantaarn door de opening als je flesje leeg is en omgespoeld/gedroogd) 

Takkie83

Citaat van: Jacques op 04-03-2020  21:45 uDe La Chouffe gist staat niet bekend als een var Diastaticus gist.

Excuus, ik had er even overheen gelezen dat het hier om de originele Chouffe gist ging  :)

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 05-03-2020  02:33 uDe vraag is of je teveel koolzuur in je flesjes hebt of teveel deeltjes waar koolzuur op kan vrijkomen (gushing door bv oxalaat neerslag) met tarwemout heb je meer kans op oxalaat volgens mij. Wat helpt is aan je beslag wat calciumchloride toevoegen, dan slaat de oxalaat als calciumoxalaat neer in je beslag en heb je geen problemen in je flesjes en blijven je flesjes ook schoner (oxalaat neerslag/waas op de wanden van je flesje, schijn eens met een zaklantaarn door de opening als je flesje leeg is en omgespoeld/gedroogd)

Afgelopen weekend heb ik van twee flesjes de dop even 'gelicht'. Een daarvan heb ik net open gemaakt. Deze is nu niet meer troebel en smaakt goed. Dus dit ga ik nu bij alle flesjes doen. Als het flesje morgen droog is zal ik eens met een zaklamp kijken of ik iets van aanslag zie.

Ik wil sowieso binnenkort met brouwzouten en melkzuur gaan werken. Ik ben me momenteel een beetje aan het inlezen in deze materie.
Dus dit is weer een extra reden om daar mee aan de slag te gaan.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.