Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bewaren van starterswort

Gestart door Eric111, 23-02-2020 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Eric111

Hoi,

Hoe kan ik het beste een aantal liters verse starterswort die ik zelf gemaischt heb voor een langere tijd bewaren?
En moet die starterswort dan ook voor het bewaren eerst gekookt worden of pas bij het aanmaken van een nieuwe giststarter?

Reden waarom ik dit vraag is omdat ik al een aantal weken zit te wachten op mijn bestelling van DME die maar niet op voorraad lijkt te komen bij Brouwmarkt en ik dus niet verder kan met mijn giststarter zonder eerst zelf starterswort te maken.

En omdat DME eigenlijk toch best prijzig is zit ik er aan te denken om een flinke voorraad wort zelf te maischen en daarna op voorraad te houden t.b.v. mijn giststarters  :degroeten:

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten, Eric

middelaersch

Ik bewaar dat in de diepvries.

Voor gebruik kook ik het weer even om zeker te zijn dat het nog / weer steriel is.
Of dat echt nodig is weet ik eerlijk gezegd niet.

ppuk

Ik maisch soms zo'n 5 liter extra en bewaar dat max 6 maanden in de 0 graden lade. Voor gebruik ff kort opkoken...

brouwerwaldonk

Als het wort 10 minuten flink heeft gekookt en nog voor je de eerste hopgift geeft, schep je kokend wort uit die je in flessen doet die je helemaal boordevol vult. Direct sluiten, dan kan je die flessen een volledig jaar bewaren op het rek in de kelder of koele berging als je geen kelder hebt.
Vul ook een zeer klein flesje bv 100 ml en daar begin je mee om de volgende starter te maken nadat je het wort hebt verdund naar 1040.

Eric111

Citaat van: middelaersch op 23-02-2020  20:38 uIk bewaar dat in de diepvries.

Voor gebruik kook ik het weer even om zeker te zijn dat het nog / weer steriel is.
Of dat echt nodig is weet ik eerlijk gezegd niet.

Dank je voor je advies, hoe bewaar je dat in de diepvries? In plastic bakken o.i.d.?

Eric111

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-02-2020  22:28 uAls het wort 10 minuten flink heeft gekookt en nog voor je de eerste hopgift geeft, schep je kokend wort uit die je in flessen doet die je helemaal boordevol vult. Direct sluiten, dan kan je die flessen een volledig jaar bewaren op het rek in de kelder of koele berging als je geen kelder hebt.
Vul ook een zeer klein flesje bv 100 ml en daar begin je mee om de volgende starter te maken nadat je het wort hebt verdund naar 1040.

Goed idee, ik kan wel eens gaan kijken voor weckpotten van 1 liter o.i.d. om het wort in te bewaren.

beermenke

Er zijn plastic rubberen kappen  die je over de flessenhals schuift en door de warmte vacuum trekt
Neem dikke champagneflessen. Voor gebruik even met heet water voorverwarmen dmv even iets heet water in te doen. Flessen vullen met kokendheet wort  totdat ze nagenoeg overlopen en dus geen kopruimte. Dop kap erop en laten afkoelen.

Neetje

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-02-2020  22:28 u... schep je kokend wort uit die je in flessen doet die je helemaal boordevol vult. Direct sluiten, dan kan je die flessen een volledig jaar bewaren op het rek in de kelder of koele berging ...

Kan gewoon met goed gereinigde conservenpotjes van bv HAK. Zijn er in alle maten zodat meteen met één potje opgeschaald kan worden.

middelaersch

Citaat van: Eric111 op 24-02-2020  15:53 uDank je voor je advies, hoe bewaar je dat in de diepvries? In plastic bakken o.i.d.?

Ik laat het afkoelen, en doe het dan in een pet fles.
Ze zetten door het bevriezen een beetje uit, maar gaan niet lekken.

Neetje

PET flessen zijn een goed idee maar dan wel in de vriezer bewaren omdat je ze niet kokend afvult.

Johan_vL

Ik bewaar wort in glazen potten met deksel. Bijvoorbeeld de potten voor Frankfurters. Wort erin en dan in een grote pan op het fornuis pasteuriseren, blijft dan schier-oneindig lang goed.

:brouwen:

jpt

Als je wel eens sinaasappelsap bij de supermarkt perst, bewaar dan de 1 L PET flessen. Deze kun je ideaal gebruiken om restwort in te vriezen.

Het laatste beetje brouwsel, dat tussen de eiwitvlokken en hoprestanten blijft zitten kun je daar perfect voor gebruiken. Vaak haal je daar nog wel een liter uit. Als je dat geduldig door een koffiefilter laat sijpelen, dan heb je kraakheldere wort die je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld gistopkweek. Sterileren doe je het beste in een erlenmeyer op een blauwe vlam.

brouwerwaldonk

Citaat van: Eric111 op 24-02-2020  15:54 uGoed idee, ik kan wel eens gaan kijken voor weckpotten van 1 liter o.i.d. om het wort in te bewaren.
Ik doe het in beugelflessen, die kan je nauwkeurig afgieten zonder de drap.

Vergelijkbare Topics (7)

39034

Gestart door Striekert

Reacties: 1
Gelezen: 1380

18225

Reacties: 5
Gelezen: 3182

33419

Reacties: 6
Gelezen: 1946

8560

Reacties: 30
Gelezen: 26515

26098

Reacties: 23
Gelezen: 9308

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.