Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistkorrel uit de diepvries

Gestart door h.grimberg@chello.nl, 24-12-2019 16:26 u

Vorige topic - Volgende topic

h.grimberg@chello.nl

Hoe stom. Ik heb per ongeluk mijn zakjes gistkorrels in de vriezer gelegd, zou ik het nog kunnen gebruiken?

Hank

Ja hoor. Ontdooien, hydrateren (schoon water 25-30gr) en gewoon proberen. Meestal werkt het wel.

hobbybob

Hydrateren is zelfs overbodig, wel even op temperatuur laten komen voor het toevoegen

Rinus

Ik heb geleerd dat gistcellen beschadigen als ze diepgevroren worden en dat ze in een glycerine mengsel kunnen worden ingevroren.
Wat ik begrepen heb beschadigd de celwand van de gistcellen, maar ik heb er geen ervaring mee.

hobbybob

EBC

Geen probleem. Koel is beter, maar vriezen kan geen kwaad.

Jacques

Citaat van: Rinus op 24-12-2019  17:48 uIk heb geleerd dat gistcellen beschadigen als ze diepgevroren worden en dat ze in een glycerine mengsel kunnen worden ingevroren.
Wat ik begrepen heb beschadigd de celwand van de gistcellen, maar ik heb er geen ervaring mee.

Dat beschadigen gebeurt door ijskristallen.
Citaat van: hobbybob op 24-12-2019  18:30 uKorrelgist is gedroogd

En daardoor krijg je geen vorming van ijskristallen...

h.grimberg@chello.nl

Bedankt voor de reacties, ik begrijp dat het wel goed komt.  Ik ben nu bijna een jaar aan het brouwen, en hier heb ik al veel goede raad gekregen. Echt top!

EBC

Citaat van: Jacques op 24-12-2019  21:51 uDat beschadigen gebeurt door ijskristallen.
En daardoor krijg je geen vorming van ijskristallen...

Er is meer hoor, gistfabrikanten promoten bevriezen zeer zeker niet.

HermanH

Citaat van: EBC op 25-12-2019  00:10 uEr is meer hoor, gistfabrikanten promoten bevriezen zeer zeker niet.
Nee, want daardoor gaat hun omzet naar omlaag...  8) We zijn gek dat we met z'n allen die pakjes blijven kopen, ondanks dat er zoveel (goedkope-re-, schuine buis, invriezen/opkweek e.d.) alternatieven zijn...  8) :D

EBC

Citaat van: HermanH op 25-12-2019  03:44 uNee, want daardoor gaat hun omzet naar omlaag...  8) We zijn gek dat we met z'n allen die pakjes blijven kopen, ondanks dat er zoveel (goedkope-re-, schuine buis, invriezen/opkweek e.d.) alternatieven zijn...  8) :D

Goedkopere alternatieven? Dat denk ik niet.

Gistkweken moet dan wel je hobby zijn.  :biersmile:

Irukandji

Zo heb ik een keer een zakje korrelgist met verhuizen laten liggen op zolder. Gewoon in een doos niet koud. 1 jaar later de gist gevonden en die was dus "overdatum" ik heb hem gewoon gebruikt (wel eerst gekeken natuurlijk) en het heeft visueel geen invloed gehad over de vergisting. Het eindresultaat was een bier dat altijd zo uit de fles komt  Recept gebruik ik vaker en geen afwijkingen. Met meer dingen denk ik ook datums zijn voor fabriekanten

Jacques

Citaat van: EBC op 25-12-2019  00:10 uEr is meer hoor, gistfabrikanten promoten bevriezen zeer zeker niet.

Ik zeg ook niet dat je korrelgist in de vriezer moet bewaren. Ik reageerde op het gebruik van glycerine bij het invriezen van vloeibare gist. Dat wordt gedaan om de vorming van ijskristallen tegen te gaan. De ijskristallen kunnen de gistcellen beschadigen. Bij gedroogde gist heb je daar veel minder last van.

h.grimberg@chello.nl

Ik was uit mijn bol gegaan, schrok me rot toen ik de zakjes gist in de vriezer zag liggen maar eigenlijk kan dat geen kwaad dus, ik heb ze nu wel in de koelkast liggen.

Vergelijkbare Topics (7)

30987

Gestart door Hay

Reacties: 34
Gelezen: 8234

29258

Reacties: 11
Gelezen: 3725

26540

Reacties: 19
Gelezen: 7912

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.