Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistkorrel uit de diepvries

Gestart door h.grimberg@chello.nl, 24-12-2019 16:26 u

Vorige topic - Volgende topic

h.grimberg@chello.nl

Hoe stom. Ik heb per ongeluk mijn zakjes gistkorrels in de vriezer gelegd, zou ik het nog kunnen gebruiken?

Hank

Ja hoor. Ontdooien, hydrateren (schoon water 25-30gr) en gewoon proberen. Meestal werkt het wel.

hobbybob

Hydrateren is zelfs overbodig, wel even op temperatuur laten komen voor het toevoegen

Rinus

Ik heb geleerd dat gistcellen beschadigen als ze diepgevroren worden en dat ze in een glycerine mengsel kunnen worden ingevroren.
Wat ik begrepen heb beschadigd de celwand van de gistcellen, maar ik heb er geen ervaring mee.

hobbybob

EBC

Geen probleem. Koel is beter, maar vriezen kan geen kwaad.

Jacques

Citaat van: Rinus op 24-12-2019  17:48 uIk heb geleerd dat gistcellen beschadigen als ze diepgevroren worden en dat ze in een glycerine mengsel kunnen worden ingevroren.
Wat ik begrepen heb beschadigd de celwand van de gistcellen, maar ik heb er geen ervaring mee.

Dat beschadigen gebeurt door ijskristallen.
Citaat van: hobbybob op 24-12-2019  18:30 uKorrelgist is gedroogd

En daardoor krijg je geen vorming van ijskristallen...

h.grimberg@chello.nl

Bedankt voor de reacties, ik begrijp dat het wel goed komt.  Ik ben nu bijna een jaar aan het brouwen, en hier heb ik al veel goede raad gekregen. Echt top!

EBC

Citaat van: Jacques op 24-12-2019  21:51 uDat beschadigen gebeurt door ijskristallen.
En daardoor krijg je geen vorming van ijskristallen...

Er is meer hoor, gistfabrikanten promoten bevriezen zeer zeker niet.

HermanH

Citaat van: EBC op 25-12-2019  00:10 uEr is meer hoor, gistfabrikanten promoten bevriezen zeer zeker niet.