Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Jong bier meteen op smaak

Gestart door Sjoerd, 09-05-2019 00:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Ik heb een sterke Saison gebrouwen met de MJ M29. Zit nu 2,5 weken op fles en is eigenlijk meteen een heel lekker bier. Kan het zijn dat door het lage eind SG (1001) waardoor er nauwelijks nog onvergiste suikers in zitten hij meteen al lekker is, of is het gewoon de gist die meteen al een goede smaak geeft waarbij andere gisten meer tijd nodig hebben?

Snelbier

Dit wordt een leuke..  Je krijgt véél respons (geen grap)..
Hoe snel het bier 'op dronk' is hangt van veel factoren af, vele hebben wij hobbyisten onvoldoende in de hand.
Mate van uitvergisting (waar jij waarschijnlijk op doelt) is daar slechts 1 element van.
Mogelijk heb je 99,9% van de 'brouwdingen' zo goed gedaan dat je én lekker bier hebt én snel op dronk.
Ik (Snelbier) ben daarmee je eerste volger...
Vragen:
- Is het reproduceerbaar. Kan je het morgen weer zo goed brouwen.
   Waarschijnlijk moet je ditzelfde bier minstens 10x brouwen om te zien/proeven waar de problemen zitten.
- Smaakt na 2-3 maanden nog zo goed..  Ik heb wisselende ervaringen met mijn snelbieren..
    Ik heb teveel 'veelbelovende ' bieren na 3 maanden moeten wegspoelen ivm verbroken beloften..
Houd dit recept vast, koester het, en kijk nauwkeurig naar ALLE condities. Maakt de kans (KANS) groter dat je dit bier kunt reproduceren.
Proost namens Snelbier.

seed7

Bier is een versproduct, dus ja, zo hoort het. In de basis is bier klaar als het uitgegist is en alle reststoffen weer door de gist zijn opgeruimd.

Ingo

Snotje

ik denk dat een groot deel te maken heeft met beluchting van het wort en daarmee snelle en volledige vergisting van de suikers. Ik ben nu al een tijdje aan het klooien en kom steeds meer tot de conclusie dat het soort gist (en de manier waarop je het in de gisttank gooit), constante temperatuur en voldoende beluchting maken of een bier snel op smaak is. Daarnaast de dingen die je moet vermijden: warme wort beluchting, of beluchten tijdens maischen (door teveel roeren).

BrouwMark

Citaat van: seed7 op 09-05-2019  08:15 uBier is een versproduct, dus ja, zo hoort het. In de basis is bier klaar als het uitgegist is en alle reststoffen weer door de gist zijn opgeruimd.

Ingo

Juist! (Uitzonderingen daargelaten)

Dund

Ik bottel 95% van mijn bieren binnen twee weken. Ik heb afgelopen weekend nog een berliner weisse gebrouwen deze was binnen twee dagen op eind sg. Ik belucht trouwens nooit.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Snelbier op 09-05-2019  08:09 uIk heb teveel 'veelbelovende ' bieren na 3 maanden moeten wegspoelen ivm verbroken beloften..
Zonde!
Je had er nog altijd een borrel van kunnen stoken.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 09-05-2019  00:03 uIk heb een sterke Saison gebrouwen met de MJ M29. Zit nu 2,5 weken op fles en is eigenlijk meteen een heel lekker bier. Kan het zijn dat door het lage eind SG (1001) waardoor er nauwelijks nog onvergiste suikers in zitten hij meteen al lekker is, of is het gewoon de gist die meteen al een goede smaak geeft waarbij andere gisten meer tijd nodig hebben?

Heel veel bieren zijn na een paar weken prima te drinken. Maandenlange rijping is in heel veel gevallen niet nodig. Mijn voorkeur gaat naar frisse jonge bieren met een mooi hoparoma en zonder verouderingssmaakjes. Maar ik weet dat er ook bierliefhebbers zijn die lyrisch kunnen zijn over portachtige smaken in bier. Als ik dergelijke smaken wil proeven drink ik een goede port. Dat is een van de weinige zoete dranken die ik kan waarderen.   

Vergelijkbare Topics (7)

37496

Reacties: 7
Gelezen: 1714

35973

Reacties: 3
Gelezen: 1342

28455

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 12
Gelezen: 5087

2922

Reacties: 17
Gelezen: 8388

31532

Reacties: 2
Gelezen: 1203

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.