Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Neipa geen suiker voor hergisten fles

Gestart door wdelau, 05-05-2019 23:09 u

Vorige topic - Volgende topic

wdelau

Hallo,

Wil graag een neipa gaan brouwen en heb een aantal recepten doorgenomen, al ben ik er zelf nog niet uit welke ik ga gebruiken gezien het de eerste x word. Het valt me op dat er nergens staat beschreven hoe lang het bier moet gisten en of ik voor het bottelen suiker toe moet voegen voor koolzuur? Kan iemand me hier meer over vertellen

CeesM

Er bestaat geen vaste tijden voor het gisten. Snelheid van de vergisting is afhankelijk van de hoeveelheid gist is toegevoegd, op welke temperatuur en de SG waarde. Als het bier is uitgegist en helder is geworden kan je het bottelen. Voor hergisting op de fles moet je altijd bottelsuiker ca. 7 g/l toevoegen.

Traploper

Citaat van: CeesM op 05-05-2019  23:20 uAls het bier is uitgegist en helder is geworden kan je het bottelen.

Maar een Neipa moet juist troebel zijn.

Dund

Ik zou als eerste brouw geen Neipa proberen. Dit is 1 van de moeilijkste biersoorten om te brouwen. Zodra je in het proces ook maar ergens contect met zuurstof hebt wordt je bier al bruin en verliest het smaak.

Persoonlijk zou ik met een bier beginnen waar geen koudhop in hoeft. Gewoon een blond of tripel of zo. Daarna een lekkere IPA en als je alles goed in de smiezen hebt een neipa.

Barmosa

Citaat van: Dund op 06-05-2019  07:10 uIk zou als eerste brouw geen Neipa proberen. Dit is 1 van de moeilijkste biersoorten om te brouwen. Zodra je in het proces ook maar ergens contect met zuurstof hebt wordt je bier al bruin en verliest het smaak.

Persoonlijk zou ik met een bier beginnen waar geen koudhop in hoeft. Gewoon een blond of tripel of zo. Daarna een lekkere IPA en als je alles goed in de smiezen hebt een neipa.

Inderdaad, als eerste brouwsel is dit erg lastig. Vooral proces matig een ingewikkeld bier.

Brouwert

Dat is inderdaad een flinke uitdaging.
Als toch wat hoppigs wilt kan een American pale ale met hop in de whirlpool en geen koudhop ook een optie zijn..

hans_nwk

Citaat van: Brouwert op 06-05-2019  10:11 uDat is inderdaad een flinke uitdaging.
Als toch wat hoppigs wilt kan een American pale ale met hop in de whirlpool en geen koudhop ook een optie zijn..
Prima suggestie!

wdelau

Bedankt voor de reacties... wordt inderdaad mijn eerste brouwsel, gezien een neipa mijn favoriet is, leek het me leuk om deze als eerste dan ook maar meteen te gaan brouwen. Misschien beter om het proces onder de knie te krijgen en te beginnen met een ipa.

CeesM

Citaat van: wdelau op 06-05-2019  12:21 uBedankt voor de reacties... wordt inderdaad mijn eerste brouwsel, gezien een neipa mijn favoriet is, leek het me leuk om deze als eerste dan ook maar meteen te gaan brouwen. Misschien beter om het proces onder de knie te krijgen en te beginnen met een ipa.
Dan moet je dat gewoon doen. Mijn eerste biertjes waren ook niet echt helder. ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.