Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel brouwen: suggesties?

Gestart door Delirium, 27-03-2019 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Delirium

Ik wil komend weekend een goede tripel gaan brouwen. Ik heb hiervoor twee biertjes gebrouwen volgens een vast recept. Ik wilde beginnen met wat experimenteren. Ik heb wat inspiratie opgedaan door wat recepten op internet op te zoeken en met hulp van BrouwHulp een berekening gemaakt voor hoeveelheid ingrediĆ«nten! Ik hou wel van een stevige tripel, mag lekker hoppig. Ik twijfel nog over het toevoegen van koriander en/of sinaasappelschillen omdat ik het nog niet eerder heb gedaan. Hebben jullie suggesties om mijn recept te verbeteren (of om te voorkomen dat het een complete mislukking wordt 😊)?

Batch 10 L
Brouwzaalrendement ingesteld op 70% (beginnende brouwer en met Easybrew)

Geschat begin SG 1076
Geschat eind SG 1014
Geschat alcohol% 8,1%
IBU 34 (bitterheidsindex is 0,44: evenwichtig)
Kleur 25EBC

Ingredienten
Pilsmout            3EBC      2,5 KG      69,4%
Cara 120            120EBC   0,3 KG      13,9%
Tarwevlokken   2EBC      0,3 KG      8,3%
Kristalsuiker    -      0,5 KG      8,3%    (na hoofdgisting)

Maisschschema
62 graden   20 min
72 graden   30 min
78 graden   5 min   

Hop / Kooktijd 6o minuten
Hallertau Hersbrucker      2,5 alpha%      15 gram   60 min
Saaz                         3,4 alpha%      17 gram   60 min
Hallertau Hersbrucker      2,5 alpha%      10 gram   15 min
Saaz                         3,4 alpha%      10 gram   15 min

Eventueel sinaasappel / koriander. Ik heb nog niet eerder met deze ingrediƫnten gewerkt (geen ervaring mee). Is het aan te raden dit te doen of beter wachten tot een volgende batch?

Gist
Mangrove jack's M47 Belgian Abbey (heb niet zoveel gisten liggen, maar dacht dat deze wel kon). Ik zet hem weg aan de onderkant van de range (18 graden)

tdp

Op zich niet veel mis mee, ik zou zelf wel wat langer maischen op 62 graden, in dit geval een half uur tot 45 minuten. Zelf zou ik de kruiden achterwege laten, deze kunnen wel in een tripel maar hoeft niet.

Qua hop: Zelf probeer ik met Belgische bieren vaak 2/3 van de IBU's te verkrijgen met de hopgift bij aanvang koken, 1/3 in het laatste kwartier van de kook. Hier zou je mee kunnen spelen in BrouwHulp. Keuze van hoppen is prima overigens, eventueel zou je nog voor een Engelse hop kunnen gaan (Fuggle, East Kent Golding), past ook altijd goed in Belgische bieren.

Gistkeuze is prima, niets mis mee!

Lekker brouwen, en ons over een tijdje laten weten hoe het geworden is ;) Succes!

Hay

De m-47 is niet zo goed voor bieren met een hoger alcoholpercentage. En gist ook niet zo heel ver door.
(HIGHER ALCOHOL BEERS:
Not such a useful strain for higher alcohol beers this strain will struggle over 8%
although strong beers will create excellent flavor and aroma characteristics)
Je zou ook de m-31 of nog beter de m-41 kunnen gebruiken.

Oxhead

Die 14% procent cara 120 vervangen door pilsmout. Je bier is nu meer  amber/dubbelachtig.
En langer op 62 graden maischen. Een half uur of zo, je wilt een goed vergistbaar wort bij een tripel. Het uitmaischen op 78 graden kan je weglaten.
Net als de kruiden.
Qua gist kan je ook de be-256 gebruiken.

Delirium

Dank jullie wel! Ik ga langer maischen op 62 graden. Ik heb de M31 gist snel besteld, hoop dat die op tijd binnen is (de M41 hadden ze helaas niet meer, dus die probeer ik volgende x).

Tot hoeveel kun je tarwevlokken storten? Zou ik de 14% caramout ook kunnen vervangen voor tarwevlokken? Hoop op een lekker onderscheidend biertje :) Zal hierna met de cara en de mangrove jack een lekkere dubbel maken!

Overig heb ik ook de hoeveelheid suiker verlaagd naar 300 gram, anders kwam alcoholpercentage uit op 9,3%..

PP

Hallo,

Om de doordrinkbaarheid te bevorderen zou ik 10% suiker in de stort (bij het koken) gebruiken.
Je tripel wil je licht van kleur houden, dus 10-20% tarwe is prima. Persoonlijk zou ik niet hoger gaan anders krijg je een tarwebier variant.
Rest is een lichte mout.
Zoals is aangegeven wat langer maischen rond 64-67 C.

M.b.t. kruiden: als ik met kruiden wil experimenteren vul ik een aantal flesjes met een kleine hoeveelheid kruidenextract.

Succes met je tripel,

groet, Paul

Vergelijkbare Topics (7)

25838

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 2
Gelezen: 1460

11-05-2014 22:40 u
door homoeccentricus
43007

Reacties: 15
Gelezen: 1501

20364

Reacties: 22
Gelezen: 6873

38485

Reacties: 28
Gelezen: 5385

13723

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 9
Gelezen: 2595

28-10-2009 00:18 u
door oranjeboombiertje
10663

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 28
Gelezen: 9493

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.