Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Actieve giststarter maken

Gestart door lexkato, 22-02-2019 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

lexkato

in een ander forum werd ik geconfronteerd met het maken van een actieve giststarter.
Voor 26 liter gebruik ik een actieve starter (niet afgegoten) van 0,8 liter. Oh ja, volgens standaard adviezen is dat te weinig maar bij een Weizen ent je minder gist dan bij de meeste andere bieren.

Dit was nieuw voor mij dus van Jacques kreeg ik onderstaand antwoord:

In feite is niet veel anders dan:
- wat moutextractpoeder oplossen (10 g op 100 ml water);
- de oplossing 10 minuten koken;
- de gekookte oplossing in een fles gieten;
- de fles afsluiten met een rubberen stop;
- de oplossing laten afkoelen tot zo'n 25 ºC;
- gist toevoegen.

Om een betere giststarter te krijgen kun je:
- 1 g complexe gistvoeding per liter oplossing toevoegen voor het koken
- de fles met afgekoelde wort na het afkoelen openen, lucht bij laten, de stop er weer op en goed schudden. Herhaal dat 3 keer. Het beste koel je dan de oplossing tot zo'n 17 à 18 ºC zodat er meer zuurstof kan oplossen in de oplossing.

Nu heb ik toch een paar vraagjes:
wat betekent de term "niet afgegoten"?
Hoe bepaal je het aantal liters van je starter? Is dit afhankelijk van je liters wort of hoeveelheid gist?
Kun je dit toepassen op zowel korrel als vloeibare gist?

Hopelijk hebben jullie wat antwoorden voor mij!

Esterenbrouw

Heb je zelf al gezocht op "starter maken" of gist opkweken?
Koop eens "Verander water in bier" of "Bierbrouwen voor dummies" daar kun je zelf
alles heel eenvoudig opzoeken.

Fractus

Kijk ook eens even op deze wiki-pagina ;) http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist_toevoegen

Hier staat veel uitgelegd over gist in het algemeen, en de giststarter. De grootte van de starter die je nodig hebt, kun je uitrekenen met mrmalty, zoek hier even op in het forum, dan vindt je veel informatie. Dit is inderdaad afhankelijk van zowel start-SG en hoeveelheid bier, als ook de hoeveelheid gist die je hebt. Een giststarter kun je zowel gebruiken met een korrelgist als een vloeibare gist, al wordt het vooral gebruikt voor vloeibare gist.

lexkato

Bedankt esterenbrouw voor je uitgebreide antwoord, daar kan ik wat mee! :-[
Gelukkig heb ik dit boek en spit het forum regelmatig door.

Je zult heus wel gelijk hebben maar soms vind je iets niet zo snel of denk je "ik stel al deze vragen gewoon even".
Volgens mij kun je het merendeel  van de gestelde vragen wel ergens vinden maar is een forum er juist ook om vragen te stellen en nieuwe ideeën te krijgen.

Ik ga opzoek.

ciesvandekwis

Niet afgegoten = volledige starter bij je wort.
Wel = eens starter klaar 1-2 dagen in koelkast, gist zakt naar beneden, vloeistof erboven giet je voor 3/4 af, dan heb je bijna enkel de gist en niet de soms afwijkend smakende wort.
Hoeveel: te berekenen in Brouwplanner, BrouwHulp etc

brouwerwaldonk

CiteerHoe bepaal je het aantal liters van je starter? Is dit afhankelijk van je liters wort of hoeveelheid gist?
Ik bewaar mijn brouwerijgisten op schuine buis en op 2 ml wort in proefbuisjes in de koelkast.
Om wort ter beschikking te hebben voor het volgende brouwsel schep ik kokend wort uit de kookketel die ik in overvolle flessen bewaar op het rek in de kelder. 1x100ml en 3x500ml.
Voor elk brouwsel maak ik een nieuwe actieve starter vertrekkende van het buisje met een bodempje gist in 2 ml.
Ik heb steeds flesjes met steriel wort staan in de koelkast. Die maak ik met 11 ml wort die ik in de hogedrukpan steriel maak.
Ik neem dat buisje met dat bodempje gist (en wals de gist goed los), en een steriel flesje en giet bij de vlam van een bunzenbrander het buisje in het flesje. Flesje wordt warm gezet bij +25°C
Na 24 uur is er een bodempje gist te zien in het flesje.
Dan neem ik het kleinste oogstflesje = 100 ml wat ik afgiet zonder de bezonken eiwitten in een erlenmeyer dit wort verdunnen tot SG 1040 of 10 Brix
Dan het flesje met bodempje gist toevoegen. Regelmatig schudden met erlenmeyer om luchtzuurstof in te brengen voor gistgroei.
In de erlenmeyer doe ik een 3 tal druppels olijfolie en enkele korreltjes gistvoeding geen halve lepel of een mespuntje echt slechts enkele korreltjes.
Na 24u is ook in de erlenmeyer een laag gist goed te zien en mag er de eerste fles van 500ml bij + een slangetje met periodieke luchtinstroom. Bij 500ml vers wort gaat een heel heel klein mespuntje gistvoeding bij.
De volgende dag de 2de fles van 500 ml toevoegen, en de morgen van de brouwdag de laatste fles van 500ml
Deze starter van 1,6 L gaat integraal in het gistvat en is meer dan voldoende om 45 L wort te enten, hij bevat miljarden actieve gistcellen die het wort direct in gisting brengen. Deze starters hebben geen vieze smaak, wel bitter door de vele gistcellen. 
Bij mijn laatste telling had ik na 24 uur gisten in het gistvat 13.200.000.000.000 gistcellen.

Jacques

Citaat van: lexkato op 22-02-2019  14:39 uJe zult heus wel gelijk hebben maar soms vind je iets niet zo snel of denk je "ik stel al deze vragen gewoon even".
Volgens mij kun je het merendeel  van de gestelde vragen wel ergens vinden maar is een forum er juist ook om vragen te stellen en nieuwe ideeën te krijgen.

Ik ga opzoek.

Het is denk ik goed om rekening te houden met het feit dat sommige vragen zo vaak gesteld zijn dat je de kans loopt dat je geen of maar een heel beperkt antwoord te krijgen. Het gebruik van zoekfunctie, maar ook van de tags, kan ik van harte aanbevelen. In dit geval de tags: giststarter en gistmanagement/gist opkweken.

Henielma

Citaat van: lexkato op 22-02-2019  13:58 uin een ander forum werd ik geconfronteerd met het maken van een actieve giststarter.
Voor 26 liter gebruik ik een actieve starter (niet afgegoten) van 0,8 liter. Oh ja, volgens standaard adviezen is dat te weinig maar bij een Weizen ent je minder gist dan bij de meeste andere bieren.

Dit was nieuw voor mij dus van Jacques kreeg ik onderstaand antwoord:

In feite is niet veel anders dan:
- wat moutextractpoeder oplossen (10 g op 100 ml water);
- de oplossing 10 minuten koken;
- de gekookte oplossing in een fles gieten;
- de fles afsluiten met een rubberen stop;
- de oplossing laten afkoelen tot zo'n 25 ºC;
- gist toevoegen.

Om een betere giststarter te krijgen kun je:
- 1 g complexe gistvoeding per liter oplossing toevoegen voor het koken
- de fles met afgekoelde wort na het afkoelen openen, lucht bij laten, de stop er weer op en goed schudden. Herhaal dat 3 keer. Het beste koel je dan de oplossing tot zo'n 17 à 18 ºC zodat er meer zuurstof kan oplossen in de oplossing.

Nu heb ik toch een paar vraagjes:
wat betekent de term "niet afgegoten"?
Hoe bepaal je het aantal liters van je starter? Is dit afhankelijk van je liters wort of hoeveelheid gist?
Kun je dit toepassen op zowel korrel als vloeibare gist?

Hopelijk hebben jullie wat antwoorden voor mij!

Je citaat was van mij in het Ayinger Weizen topic op dit forum.
Het juiste hoeveelheid van je starter bepalen is lastig. Brouwsoftware of MrMalty calculator helpt daarbij maar is naar mijn idee slechts een richtgetal. Mijn ervaring is dat je in een starter vooral nieuwe gistcellen moet kweken en niet alleen een beetje oplappen van de bestaande gistcellen. Dus beginnen met heel weinig gist. (kwart theelepeltje slurrie bijvoorbeeld) Een pak Wyeast in een starter van 1 liter is meer gist wat oppeppen dan verse gist kweken.

Starter maken kan ook van korrelgistslurrie. Van korrelgist zelf kan ook maar heeft niet zoveel nut. Je hebt dan maar een paar tiende gram nodig terwijl je wel een heel zakje open maakt en niet kan bewaren.

Vaak een starter maken en kijken hoe het uitpakt in de smaak van je uiteindelijke bier. Succes met brouwen.

Enos

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-02-2019  16:22 uIk heb steeds flesjes met steriel wort staan in de koelkast. Die maak ik met 11 ml wort die ik in de hogedrukpan steriel maak.
Ik neem dat buisje met dat bodempje gist (en wals de gist goed los), en een steriel flesje en giet bij de vlam van een bunzenbrander het buisje in het flesje. Flesje wordt warm gezet bij +25°C
Na 24 uur is er een bodempje gist te zien in het flesje.
Dan neem ik het kleinste oogstflesje = 100 ml wat ik afgiet zonder de bezonken eiwitten in een erlenmeyer dit wort verdunnen tot SG 1040 of 10 Brix
Dan het flesje met bodempje gist toevoegen. Regelmatig schudden met erlenmeyer om luchtzuurstof in te brengen voor gistgroei.

Ik heb hier over nog 2 vragen.

1. Als je de 2 ml gist toevoegt aan je flesje en weg zet bij 25 graden heb je dan de schroefdop er los op of komt er zo weinig druk in het flesje dat het gewoon dicht gedraaid kan worden,zonder een mini bommetje te krijgen.

2. Het wort die in de oogstflesjes ( 100 en 500 ml ) zit kook je die ook nog weer voor gebruik of doe je die zo in de erlenmeyer samen met de opgekweekte gist.

Enos

brouwerwaldonk

De stopjes op die buisjes staan er los/vast op zodat de overdruk kan ontsnappen.

Elke 6 maanden vernieuw ik mijn schuine buizen en mini buisjes
https://myalbum.com/photo/8Bf3AVO3ehZE/360.jpg

Dit is van een oogje van de schuine buis na 24u
https://myalbum.com/photo/TnnLa8gJtLhF/360.jpg

Na 24u in een nieuw flesje
https://myalbum.com/photo/6HMvB4Zxur8c/360.jpg

Het wort van oogstflessen wordt bij gebruik niet meer gekookt, want die zijn quasi steriel. Het wort van het eerste kleine flesje wordt wel verdund naar 10 Brix of 1040. Het wort van de eerste 500ml ook, de volgenden niet meer want dan is het SG van de starter al heel laag.
De dag vóór het brouwen is het uitzicht van de starter beige, koffie met veel melk. Omdat je begint met heel weinig cellen zijn alle miljarden en miljarden nieuwkomers jonge cellen, en dat is de truk om een vlotte vergisting te bekomen.

Het wort oogsten doe je best over een trechter met zeefje om de hopbellen af te scheiden, die mogen niet in de flessen komen. Flessen vol tot ze overlopen en direct sluiten.
Het bezinksel in de flessen zijn bezonken eiwitten, die moet je ook niet nemen.   
Nog een goede raad wees spaarzaam met gistvoeding want hier telt de leuze LESS IS MORE

Enos

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-02-2019  11:28 uHet wort oogsten doe je best over een trechter met zeefje om de hopbellen af te scheiden, die mogen niet in de flessen komen. Flessen vol tot ze overlopen en direct sluiten.
Het bezinksel in de flessen zijn bezonken eiwitten, die moet je ook niet nemen.   
Nog een goede raad wees spaarzaam met gistvoeding want hier telt de leuze LESS IS MORE

Dus jij maakt wort met hop voor de flesjes.
Ik heb altijd wort gemaakt zonder hop toe te voegen voor opkweek van gist.
Is daar een reden voor, en zoja welke hop gebruik je dan, een algemene hop, want ik gebruik in mijn bieren ook wel citra en die is nog al aanwezig.Niet geschikt voor alle soorten bier.

brouwerwaldonk

Ik doe de eerste hop in de ketel na 10 minuten koken. Wort scheppen doe ik 20 minuten later.
Waarom na 30 minuten koken
Wort dat juist kookt is niet steriel genoeg.
Hop heeft een antiseptische waarde.
Na 30 minuten koken is het wort zo goed als steriel.
Mijn ervaring en mijn telkamer zegt mij dat een beetje hop geen nadeel geeft aan de gistgroei.

Welke hop
Ik heb Fuggles en Cascade staan, beide aroma hoppen.
Bellen in overvloed, voor in de recepten, flame out en dry-hop. En niet te vergeten een laag hopbellen is de allerbeste eiwit en trub filter die je kan dromen, geen geklooi met zeefjes want dat werkt toch niet.

lexkato

Bedankt voor de reacties.
Ik heb inmiddels het nodige gevonden binnen dit forum maar vind het al met al toch nog wel ingewikkelde materie.
De post van Abroeders: Procedure giststarter op magneetroerder met foto's ga ik voorlopig maar eens als leidraad gebruiken.

Jacques

Citaat van: lexkato op 25-02-2019  19:17 uBedankt voor de reacties.
Ik heb inmiddels het nodige gevonden binnen dit forum maar vind het al met al toch nog wel ingewikkelde materie.
De post van Abroeders: Procedure giststarter op magneetroerder met foto's ga ik voorlopig maar eens als leidraad gebruiken.

Je kunt het maken van een starter zo ingewikkeld maken als je wilt.

Zoals ik al eerder aangaf is het in wezen heel simpel: je ent een kleine hoeveelheid gist in een kleine hoeveelheid wort.
Het maken en gebruiken is zo moeilijk niet. Het belangrijkste is dat je een starter op tijd aanmaakt en dat als je ziet dat de starter minder actief wordt deze in een koelkast zet zodat de gist niet inteert op de reservestoffen. De starter kun je al dan niet afgegoten binnen een week toevoegen aan het wort.
Verder hoort je starter afgestemd te zijn op de grootte van je brouwsel en zwaarte van het wort. Daarvoor zijn handige rekentools.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.