Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Karamel of Karamel E150 van Brouwmarkt

Gestart door Sander van Dijk, 04-02-2019 20:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Sander van Dijk

Vanmorgen heb ik o.a. een flesje karamel E150 bij Brouwmarkt gekocht. Later realiseerde ik mij pas dat ik hier op het forum verschillende keren heb gelezen dat alleen de kleur E150c stabiel blijft in bier en dat bijvoorbeeld E150a na verloop van tijd uitzakt. Nu heb ik al wat gezocht op het forum, maar ik kom vooral wat oudere berichten tegen. Maar als ik het zo lees is deze karamel E150 de E150a versie en blijft deze kleur dus waarschijnlijk niet stabiel.

Kan ik hier nog iets aan doen? Bijvoorbeeld even verhitten met wat citroenzuur erbij of iets dergelijks? Of langer meekoken, iemand schreef dat het dan ook langer stabiel zo blijven.

tdp

Wellicht kun je dit navragen bij Brouwmarkt? Ik durf het niet te zeggen namelijk.

Wildor

Als er geen a/b/c/d toevoeging op staat, waarom is je aanname dan dat het de E150a is?
En waarom zou Braumarkt de E150 verkopen om bier te kleuren als het niet kleurvast zou zijn?

http://www.bierwoordenboek.com/E150.ashx

Daarom mag je ervan uitgaan dat deze kleurstof de E150c is, omdat deze de meest voorkomende vorm is die vaak gebruikt worden in de bierindustrie.
Maar uiteraard kan alleen Braumarkt je daar het juiste antwoord op geven.

William

Sander van Dijk

Citaat van: Wildor op 08-02-2019  10:52 uAls er geen a/b/c/d toevoeging op staat, waarom is je aanname dan dat het de E150a is?
En waarom zou Braumarkt de E150 verkopen om bier te kleuren als het niet kleurvast zou zijn?

Goede vraag inderdaad. Ik ging hier vanuit vanwege de eerdere berichten over karamel E150, maar die was waarschijnlijk van Brouwland. Ik zal het eens bij Brouwmarkt navragen. Ik laat het antwoord hier weten.

Wil1

dirk

Hier is ook al een en ander over geschreven.

Charl

Als je al dit soort kleur-en smaakstoffen toevoegt, ga ik er van uit dat je zelf ook schroot, maischt enzovoorts. Dan is het zelf maken van een karamel-kleur en smaakstof niet erg lastig.

Beetje water in een pan, suiker er bij. Verwarmen totdat alles opgelost is. Beetje citroensap (uit een flesje uit de supermarkt) toevoegen
Daarna doorverwarmen zodat het water er uit verdampt.
Vanaf dat moment niet meer in je karamel roeren want dan gaat hij uitkristaliseren. Let op! Suiker thermolyseert bij temperaturen boven 180 graden Celsius dus ga er niet met je vingers in. Je kan wel de pan 'ronddraaien' als de suiker begint te kleuren, kun je nog wat extra suiker toevoegen als je meer wilt hebben. Anders blijf je verwarmen totdat je BIJNA de kleur hebt die je zoekt. Op dat moment zet je de vlam onder je karamel uit. Door de hitte die nu in de pan en in de suiker zit, kleurt hij nog een beetje door. Ga voor je eerste keer niet te ver want karamel wordt snel te bitter en dat is echt niet lekker. Als je je karamel als kleur- en smaakstof wilt toevoegen raad ik je aan om het daarna af te laten koelen en later op te lossen in een klein beetje water. (Klein beetje om het effect van je karamel zo groot mogelijk te houden)
Als je er voor wilt kiezen om er 'boterbabbelaarkaramel' van te maken, kan je boter en room toevoegen als de karamel heet is. Pas wel op want de karamel is zó heet dat het toevoegen van boter en room ervoor zorgt dat je karamel kan gaan borrelen en spetteren. Voeg dus in één keer een voldoende hoeveelheid toe zodat je karamel snel terug koelt en niet te lang gaat bubbelen en spetteren.  Hoe meer boter en room, hoe zachter je karamel van structuur wordt. Je kan er zelfs zó veel room aan toevoegen, dat je de karamellaag krijgt die op mars, snickers, twix, enzovoort zit.

Karamel maken is niet moeilijk maar wel even wat werk. Maar dan heb je hem ook helemaal zelf gemaakt.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.