Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een Blond bier brouwen? 2.0

Gestart door erik ijssels, 20-01-2019 11:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: erik ijssels op 31-01-2019  21:25 uVandaag gemeten met de hydrometer.
Zie foto.

[URL =http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/#.jpg][/URL]

Zo te zien aan de link is de foto groter dan 2 MB. Als je de foto verkleind lukt het wel om de foto te plaatsen.

erik ijssels

Citaat van: Jacques op 31-01-2019  22:13 uZo te zien aan de link is de foto groter dan 2 MB. Als je de foto verkleind lukt het wel om de foto te plaatsen.

Aangepast. :)

En gelijk nog een vraag.
Hoe kan ik mijn bier nog helderder krijgen.

Jacques

Het is duidelijk dat er niet veel mis is met jouw meting.

Gezien het hoge suikergehalte van je brouwsel was het te verwachten dat je een hogere vergistingsgraad zou hebben gehald.

Je hebt gemaischt bij 69 ºC. Als de gebruikte thermometer een klein beetje afwijkt kan dat de oorzaak zijn van de lagere vergistingsgraad. Boven de 70 ºC degenereert beta-amylase. Het werk moet dan gedaan worden door alfa-amylase en die maakt meer onvergistbare suikers aan.

Het niet helder zijn van het bier kan komen doordat er nog vergistbare suikers zijn. Maar het kan ook zijn dat de gist niet zo snel flocculeert (samenklontert). Door het bier nog een tijdje te laten staan zal het helderder worden.

erik ijssels

Dank voor de uitleg.

Denk dat ik de volgende keer wat veiliger ga zitten dan met de temperatuur en 67 of 68 graden neem dan kom ik niet zo snel boven de 70 graden.

Laat hem nog 2 dagen in het gistvat staan is kijken wat het doet.

Vergelijkbare Topics (7)

42332

Reacties: 6
Gelezen: 959

25590

Gestart door alrikdew

Reacties: 5
Gelezen: 2878

3705

Gestart door fouras

Reacties: 14
Gelezen: 5908

31412

Reacties: 15
Gelezen: 10769

9356

Gestart door Edgar

Reacties: 124
Gelezen: 36437

37064

Gestart door MikeG

Reacties: 5
Gelezen: 1757

19121

Gestart door Cristijn

Reacties: 24
Gelezen: 11061

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.