Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste ondergister

Gestart door deutski, 30-12-2018 14:57 u

Vorige topic - Volgende topic

deutski

Hoi allemaal,

Vandaag bezig geweest met een recept voor een ondergister, gebaseerd op wat spulletjes die ik in huis had.
Het ondergisten is wel een dingetje, ik heb geen vergistingskoelkast maar wel een redelijk constante temperatuur in onze aangebouwde garage.

Benieuwd naar jullie input en of tips om de vergisting goed te laten verlopen.
Ook vraag ik me af waar dit qua stijl en smaak op zal gaan lijken...

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptYorkshire bitter lager
Brouwdatum30-12-2018
BierstijlBitter
Volume14,4 l
Begin SG1,052 SG
Eind SG1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,1%
Alcoholgehalte5,0 vol.%
Berekende kleur (Morey)37 EBC
Berekende bitterheid (Rager)29 IBU
Brouwzaalrendement72,5 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Zutphen
2,25 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,35 kgPilsmoutDingemans3 EBC39,0 %
1,00 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC28,9 %
0,75 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC21,7 %
0,20 kgCara 120Dingemans120 EBC5,8 %
0,05 kgGeroosterde tarweDingemans900 EBC1,4 %
0,03 kgOntbitterde zwarte moutDingemans1400 EBC0,9 %
0,08 kgWilde bloemenhoningSupermarkt1 EBC2,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust50,0 °C2 min.30 min.5,3 l/kg
Amylaserust69,0 °C15 min.30 min.5,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.5,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,0 gBrewers goldbellen6,4%60 min.15,5 IBU
5,0 gNorthern Brewerbellen6,3%60 min.6,3 IBU
20,0 gMandarina Bavariabellen8,9%10 min.7,2 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
25,00 gGemberwortelkruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gAmber lager (b38)ondergist

hobbybob

Een ondergister met een dergelijke moutstort?

Maischstappen? Je hebt alleen 63 en 72 nodig en eventueel 78.

10 gr gist op 14 ltr wort is net wat te kort als je inderdaad onder de 14 graden gaat vergisten.

Het wort vast een drinkbaar bier maar ik snap um niet?

Het beste bier brouw jezelf

Gossi

Wat nou weer een ingewikkeld recept voor een eerste keer ondergist brouwen. Die gemberwortel zou ik maar een kwart doen anders niet te zuipen.
Waarom niet gewoon een simpel pilsje brouwen?
Gebruik 2 x zoveel gedroogde gist als bij een bovengister of maak een starter.
Het is zo jammer dat men altijd zo ingewikkeld doet bij een eerste probeersel. Vaak is het eindproduct ondrinkbaar en weet je niet waar het aan ligt.
Dus leer je er ook niet van!
Gewoon simpel houden. 1 of 2 moutsoorten, 1 hop en gaan met die banaan. Heerlijke biertjes. Van hieruit kun je langzaam opschalen naar wat ingewikkelder recepten.

wiliam

Citaat van: Gossi op 30-12-2018  23:44 uWat nou weer een ingewikkeld recept voor een eerste keer ondergist brouwen. Die gemberwortel zou ik maar een kwart doen anders niet te zuipen.
Waarom niet gewoon een simpel pilsje brouwen?
Men gaat zelf bier brouwen omdat een gewoon pilsje, niet te zuipen is. Als je jezelf goed inleest, is het allemaal niet zo ingewikkeld. In onze kelder, met 15° c is een ondergister zelfs makkelijker.
Iedereen zoekt zijn eigen weg, en brouwt zijn eigen bier. Leren kan op vele manieren.

Brouwert

Zonder in te gaan op je recept: op welke temperatuur wil je gaan vergisten?
10gr korrelgist is inderdaad wat krap voor 14L met een sg van 1.052. Ik zou 15 of zelfs 20 gram gebruiken (afhankelijk van de temperatuur).

Verder het bier rustig te tijd geven om uit te vergisten.
Ik hevel mijn ondergisters altijd na een week over zodat ik de naveristing en het lageren daarna in hetzelfde gistvat kan uitvoeren en het gerust wat langer kan laten staan zonder al te veel risico op autolyse.

Na de secundaire vergisting doe ik meestal een Diacetyltest: een bekertje met een bodempje bier afdekken met huishoudfolie. Dit in wat water (50 graden) zetten en op laten warmen. Na een minuut of 5 haal ik het folie eraf en ruik goed of ik iets van Diacetyl waarneem (boter/boterbabbelaars). Is dat het geval, dan zet ik het bier nog een dag of 3 wat warmer (18 graden) weg en herhaal ik deze test.

WouterD

Toevallig! Ik ben van het weekend ook begonnen aan mijn eerste ondergister, ook zonder de mogelijkheden van gecontroleerd vergisten en ook bij mij staat het vat in de aanbouwgarage te pruttelen. De temperatuur is daar tot nu toe niet lager dan 10 graden en niet hoger dan 12 geweest. Staat rustig te vergisten, twijfel nog over de hoeveelheid gist die ik heb gebruikt maar dat terzijde.

Ben benieuwd hoe het jou vergaat!

seed7

Heeft wel wat van een "Landbier".
De bloemen honing ga je niet proeven, de gember juist wel.
Je zou kunnen kiezen voor alleen pilsmout of alleen pale, de mix voegt niet echt iets toe. Het zelfde voor de twee roastmouten. Die Tarwe is een mooie en zou ik gebruiken.

Gebruik veel gist! Minstens 1 g/l

ingo

remolen

Ik ben Imker en vind bloemen honing uit de supermarkt erger dan vloeken in de kerk.

Als je honing gebruikt in een recept zorg er dan voor dat het echte honing is. In de meeste plaatsen is wel een lokale imker te vinden. :) maar goed dat is natuurlijk mijn mening gebaseerd op ervaring en wat gelezen onderzoeken.

Traploper

Citaat van: remolen op 31-12-2018  15:31 uAls je honing gebruikt in een recept zorg er dan voor dat het echte honing is.

Dat vind ik ook. Het smaakverschil is er zeker, ook wanneer je het in bier gebruikt. Of ik probeer de honingsmaak goed door te laten komen, of ik gebruik liever kristalsuiker.

wiliam

Citaat van: Brouwert op 31-12-2018  10:46 uZonder in te gaan op je recept: op welke temperatuur wil je gaan vergisten?
10gr korrelgist is inderdaad wat krap voor 14L met een sg van 1.052. Ik zou 15 of zelfs 20 gram gebruiken (afhankelijk van de temperatuur).
B38 Amber Lager   Ondergist      9-14°C   10gr/20-25L  Volgens aangave leverancier (Bulldog Brews)

wiliam

Citaat van: WouterD op 31-12-2018  10:50 uToevallig! Ik ben van het weekend ook begonnen aan mijn eerste ondergister, ook zonder de mogelijkheden van gecontroleerd vergisten en ook bij mij staat het vat in de aanbouwgarage te pruttelen. De temperatuur is daar tot nu toe niet lager dan 10 graden en niet hoger dan 12 geweest. Staat rustig te vergisten, twijfel nog over de hoeveelheid gist die ik heb gebruikt maar dat terzijde.

Ben benieuwd hoe het jou vergaat!
Wat is je ondergist, normaal gezien staat de hoeveelheid per aantal liters vermeld? En het kan wel wat langer duren, maar een ondergist krijgen ze er zo snel niet onder.  ;)

WouterD

20 liter wort, SG 1053, 2 zakjes W34/70.
Voor nu staat het rustig maar constant te pruttelen

deutski

Klopt het is inderdaad een wat ingewikkeld brouwsel voor een eerste ondergister.
Maar ik heb al een bier of 7 gemaakt en had behoorlijk wat ingredienten liggen dus wilde daar iets mee proberen.

Qua gist heb ik me aan de instructies op het pakje gehouden, dat zou zelfs genoeg moeten zijn voor 22 liter.

Het duurde even voor de vergisting op gang kwam maar hij staat in de garage rustig te gisten, heb het gevoel dat het wel aardig verloopt.
Maandag is de vergisting ongeveer een week bezig dus dan zal ik het SG eens meten en eventueel overhevelen.

Dank voor de input allemaal, ik zal het voortaan wat simpeler houden (tenzij dit bier natuurlijk heel lekker wordt want dan leer ik het niet af ;-))
Zodra hij drinkbaar is zal ik laten weten of het gelukt is.

deutski

Citaat van: Traploper op 31-12-2018  19:15 uDat vind ik ook. Het smaakverschil is er zeker, ook wanneer je het in bier gebruikt. Of ik probeer de honingsmaak goed door te laten komen, of ik gebruik liever kristalsuiker.

Heb ook echte imkerhoning gebruikt uit Bulgarije, stond alleen niet in BrouwHulp vandaar....

Biertje1985

Citaat van: hobbybob op 30-12-2018  20:32 uEen ondergister met een dergelijke moutstort?

Maischstappen? Je hebt alleen 63 en 72 nodig en eventueel 78.

10 gr gist op 14 ltr wort is net wat te kort als je inderdaad onder de 14 graden gaat vergisten.

Het wort vast een drinkbaar bier maar ik snap um niet?

Het beste bier brouw jezelf

Klinkt mij gewoon als een Baltic Porter! (Met gember) Niks aan te snappen.
Bovendien hoeft het niet in een hokje te passen.

Dund

Persoonlijk zou ik de gember eruit laten heb 1 keer een bier met gember gebrouwen. Echt ronduit smerig en veel te overheersend.

WouterD

Citaat van: deutski op 04-01-2019  00:37 uKlopt het is inderdaad een wat ingewikkeld brouwsel voor een eerste ondergister.
Maar ik heb al een bier of 7 gemaakt en had behoorlijk wat ingredienten liggen dus wilde daar iets mee proberen.

Qua gist heb ik me aan de instructies op het pakje gehouden, dat zou zelfs genoeg moeten zijn voor 22 liter.

Het duurde even voor de vergisting op gang kwam maar hij staat in de garage rustig te gisten, heb het gevoel dat het wel aardig verloopt.
Maandag is de vergisting ongeveer een week bezig dus dan zal ik het SG eens meten en eventueel overhevelen.

Dank voor de input allemaal, ik zal het voortaan wat simpeler houden (tenzij dit bier natuurlijk heel lekker wordt want dan leer ik het niet af ;-))
Zodra hij drinkbaar is zal ik laten weten of het gelukt is.

Bij mij nu een week na het toevoegen van de gist, 20 sg-punten eraf. Kwam laat op gang maar gaat nu stabiel

Jacques

Citaat van: Dund op 04-01-2019  09:11 uPersoonlijk zou ik de gember eruit laten heb 1 keer een bier met gember gebrouwen. Echt ronduit smerig en veel te overheersend.

Dat is natuurlijk een kwestie van weten hoe je moet doseren.
Het handigst is gember koken en het vocht gebruiken. Dat je in kleine hoeveelheden toevoegen. Tussentijds proeven tot de gewenste hoeveelheid bereikt is.

deutski

Citaat van: WouterD op 04-01-2019  11:42 uBij mij nu een week na het toevoegen van de gist, 20 sg-punten eraf. Kwam laat op gang maar gaat nu stabiel

Ik heb net even gemeten, een weekje na het toevoegen van de gist.
SG nu rond de 1040, gaat erg langzaam vergeleken met bovengistend bier...

deutski

Vandaag weer gemeten, SG van 1032, heb hem iets warmer gezet en de vergisting gaat merkbaar sneller.

WouterD

Citaat van: deutski op 10-01-2019  20:24 uVandaag weer gemeten, SG van 1032, heb hem iets warmer gezet en de vergisting gaat merkbaar sneller.

Ik heb het na 2 weken op kamertemperatuur gezet, SG was 1013 dus 40 puntjes eraf in 2 weken.

deutski

Heb hem geheveld omdat er een enorme laag bezinksel was en een flinke bruine laag op dreef, kon je geen schuim meer noemen.
Daarna op kamertemperatuur gezet, nu net schuimlaagje en gist nu heel snel door en ruikt prima, heb het gevoel dat hij met een paar dagen wel klaar is met de hoofdvergisting.
Daarna lageren...

deutski

1016 en nog vol aan het gisten.
Nu voor het eerst een beetje zwavel /natte hond lucht erbij...

deutski

Vandaag afgevuld met 3,5 g suiker p/l na 5 dagen buiten lageren met dryhop.
Eind SG 1013 alcohol zou moeten uitkomen op 5,3.
Smaak was lekker fris geen zwavel en de gember kwam er maar een klein beetje door..
Benieuwd hoe het zich ontwikkelt in de fles maar verwacht dat het wel een lekker fris biertje wordt.

Scorpionrose

Van welke planeet kom jij ;D ;D
op 12-1 overhevelen
op 13-1 nog vol aan het vergisten
op 16-1 gebotteld na 5 dagen lageren.
Of jouw tijdlijn klopt niet of je hebt een hele aparte kalender ;) ;) ;)

Vergelijkbare Topics (7)

34719

Gestart door de badkamer

Reacties: 40
Gelezen: 8107

39003

Reacties: 10
Gelezen: 1699

26244

Reacties: 12
Gelezen: 4256

41825

Reacties: 5
Gelezen: 983

29810

Reacties: 9
Gelezen: 2355

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.