Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Teveel bier in het gistvat

Gestart door Clarence, 24-12-2018 00:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Clarence

Vandaag voor het eerst zelf gebrouwen na eerst veel hier te hebben gelezen (dank allemaal daarvoor). Een paar weken geleden een keer meegekeken bij een ervaren brouwer, nu zelf aan de bak.
Ik heb een arsegan easybrew 30 gebruikt, een startpakket van braumarkt erbij en wat losse spullen gekocht.
Ik heb zelf mout (klam) geschroot, geen bierpakket gebruikt. Gistarter gemaakt met moutextract, twee dagen geleden op basis van 1 liter met Wyeast 3944 XL, vanochtend het wort afgegoten en nog een liter extract toegevoegd.
Ik heb 20 liter water gebruikt voor de maisch, met spoelen 11 liter gebruikt (ik weet nu dat dit iets teveel was), ongeveer 24 liter overgehouden.

Tijdens het overbrengen van het wort van de easybrew heb ik ff niet goed nagedacht: ik was er van overtijgd dat het vat gemaakt was voor 30 liter, het blijkt 25.....
En dat realiseerde ik mij pas na het toevoegen van het gist. Dat gist kwam snel op gang, maar in het waterslot bleek prut (dat lijkt op de giststarter) te zitten. Ik heb het waterslot er uit gehaald, schoongemaakt (snel met oxi) en weer terug geplaatst.
Het pruttelen van het waterslot lijkt gestopt. Wat nu te doen, iemand tips?
 Er zit teveel bier in het gistvat, het pruttelen van het gist lijkt gestopt.

henkg

Wyeast 3944 XL: This strain is a true top cropping yeast requiring full fermenter headspace of 33%.
Bron: http://www.wyeastlab.com/yeast-strain/belgian-witbier

Dat zou betekenen dat je in een vat van 25 liter niet meer dan ongeveer 16 liter moet vergisten.
(Zelf heb ik geen ervaring met deze gist)
Een tweede vat ergens lenen?
Nu geen activiteit meer in waterslot, zo snel nadat het waterslot volliep? Deksel lekt nu misschien.

brouwerwaldonk

Hopelijk heb een of meer mandflessen, hevel het TEVEEL aan wort over in de mandflessen en laat het daarin vergisten onder waterslot. Ook die maar voor 60% vullen hé. 

Adbrouwt

Een blow off monteren ipv het waterslot. Het schuim kan dan het vat verlaten zonder dat er een infectie optreedt.

brouwerwaldonk

Eender welk vat, wat tot tegen het deksel gevuld is met schuim kan een infectie oplopen doordat het schuim in het vat ook in kieren komt tussen het deksel waarin een slapende infectie zit te wachten. 

Adbrouwt

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-12-2018  11:39 uEender welk vat, wat tot tegen het deksel gevuld is met schuim kan een infectie oplopen doordat het schuim in het vat ook in kieren komt tussen het deksel waarin een slapende infectie zit te wachten.
Zekers maar ik denk dat clarence een snelle oplossing voor zijn probleem wil. Hij weet waar het in de toekomst beter kan.

Clarence

Ik heb geen andere vaten, emmers, flessen voor handen, dus ik heb 4 lier bier wegggegooid... :-[ :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Ik heb de boel overgeheveld, eerst de hevel goed schoongemaakt.
Hij staat alweer lekker te pruttelen, nu maar hopen dat ik geen last krijg van oxidatie, ongewenste stoffen/smaakjes, enz.

In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Jacques

Citaat van: Clarence op 24-12-2018  12:44 uIk heb geen andere vaten, emmers, flessen voor handen, dus ik heb 4 lier bier wegggegooid... :-[ :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Ik heb de boel overgeheveld, eerst de hevel goed schoongemaakt.
Hij staat alweer lekker te pruttelen, nu maar hopen dat ik geen last krijg van oxidatie, ongewenste stoffen/smaakjes, enz.

In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Het was jammer dat je geen andere emmer voor handen had.
Aan het begin van de vergisting hoeft je gistvat niet afgesloten te zijn. Wat je had kunnen doen was een emmer goed schoonmaken en desinfecteren. Hierin 5 liter overhevelen en de emmer afdekken met een schone theedoek die voor de zekerheid nog even gestreken hebt. Zodra de vergisting duidelijk minder wordt kan het bier uit de emmer weer bij de rest. Je gistvat vervolgens goed sluiten. Doe dit als er nog vergisting is. Er wordt dan nog koolzuur gevormd die de zuurstof in het vat verdringt waardoor hoef je niet bang te zijn voor oxidatie. Giet wel het bier voorzichtig in je gistvat om al te grote schuimvorming te voorkomen.

brouwerwaldonk

Citaat van: Clarence op 24-12-2018  12:44 uIk heb geen andere vaten, emmers, flessen voor handen, dus ik heb 4 lier bier wegggegooid... :-[ :'( :'( :'( :'( :'( Hij staat alweer lekker te pruttelen, nu maar hopen dat ik geen last krijg van oxidatie, ongewenste stoffen/smaakjes, enz.
Zelfs geen lege petflessen van water, cola of andere frisdranken? Daarin had je uw ook bier kunnen laten verder gisten in halfgevulde flessen met de stop er losjes op.
Van oxidatie hoef je nu nog geen schrik te hebben, uw bier zit nog boordevol koolzuur, zal je wel gemerkt hebben bij het hevelen.

Clarence

Lol, nee, een lege pet fles, dat was het. De rest was opgeruimd/ afgevoerd voor de kerst. Extra emmer had wellicht gekund, (emmer die ik gebruik om gereedschap voor brouwen schoon te maken) dat idee met de theedoek klinkt interessant!
Weer wat bijgeleerd vandaag, ik leefde met het idee dat vanaf nu dichthouden en smetvrij essentieel zijn.

Jacques

Citaat van: Clarence op 24-12-2018  21:35 uWeer wat bijgeleerd vandaag, ik leefde met het idee dat vanaf nu dichthouden en smetvrij essentieel zijn.

Het allereerste gedeelte van de vergisting hoeft niet in een luchtdicht gistvat te gebeuren. Het nadeel van een niet afgesloten vergisting is dat je niet via je waterslot kunt zien dat de vergisting langzaam op gang komt.

Het smetvrij zijn van je gistvat is wel degeijk essentieel. Vandaar het schoonmaken en desinfecteren van de emmer. Het strijken van de schone theedoek doe je om te desinfecteren.
Het spreekt overigens voor zich dat je de minste kans hebt op infecties als je vergist in een gesloten gistvat. In jouw geval had je al vergisting. Hierdoor is de kans op infecties een stuk kleiner. Dit komt door de daling van de pH, de vorming van koolzuur en alcohol en de vermindering van aminozuren. Gistend bier is veel minder bevattelijk voor infecties dan wort.

Vergelijkbare Topics (7)

33277

Reacties: 5
Gelezen: 1771

25057

Gestart door Herder

Reacties: 23
Gelezen: 10344

11011

Reacties: 21
Gelezen: 8416

44293

Reacties: 6
Gelezen: 819

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.