Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geroosterde mouten schroten - zinvol?

Gestart door DLB, 05-12-2018 08:30 u

Vorige topic - Volgende topic

DLB

Wat ik me zo eens afvroeg. Het schroten van je mout doe je om de kafjes los te maken voor het filtreren en het zetmeellichaam klein te maken om suikers uit te kunnen halen.
Bij geroosterde mouten is dit niet aan de orde omdat het compleet vergruisd. Je haalt er ook verder geen suikers uit.
Is het zinvol om deze mouten te schroten of zou je ze net zo goed in zijn geheel aan de maisch toe kunnen voegen? :weetniet:

Bij cold-steeping schroot je de donkere mout volgens mij ook niet namelijk.

joenedu

Citaat van: DLB op 05-12-2018  08:30 uBij cold-steeping schroot je de donkere mout volgens mij ook niet namelijk.

Interessante vraag wel, ben benieuwd naar de mening van anderen, maar ik denk dat het wel geschroot moet worden. Ik heb ooit eens een recept gevonden van een black IPA met carafa III mouten die 'gecoldsteept' zijn, heb nog even nagevraagd of dat ook geschroot moest worden en de prijswinnaar had dat wel gedaan. Is een heerlijk bier geworden overigens.

PP

Ik denk dat je er nog heel wat suikers uithaalt, daarnaast smaak, aroma en kleurstoffen.
Ok, een beetje minder dan uit de pils en pale mouten omdat suikers voor een deel hebben gereageerd met aminozuren.
Ook in kleurmout zit nog heel wat zetmeel dat je keurig kunt omzetten tot eenvoudige suikers.
Schroten maakt het mogelijk om bovenstaande goed bereikbaar te maken voor water en enzymen.
Naar mijn mening is het koud extraheren een dure oplossing. Gebruik dan minder van de dure mout.

Groet, Paul

beermenke

Ik denk dat je met geschroot veel meer stoffen vrij maakt
Het contactoppervlak is veel groter. Probeer eens bv 5 gr naast elkaar
Ik schroot in ieder geval

BrouwMark

Citaat van: PP op 05-12-2018  11:36 uNaar mijn mening is het koud extraheren een dure oplossing. Gebruik dan minder van de dure mout.

Koude extractie en meemaischen kun je niet goed vergelijken, proef bijvoorbeeld eens het verschil tussen gewone filterkoffie en 'cold brew' koffie. Bij beide methoden gebruik je evenveel koffie, het resultaat is wezenlijk anders.

Soms gebruik ik de koude extractie om in verhouding tot smaak veel meer kleur te verkrijgen. Dan gebruik ik inderdaad meer kleurmout (2x zoveel).

Overigens schroot ik het wel altijd.

DLB

Citaat van: PP op 05-12-2018  11:36 uik denk dat je er nog heel wat suikers uithaalt, daarnaast smaak, aroma en kleurstoffen.

Met een hoog EBC kun je er vanuit gaan dat alle suikers gekaramelliseerd danwel verbrand zijn dus je haalt er echt geen (vergistbare) suikers meer uit.

Citaat van: BrouwMark op 05-12-2018  13:39 uKoude extractie en meemaischen kun je niet goed vergelijken, proef bijvoorbeeld eens het verschil tussen gewone filterkoffie en 'cold brew' koffie. Bij beide methoden gebruik je evenveel koffie, het resultaat is wezenlijk anders.

Inderdaad. De cold brew bevat dan nauwelijks tot geen bitterheid net als bij coldsteeping. Vraag is dus wel of er meer gebruikt moet worden als je het ongeschroot doet. Dezelfde vraag bij maischen.

seed7

Vergelijk koffiezetten met hele bonen of gemalen koffie, los van de temperatuur waarmee je zet.

Brouwen gaat niet alleen maar om suikers, tijdens het maischen doe je ook aan smaakextractie en ook daarvoor schroot je.

Afhankelijk van de smaak die je zoekt kun je al dan niet schroten, warm mee maischen of koude extractie, of pas einde maischen toevoegen tijdens uitmaischen of zelfs pas tijdens spoelen. Geschrotte zwarte mout kun je ook mee koken. Ongeschroot in je jongbier doen tijdens het lageren.

Zwartemout heeft een potentiele opbrengst van rond de 70% en is dus niet geheel verbrand, dan zou het as-grijze mout zijn.

Ingo

snowdog2006

Citaat van: joenedu op 05-12-2018  11:32 uInteressante vraag wel, ben benieuwd naar de mening van anderen, maar ik denk dat het wel geschroot moet worden. Ik heb ooit eens een recept gevonden van een black IPA met carafa III mouten die 'gecoldsteept' zijn, heb nog even nagevraagd of dat ook geschroot moest worden en de prijswinnaar had dat wel gedaan. Is een heerlijk bier geworden overigens.

Wow carafa III en ook nog gecoldsteept? Dacht dat carafa III al de meest minst moutbittere smaak gaf (tov II en I) zonder te coldsteepen.

Vergelijkbare Topics (7)

32695

Reacties: 32
Gelezen: 9861

4877

Reacties: 39
Gelezen: 13731

19669

Reacties: 5
Gelezen: 4711

339

Gestart door den_organolept

Reacties: 23
Gelezen: 13865

36226

Gestart door Nomar

Reacties: 28
Gelezen: 6768

8118

Gestart door den_organolept

Reacties: 14
Gelezen: 11441

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.