Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RIS (Chocolate & Smoke): recept tips gevraagd

Gestart door JamMasterJustin, 04-12-2018 19:45 u

Vorige topic - Volgende topic

JamMasterJustin

Hoi allemaal,

Recepten ontwikkelen blijf ik toch het leukst vinden, vandaar mijn nieuwste recept. Aanvankelijk vond ik peated en gerookte bieren (ok, ok, ik mag ze misschien niet over dezelfde noemer scharen) redelijk smerig. Maar recent dronk ik een licht rokerig biertje (en overigens ook een licht rokerige whiskey) die ik wel kon waarderen. Dat licht rokerige wilde ik vertalen in een bier. Ik heb wat recepten gezocht, BYO en Brulosophy geraadpleegd en kwam tot het volgende recept.

Het doel is een RIS te maken, waarbij het chocolade & (geroosterde) koffie-aroma de hoofdrol spelen, maar dan met een subtiel rookaroma. Ik wil dus uitdrukkelijk geen 'in your face' rook-aroma. Dat gezegd hebbende, lees ik op Homebrewtalk dat 10 a 15% rookmout wat te weinig is en 20% als subtiel werd ervaren. Dat percentage heb ik als uitgangspunt genomen.

De havervlokken heb ik als iets hogere garantie voor schuimstabliteit (ik was bang dat roggevlokken het geheel te scherp zou maken). Ik lees vaak over colaschuim bij zo'n donkere bieren (maar wellicht dat de geroosterde gerst de schuimstabliteit ook wel garandeert).

De hop komt voort uit het feit dat die mij het meest passend lijkt bij dat wat in de voorraad(vries)kast ligt.

En de gist: US05 had ook gekund, maar zonder een hele duidelijke reden te hebben spreken de gisten van Mangrove Jacks mij erg aan. 

Als jullie tips hebben, hoor ik het graag

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel RIS (Chocolate & Smoke)
Brouwdatum04-12-2018
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume20,0 l
Begin SG1,088 SG
Berekende kleur (Morey)163 EBC
Berekende bitterheid (Rager)42 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,50 lWater uit Heerlen
8,11 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,60 kgPale Ale moutDingemans7 EBC45,0 %
1,60 kgRookmoutWeyermann6 EBC20,0 %
0,80 kgCara-amberWeyermann70 EBC10,0 %
0,80 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %
0,40 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC5,0 %
0,40 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC5,0 %
0,40 kgGeroosterde gerstDingemans1600 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.90 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,3 gChinook (8,57%)bellen8,6%90 min.34,3 IBU
10,0 gChinook (8,57%)bellen8,6%30 min.5,8 IBU
10,0 gChinook (8,57%)bellen8,6%10 min.2,3 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gNew World Strong Ale (M42)bovengist

SKABRAM

Half jaar terug ook zoiets gebrouwen met 20% rookmout, was voor mij precies mooi aanwezig. Je proeft het, maar je bier wordt niet omvergeblazen. Lekker brouwen zou ik zeggen!

BrouwMark

Ziet er erg lekker uit!

Als je twijfelt over de hoeveelheid rookaroma, weeg eens precies de hoeveelheden voor 1 liter af, schroot die en maisch ze in een thermoskan. Even uitspoelen in een zeef onder de warme kraan tot je weer op 1 liter zit. Aan dat litertje wort kun je dan goed proeven hoe het met je moutsmaakjes zit.

JamMasterJustin

Chilobrachys

JamMasterJustin een gerookte whisky is over het algemeen turfgerookt (peated). Wees je er bewust van dat de mout die je nu in je recept hebt staan op beuken gerookt is, dit geeft een heel ander effect en smaak.
Wil je richting het rokerige van een whisky dan zul je echt een turfgerookte mout moeten gebruiken.
Ik gebruik deze mout zelf wel regelmatig in een imperial stout overigens, zou het zeker aanraden maar ondanks dat ik erg van rokerige whisky kan genieten vind ik peated malt in bier niet altijd even geslaagd.

dirk

Twee soorten chocomout, hoezo?

Verder wel een leuk recept.

StefanUT

De smaak hangt ook veel af van de soort rook die gebruikt word. De rookmout die ik te koop heb gezien is eigenlijk altijd gerookt op beuk. Opzich niets mis mee maar dit geeft best een heftige smaak die je ook proeft in rookworst, gerookte vis en traditionele rauchbier . De rokerigheid van whiskey komt (peated whisky's even buiten beschouwing gelaten) omdat in een gebrand eiken vat word gerijpt. Dus als je voor whisky achtige rooksmaak wilt gaan kijk dan of je eik-rookmout kan vinden.
Je eigen mout roken kan ook. Dit heb ik een tijdje terug ook gedaan, met appel-hout voor een gerookte porter. Bij een en barbecue speciaalzaak of de barbecue afdeling van het tuincentrum kan je veel soorten rookhout vinden.

Chilobrachys

Citaat van: dirk op 04-12-2018  22:22 uTwee soorten chocomout, hoezo?

Verder wel een leuk recept.

Ik kan niet voor Justin antwoorden maar deze twee verschillen behoorlijk in smaak.

dirk

Citaat van: Chilobrachys op 04-12-2018  22:52 uIk kan niet voor Justin antwoorden maar deze twee verschillen behoorlijk in smaak.

Ik dacht dat beiden mouten ontbitterd waren.

JamMasterJustin

Citaat van: Chilobrachys op 04-12-2018  22:18 uJamMasterJustin een gerookte whisky is over het algemeen turfgerookt (peated). Wees je er bewust van dat de mout die je nu in je recept hebt staan op beuken gerookt is, dit geeft een heel ander effect en smaak.
Wil je richting het rokerige van een whisky dan zul je echt een turfgerookte mout moeten gebruiken.
Ik gebruik deze mout zelf wel regelmatig in een imperial stout overigens, zou het zeker aanraden maar ondanks dat ik erg van rokerige whisky kan genieten vind ik peated malt in bier niet altijd even geslaagd.

Bedankt voor de tip! Ik bedoelde ermee (maar ik heb het wat ongelukkig getypt) dat ik rooksmaak niet echt kan waarderen als het heftig is, ongeacht waarop het is gemaakt. Maar ik denk dat het deels ook een kwestie van smaakgewenning en de juiste smaakbalans is.

Bedankt allemaal voor de tips.

De twee chocomouten zijn inderdaad voor de verschillende accenten die ze beiden creëren

Vergelijkbare Topics (7)

25207

Gestart door Jukkie

Reacties: 38
Gelezen: 29537

7329

Reacties: 6
Gelezen: 2438

34363

Gestart door Jukkie

Reacties: 4
Gelezen: 2910

09-06-2017 20:36 u
door Serge VL
27687

Reacties: 6
Gelezen: 7114

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.