Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Snelheid vergisting met Wyeast XL 3522 Belgian Ardennes

Gestart door KooTjoo, 30-11-2018 11:18 u

Vorige topic - Volgende topic

KooTjoo

Even een vraagje voor wat betreft snelheid verloop vergisting.

Ik heb globaal het volgende:

23 liter
Begin SG 1.060
Eind SG berekend 1.012
Getrapte giststarter gemaakt (1L-1,5L)
Temperatuur 19 ºC

De vergisting is gestart na ongeveer 12 uur en was vrij heftig, dit gedurende 2 dagen. Hierna is het waterslot stil gevallen.

Ik heb een meting gedaan na stilvallen waterslot en SG is nu al 1.014.

Ik heb eerder met XL3522 gebrouwen en nog nooit zo'n snelle vergisting gehad. Is dit normaal?

En nu? De vergisting is nu 1 week bezig en ik heb de temperatuur verhoogd naar 21  ºC. Laat ik het nu nog een weekje staan en meet dan SG nog een keer en daarna coldcrash of kan ik beter over een dag of 3 nog eens meten en dan al coldcrash starten?

dirk

Dat is een snelle vergisting! Zo' n snelle heb ik ook meegemaakt met WY3787, terwijl deze bekend staat om zijn langzame vergisting. Ik zou de temperatuur nog iets ophogen (wat je al schreef) en daarna meten 2 a 3 dagen wachten en dan nog eens meten tot dat je weet dat het uitvergist is.

KooTjoo

Citaat van: dirk op 30-11-2018  11:55 uIk zou de temperatuur nog iets ophogen (wat je al schreef) en daarna meten 2 a 3 dagen wachten en dan nog eens meten tot dat je weet dat het uitvergist is.

Ok, dank je en de temperatuur bijvoorbeeld naar 23 graden?

dirk

Citaat van: KooTjoo op 30-11-2018  12:14 uOk, dank je en de temperatuur bijvoorbeeld naar 23 graden?

Ja. Maar wel in stapjes van 0.5 ºC per dag.

Jacques

Citaat van: KooTjoo op 30-11-2018  11:18 uDe vergisting is gestart na ongeveer 12 uur en was vrij heftig, dit gedurende 2 dagen. Hierna is het waterslot stil gevallen.

Ik heb een meting gedaan na stilvallen waterslot en SG is nu al 1.014.

Ik heb eerder met XL3522 gebrouwen en nog nooit zo'n snelle vergisting gehad. Is dit normaal?

Dan heb je goede giststarter gemaakt met veel actieve gist. Hoe meer actieve gist je ent des te sneller de vergisting verloopt. Zo simpel is het.

Vergelijkbare Topics (7)

27966

Reacties: 15
Gelezen: 5202

17633

Reacties: 9
Gelezen: 2885

37992

Reacties: 28
Gelezen: 5088

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.