Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dubbel maischen / re-iterated mash: hoe?

Gestart door Edwin brouwt, 18-11-2018 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Edwin brouwt

Ik heb echt goed gezocht maar kan toch weinig vinden hier op het forum, vandaar mijn vraag.

Ik ga een RIS brouwen en ik heb een Grainfather. Dat is, behalve als je een mega laag rendement accepteert, geen handige combi. Men raadt dan dus een re-iterated mash aan. Het principe snap ik in grote lijnen, maar ik zit een beetje met de water hoeveelheden en de temperaturen.

Het plan: ergens rond de 18 liter Ris.

Ik heb 9kg mout, 20 liter maischwater en 10 liter spoelwater.

• eerst maischen met 20 liter water en de helft van de mout dus 4,5kg op 67 graden.
  • Maischkorf omhoog en spoelen met 5 liter.
  • Bostel er uit en korf vullen met de volgende 4,5kg mout
  • Wederom maischen op 67 graden.
  • Korf omhoog en spoelen met de volgende 5 liter spoelwater.
Daarna koken zoals gewoonlijk.

Nu ga ik uit van een rendement van 75% maar dat schijn je dus niet te halen volgens alle films en blogs die ik lees/bekijk. En sommige zeggen dat je bij de eerste keer spoelen al je water al moet gebruiken. En dan kijken hoeveel liter je hebt en wat je sg is en aan de hand daarvan aan te vullen tot gewenste hoeveelheid voor koken.

Gaat bovenstaande werken of moet ik de werkwijze en getallen aanpassen?

En als ik spoel met water ≥ 75 graden dan is de temperatuur hoger dan 67 voor de tweede keer maischen?

dirk

Re-iterated mash lijkt me toch erg omslachtig, Ik heb ook eens een RIS gebrouwen met de Grainfather, weliswaar de helft minder, maar toch een rendement van 72%. Ik had toen 3 liter spoelwater, het verlies vond ik nog wel acceptabel. Als je denkt dat je het rendement niet zal halen, dan zou ik het op de 'klassieke'  manier doen.

Als je het rendement wilt verbeteren zou ik ook heter uitspoelen, zelf spoel ik met water wat tegen de kook aan is, tussen de 90 en 100 graden/ Negatieve smaakafwijking geeft het niet, daar koelt het in de moutkorf te hard voor af.

PP

Citaat van: EdwinBrouwt op 18-11-2018  11:29 uIk heb echt goed gezocht maar kan toch weinig vinden hier op het forum, vandaar mijn vraag.

Ik ga een RIS brouwen en ik heb een grainfather. Dat is, behalve als je een mega laag rendement accepteert, geen handige combi. Men raadt dan dus een re-iterated mash aan. Het principe snap ik in grote lijnen, maar ik zit een beetje met de water hoeveelheden en de temperaturen.
Ik heb 9 kg mout, 20 liter maischwater en 10 liter spoelwater.

Hallo Edwin,

Overweeg de helft van de mout 1:3 te maischen, niet uitspoelen.
Daarna koud water toevoegen (T checken).
Vervolgens de 2e stort maischen volgens je recept.

Zelf heb ik op deze manier ook een volmout RIS gemaakt van 10 vol% (totale stort 7,8 kg, totaal maischwater 21,5 L).
Mijn benadering was: vergistbare suiker / onvergistbare suikers wil ik beter in verhouding krijgen zonder dat ik suiker toevoeg zodat de smaken uit de mouten zo rijk mogelijk aanwezig zijn.
Daarnaast: de dikte van de maisch blijft zeer acceptabel.
Ook het spoelen verliep goed.

Succes ermee, groet Paul

Edwin brouwt

Citaat van: PP op 18-11-2018  12:46 uHallo Edwin,

Overweeg de helft van de mout 1:3 te maischen, niet uitspoelen.
Daarna koud water toevoegen (T checken).
Vervolgens de 2e stort maischen volgens je recept.

Zelf heb ik op deze manier ook een volmout RIS gemaakt van 10 vol% (totale stort 7,8 kg, totaal maischwater 21,5 L).
Mijn benadering was: vergistbare suiker / onvergistbare suikers wil ik beter in verhouding krijgen zonder dat ik suiker toevoeg zodat de smaken uit de mouten zo rijk mogelijk aanwezig zijn.
Daarnaast: de dikte van de maisch blijft zeer acceptabel.
Ook het spoelen verliep goed.

Succes ermee, groet Paul

Klinkt goed, Paul. Maar wat bedoel je met 1:3, verhouding maischen/spoelwater? Want dat doe ik dus eigenlijk al, toch (20/10)

En zou je dat toevoegen van koud water niet kunnen vervangen voor wel spoelen maar dan met water van 67 graden?

Edwin brouwt

Citaat van: dirk op 18-11-2018  12:17 uRe-iterated mash lijkt me toch erg omslachtig, Ik heb ook eens een RIS gebrouwen met de GF, welliswaar de helft minder, maar toch een rendement van 72%. Ik had toen 3 liter spoelwater, het verlies vond ik nog wel acceptabel. Als je denkt dat je het rendement niet zal halen, dan zou ik het op de 'klassieke'  manier doen.

Als je het rendement wilt verbeteren zou ik ook heter uitspoelen, zelf spoel ik met water wat tegen de kook aan is, tussen de 90 en 100 graden, Negatieve smaakafwijking geeft het niet, daar koelt het in de moutkorf te hard voor af.

Maar dan kom je toch nooit aan een dikke 20 liter bier in het vergistingsvat? Dan zou ik er bijna 30 liter maisch water in moeten doen en dan nog 9 kilo mout... Volgens mij is dan de overloop pijp verdwenen  ;) :brouwen:

En de eerste keer spoelen met water van 90 graden (wat ik inderdaad ook altijd doe) lijkt me niet handig: dan wordt het wort veel heter dan 67 graden voor de 2e keer maischen.

dirk

Citaat van: EdwinBrouwt op 18-11-2018  13:31 uMaar dan kom je toch nooit aan een dikke 20 liter bier in het vergistingsvat? Dan zou ik er bijna 30 liter maisch water in moeten doen en dan nog 9 kilo mout... Volgens mij is dan de overloop pijp verdwenen  ;) :brouwen:

Geen idee, ik zou dat even uitzoeken. Ik heb wel gekeken in BrouwHulp (zie bijlage, en dan naar tabblad maischen/water). Qua volume van water en mout zou het wel in de ketel kunnen passen, al zit je dan dan wel precies op de grens van je maximale kunnen te balanceren. Geen mooie oplossing maar je zou eventueel het overlooppijpje kunnen blokkeren met het pijpje wat GF meelevert.

PP

Citaat van: EdwinBrouwt op 18-11-2018  13:25 uKlinkt goed, Paul. Maar wat bedoel je met 1:3, verhouding maischen/spoelwater? Want dat doe ik dus eigenlijk al, toch (20/10)

Met 1:3 bedoel ik mout / water verhouding.

Citaat van: EdwinBrouwt op 18-11-2018  13:25 uEn zou je dat toevoegen van koud water niet kunnen vervangen voor wel spoelen maar dan met water van 67 graden?

Bedenk wel dat die andere helft van je mout nog gemaischt moet worden. De mengtemperatuur moet dan maximaal 62-63 C zijn.

Edwin brouwt

Citaat van: PP op 18-11-2018  15:35 uMet 1:3 bedoel ik mout / water verhouding.

Bedenk wel dat die andere helft van je mout nog gemaischt moet worden. De mengtemperatuur moet dan maximaal 62-63 C zijn.

Ah, 3 liter water per kilo dus.

En ik maisch op 67, dus dan ga ik toch niet inmaischen op 62-63?

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 18-11-2018  11:29 uIk heb echt goed gezocht maar kan toch weinig vinden hier op het forum, vandaar mijn vraag.

Ik ga een RIS brouwen en ik heb een Grainfather. Dat is, behalve als je een mega laag rendement accepteert, geen handige combi. Men raadt dan dus een re-iterated mash aan. Het principe snap ik in grote lijnen, maar ik zit een beetje met de water hoeveelheden en de temperaturen.

Ik heb 9 kg mout, 20 liter maischwater en 10 liter spoelwater.

• eerst maischen met 20 liter water en de helft van de mout dus 4,5kg op 67 graden.
  • Maischkorf omhoog en spoelen met 5 liter.
  • Bostel er uit en korf vullen met de volgende 4,5kg mout
  • Wederom maischen op 67 graden.
  • Korf omhoog en spoelen met de volgende 5 liter spoelwater.
Daarna koken zoals gewoonlijk.

Nu ga ik uit van een rendement van 75% maar dat schijn je dus niet te halen volgens alle films en blogs die ik lees/bekijk. En sommige zeggen dat je bij de eerste keer spoelen al je water al moet gebruiken. En dan kijken hoeveel liter je hebt en wat je sg is en aan de hand daarvan aan te vullen tot gewenste hoeveelheid voor koken.

Gaat bovenstaande werken of moet ik de werkwijze en getallen aanpassen?

En als ik spoel met water ≥ 75 graden dan is de temperatuur hoger dan 67 voor de tweede keer maischen?

Ik heb een paar keer een dubbelmaisch uitgevoerd. Het laatst 4 weken geleden.

Anders dan jij heb ik een Braumeister 20. Daarbij heb ik een korte moutkorf voor 10 liter brouwsels.

De totale storting was 7,9 kg.
Begonnen met maischen met 1/3 van de stort. Gestart met maischen bij 68 ºC voor 25 minuten. Daarna een maischstap van 10 minuten bij 72 ºC.
Gespoeld met 9 liter water van 94 ºC

Na verwijdering van de moutkorf koud water toegevoegd aan het wort voor het afkoelen en het vergroten van de hoeveelheid vloeistof. De hoeveelheid heb ik niet exact bijgehouden.
Met de standaard moutkorf verder gegaan voor de tweede maisch. Hierin de rest van de mout gedaan.
Deze keer gemaischt gedurende 40 minuten bij 65 ºC en 15 minuten bij 72 ºC.  De tweede maisch niet gespoeld.
Ik had uiteindelijk 24 liter wort met een begin SG van 1090.

lier

Dit was mijn laatste werkwijze bij een dubbele match met en brouwen van een prima gelukte Porter in de Grainfather:

Totaal moutstort 8,685kg (2x 4,34kg) 1e stap:   15   Maischwater 1ste stap
Spoelen   7+3   Warm + koud sg=1042
2e stap   25   Maischwater 2e stap
Spoelen   5,5   Warm
Totaal   30,5   Liter water

Succes

Edwin brouwt

Dank Jacques en Lier, duidelijk!

Nog 1 vraagje Jacques: waarom heb jij de eerste keer maar 1/3 van je maischwater gebruikt, omdat de kleine korf van de Braumeister niet meer aan kan?

En nog 1 voor Lier: ik neem aan dat jij voor je eerste maisch de micro pipeset hebt gebruikt?

lier

Citaat van: EdwinBrouwt op 19-11-2018  08:05 uDank Jacques en Lier, duidelijk!

Nog 1 vraagje Jacques: waarom heb jij de eerste keer maar 1/3 van je maischwater gebruikt, omdat de kleine korf van de Braumeister niet meer aan kan?

En nog 1 voor Lier: ik neem aan dat jij voor je eerste maisch de micro pipeset hebt gebruikt?

Nope alles met de gewone pipeset

Edwin brouwt

Citaat van: lier op 19-11-2018  08:39 uNope alles met de gewone pipeset

Bedankt!

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 19-11-2018  08:05 uNog 1 vraagje Jacques: waarom heb jij de eerste keer maar 1/3 van je maischwater gebruikt, omdat de kleine korf van de Braumeister niet meer aan kan?

Bij de eerste maisch heb ik 1/3 van de stort gebruikt.
De hoeveelheid maischwater was wat meer (niet exact bijgehouden- gekeken naar het niveau buiten de korf).

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.