Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelen met koolzuur uit fles

Gestart door HansvV, 14-11-2018 10:48 u

Vorige topic - Volgende topic

HansvV

Ik heb wat van die soda kegs, waar straks een deel van mijn batch in gaat. Heb daar koolzuurfles met reduceer etc voor aangeschaft. Kan die keg dus op druk brengen, of druk krijgen met deels hervergisten. De rest van de batch gaat in de flesjes. Kan ook met hervergisten op de fles, maar nu ik de koolzuur toch al heb, kan ik ook overwegen dat met koolzuur onder druk (2 bar?) uit de fles te doen. Zie daar bij een grote leverancier een vulapparaat voor, dat, als ik het goed begrijp, het flesje eerst vult met koolzuur en dán pas het bier er in laat lopen. En dan gauw de kroonkurk erop. Heb ik dat goed begrepen, is dat de juiste route? En nu we er toch over bezig zijn: kan dat ongestraft met elk bier, of zijn er toch typen die je gewoon beter op de fles laat hervergisten. Ik denk daarmee met name aan de zwaardere Belgische bieren.
Heb al diverse topics doorgeworsteld (nou ja, best leerzaam uiteraard) maar dus nog wat zoekende.

haicoterbeek

Je bedoeld waarschijnlijk deze? 35 euro AliExpress.

Geen ervaring mee!

HansvV

Nee, zag er één bij een Duitse partij, maar het principe lijkt hetzelfde. Stevig op de fles drukken, eerst koolzuur erin, dan het bier erbij begrijp ik uit de wat summiere beschrijving. Vroeg me af wie daar ervaring mee heeft.

HansvV

Ik bedoelde deze.

>>>
Instructions: After connecting the beer line and the CO2 line, the bottle filler is already ready for use.
Press the bottle filler firmly onto the bottle and pour in carbon dioxide by opening the tap on your pressure reducer
(Prevent the bottle with CO2, make sure that the bottle is stable and that it is not cracked, wear safety goggles and protective clothing, do not use disposable bottles, it is best to cover with new straps, bottle when filling).
 The carbon dioxide back pressure should be set at a maximum of about 2 bar, depending on
how much pressure in the beer is dissolved in the barrel (often already 0.6 to 0.8 bar).
If there is no more hissing, the bottle is pressurized with CO2 and the tap of the pressure reducer
must be closed again. Now open the beer valve with a push button (black) and check the filling speed and thus the foaming with the drain valve. Once the bottle is filled, close the drain valve again,
remove the filling head and close the bottle.
<<<<<

Verhaal is wel duidelijk, vraag me af of er ervaring mee is op dit forum.

PDGRRR

Citaat van: haicoterbeek op 14-11-2018 &nbsp;20:17 u

Je bedoeld waarschijnlijk deze? 35 euro AliExpress.

Geen ervaring mee!

Moet er in dat plaatje bij [beer out] niet [beer in] staan?

HansvV

Bedoeld is daar waarschijnlijk: de uitgang van het biervat. "Bier vom Fass" zoals staat in het plaatje wat ik plaatste. Maar wie werkt er nu met zoiets? Ben ik toch wel benieuwd naar.

Martijn0172

Ik heb hier ook naar gekeken, lijkt mij erg handig. Vraag mij wel af hoe lang het duurt om een fles te vullen, wellicht wat onhandig als je 20 L wil afvullen

HansvV

Zal per flesje niet zo lang duren, en ik zou ook maar een deel van mijn ruim 20l op deze wijze willen bottelen; de rest gaat in een soda keg. Vraag me alleen af hoe werkbaar dit is. Wordt het geen geknoei met koolzuurgas. Ding erop, ding er weer af. Kortom: wat zijn de ervaringen? Maar gezien de weinige reacties lijkt het niet veel te worden gedaan.

pincopallino

Met een beetje praktijk werkt het uitstekend. Ik gebruik hem om uit een keg te bottelen (geforceerd carboneren = geen gist sediment in fles).

Opaslof

Beetje een rare vraag misschien, maar hoe haal je de gist uit je bier voor het bottelen (alvorens je flessen gecarboneerd te vullen?

Martijn0172

Je carboniseerd de keg door middel van er gedurende een bepaalde periode druk op te zetten door middel van CO2. Het koolzuur ontstaat dan hierdoor ipv hergisting

HansvV

Maar daarmee is de restgist, zo die al aanwezig was in je te bottelen bier, er nog niet uit. Als ik die vraag goed begrijp: er zit weliswaar mogelijk nog gistrest in je bier, maar die doet niet(s) veel meer omdat de boel uitgegist zou moeten zijn, en je met koolzuur geen vergistbaar materiaal toevoegt.
Dat zou voor mij ook gelden. Vroeg me alleen af hoe werkbaar (voor de hobbybrouwer) een dergelijk systeem is.

Opaslof

Mijn vraag ging inderdaad over de restgist. Ik zit nu met flesjes waar na anderhalve maand nog steeds geen druk op komt. Misschien dat een dergelijke oplossing dan zou hebben gewerkt [emoji846] maar je wil natuurlijk niet dat je carboneert en daarnaast je gist nog aan de gang gaat (spuitflessen!)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pincopallino

Deze systeem is juist bedoeld voor thuisbrouwers....

pincopallino

Citaat van: Opaslof op 20-11-2018 &nbsp;10:09 uMijn vraag ging inderdaad over de restgist. Ik zit nu met flesjes waar na anderhalve maand nog steeds geen druk op komt. Misschien dat een dergelijke oplossing dan zou hebben gewerkt [emoji846] maar je wil natuurlijk niet dat je carboneert en daarnaast je gist nog aan de gang gaat (spuitflessen!)

Zet 1 fles bij 28/30 graden 5/7 dagen lang. Als er geen gisting ontstaan dan is het uitgegist.

emiel1

Citaat van: Opaslof op 20-11-2018 &nbsp;10:09 uMijn vraag ging inderdaad over de restgist. Ik zit nu met flesjes waar na anderhalve maand nog steeds geen druk op komt. Misschien dat een dergelijke oplossing dan zou hebben gewerkt [emoji846] maar je wil natuurlijk niet dat je carboneert en daarnaast je gist nog aan de gang gaat (spuitflessen!)

Aangezien je vrij nieuw bent weet ik net hoe ervaren je bent, dus eerst maar even de (misschien wel volledig overbodige) basis.

Je gaat bier pas bottelen als de vergisting klaar is. De vergistbare suikers zijn op, er vindt geen vergisting meer plaats en dus wordt er geen koolzuur meer aangemaakt.
Wanneer je gaat bottelen wil je dat er meer koolzuur in je bier komt dan het beetje wat er nog in zit van de vergisting. Normaal gesproken doe je dit door een beetje suiker toe te voegen (zo'n 4 tot 7 gram per liter), door deze toevoeging heeft je gist weer voeding en gaat ie verder met koolzuur (en alcohol) aanmaken, waardoor je fles in een week of 2 op druk komt.

Wanneer je je bier in een fust afvult, kun je ervoor kiezen om geen suiker toe te voegen, maar de druk op te bouwen door er een fles met koolzuurgas aan te koppelen. Wanneer je bier voldoende koolzuur heeft, kun je het met het hier besproken systeem naar een flesje verplaatsen. Je bier is dan gecarboniseerd, maar bevat nog steeds geen vergistbare suikers. De vergisting gaat dus niet opeens verder in de fles en je krijgt geen spuitflessen

HansvV

Citaat van: emiel1 op 20-11-2018 &nbsp;10:29 uWanneer je je bier in een fust afvult, kun je ervoor kiezen om geen suiker toe te voegen, maar de druk op te bouwen door er een fles met koolzuurgas aan te koppelen. Wanneer je bier voldoende koolzuur heeft, kun je het met het hier besproken systeem naar een flesje verplaatsen.....

Kijk, daar gaat het mij nu om! Want ik begrijp dat dit systeem bedoeld is om uitgegist bier, vóórdat je het eventueel op vat zet, al direct naar de fles bottelt. De gewenste koolzuur krijg je dan gewoon alleen uit die fles. Of begrijp ik het nu verkeerd?

emiel1

Citaat van: HansvV op 20-11-2018 &nbsp;10:58 uKijk, daar gaat het mij nu om! Want ik begrijp dat dit systeem bedoeld is om uitgegist bier, vóórdat je het eventueel op vat zet, al direct naar de fles bottelt. De gewenste koolzuur krijg je dan gewoon alleen uit die fles. Of begrijp ik het nu verkeerd?
Dat begrijp je helaas verkeerd. Het systeem is bedacht om het drukverschil is tussen de fles en het fust te verkleinen, waardoor je het bier kunt verplaatsen zonder dat daar heel veel koolzuur bij ontsnapt (en er dus veel schuim ontstaat) en zonder zuurstofinslag.

Wanneer je wilt dat je bier zichzelf carboniseert door er druk op te zetten duurt dat makkelijk een week, dat betekent dat je een week lang koolzuurdruk op je flesje moet zetten en die stop er in moet duwen ;) Dat wordt m dus niet. Geforceerd carboniseren gaat sneller, maar dan moet je alsnog wel een kwartier, half uur met je flesje schudden voordat je je effect hebt bereikt en daarbij loopt de druk dusdanig op dat het moeilijk, wellicht onmogelijk, wordt die stop er in te houden. En daarna moet je ook nog wachten totdat de druk weer is afgenomen zodat het er niet uit spuit als je de stop verwijdert

HansvV

Tja, nu ik er nog eens goed naar kijk: je zou dan, nadat je het flesje met koolzuur hebt gevuld, daar al zo'n 2 bar in hebben zitten. Wil het bier dan nog van het vat naar die fles stromen, dan moet daar dus al meer druk op staan. En dat heb je niet bij alleen uitgegist bier. Dat begreep ik dus verkeerd. Maar hoe bottel je dan gelagerd bier, zonder hergisting op fles, rechtstreeks naar de fles met koolzuur uit een fles? Dus stel: ik wil een pilsener maken, maar geen residu in de fles overhouden. Dan moet ik er ook op de één of andere manier koolzuur op kunnen krijgen.

HansvV

Emiel, bedankt voor je reactie. Het tweede deel van je tekst, vanaf "wanneer" kwam bij mij pas later door. Vreemd. Hoe doet Heineken het dan? Koolzuur krijgen in het pilsje?

emiel1

Citaat van: HansvV op 20-11-2018 &nbsp;11:23 uTja, nu ik er nog eens goed naar kijk: je zou dan, nadat je het flesje met koolzuur hebt gevuld, daar al zo'n 2 bar in hebben zitten. Wil het bier dan nog van het vat naar die fles stromen, dan moet daar dus al meer druk op staan. En dat heb je niet bij alleen uitgegist bier. Dat begreep ik dus verkeerd. Maar hoe bottel je dan gelagerd bier, zonder hergisting op fles, rechtstreeks naar de fles met koolzuur uit een fles? Dus stel: ik wil een pilsener maken, maar geen residu in de fles overhouden. Dan moet ik er ook op de één of andere manier koolzuur op kunnen krijgen.
Dan moet je het dus eerst naar een fust hevelen, dan het fust op druk zetten en dan van daar uit bottelen.

Of je koopt een vergistingsvat dat je op druk kunt zetten. Je hebt meerdere CCT's waarbij dat kan, of goedkoper met een fermentasaurus

emiel1

Citaat van: HansvV op 20-11-2018 &nbsp;11:26 uHoe doet Heineken het dan? Koolzuur krijgen in het pilsje?
Ik denk dat ze hun lagertank op druk brengen en van daaruit bottelen

HansvV

OK, bedankt. Maar gewoon wat suiker bij het bottelen doen dan.

Opaslof

Citaat van: emiel1 op 20-11-2018 &nbsp;10:29 uAangezien je vrij nieuw bent weet ik net hoe ervaren je bent, dus eerst maar even de (misschien wel volledig overbodige) basis.

Je gaat bier pas bottelen als de vergisting klaar is. De vergistbare suikers zijn op, er vindt geen vergisting meer plaats en dus wordt er geen koolzuur meer aangemaakt.
Wanneer je gaat bottelen wil je dat er meer koolzuur in je bier komt dan het beetje wat er nog in zit van de vergisting. Normaal gesproken doe je dit door een beetje suiker toe te voegen (zo'n 4 tot 7 gram per liter), door deze toevoeging heeft je gist weer voeding en gaat ie verder met koolzuur (en alcohol) aanmaken, waardoor je fles in een week of 2 op druk komt.

Wanneer je je bier in een fust afvult, kun je ervoor kiezen om geen suiker toe te voegen, maar de druk op te bouwen door er een fles met koolzuurgas aan te koppelen. Wanneer je bier voldoende koolzuur heeft, kun je het met het hier besproken systeem naar een flesje verplaatsen. Je bier is dan gecarboniseerd, maar bevat nog steeds geen vergistbare suikers. De vergisting gaat dus niet opeens verder in de fles en je krijgt geen spuitflessen
Dank voor de uitleg. Ik ben inderdaad nog redelijk vers [emoji11]
Het moment van bottelen is soms lastig te kiezen, maar ik heb het idee dat we er tot nu toe wat laat mee waren: het waterslot blijft best lang nog wat doen. We doen inderdaad scheppie suiker erbij, maar geen bottelgist of zo. Misschien iets voor de volgende keer om te proberen. Ik zal de flessen eens een tijdje warmer wegzetten.
Wat nu als er alsnog niets gebeurt? Kwestie van "jammer joh, gewoon maar opdrinken zoals het nu is"? Of zijn er andere manieren om er alsnog prik in te krijgen?

emiel1

Citaat van: Opaslof op 20-11-2018 &nbsp;12:35 uDank voor de uitleg. Ik ben inderdaad nog redelijk vers [emoji11]
Het moment van bottelen is soms lastig te kiezen, maar ik heb het idee dat we er tot nu toe wat laat mee waren: het waterslot blijft best lang nog wat doen. We doen inderdaad scheppie suiker erbij, maar geen bottelgist of zo. Misschien iets voor de volgende keer om te proberen. Ik zal de flessen eens een tijdje warmer wegzetten.
Wat nu als er alsnog niets gebeurt? Kwestie van "jammer joh, gewoon maar opdrinken zoals het nu is"? Of zijn er andere manieren om er alsnog prik in te krijgen?

Wat betreft de hergisting ben je bijna nooit te laat met bottelen, gist blijft nog lang leven nadat de vergisting klaar is. Warm wegzetten wil vaak wel helpen, maar na 1,5 maand moet er ook bij lagere temperatuur wel een keer koolzuur gevormd zijn. Hoeveel bottelsuiker heb je gebruikt en wat was je begin- en eind SG?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.