Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kloon beluchten

Gestart door stoker, 04-02-2006 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

stoker

Als ik een gist wil klonen uit een bestaand bier en die dan wil beluchten krijg is altijd zoveel schuimproductie dat het over de rand loopt, hoe doen jullie dat, of belucht je een kloon niet?

Alvast bedankt.

Johannes

Hoi Stoker,

Bedoel je hier het beluchten van het wort (na brouwen) of bij het opkweken van een residu uit fles?

Qua beluchting maakt het niet uit of je een residu opkweekt, of bijv. Wyeast gebruikt. Sommige korrelgisten hoef je niet te beluchten.

:degroeten:

Johannes

Edgar

Citaat van: Johannes op 04-02-2006  21:29 uSommige korrelgisten hoef je niet te beluchten.

Hmmm... da's wat verwarrend. Je hoeft bij het pitchen in wort in feite geen enkele gist te beluchten, als je genoeg (zo'n 3 x zoveel als normaal) vitale gist pitcht. Je krijgt dan een cleaner bier. Als je echter gist wil kweken, ook korrelgist, dan moet je altijd beluchten. Voor langdurige gistgroei (meer dan een paar generaties) is zuurstof en voldoende voedingsstof nodig. In wort zal de zuurstof het eerst op zijn, dus bij een 'normale' hoeveelheid gist, is beluchten van wort gebruikelijk.

Wat je volgens mij hier bedoelt is het opkweken van gistresidu uit een flesje onder voortdurende beluchting. De oplossing is een groter vat of het regelen van je beluchting met een timer of een regelbaar pompje. In de eerste fase (de eerste 1/8 liter wort met gistresidu) kan je de beluchting ook achterwege laten; af en toe schudden is dan voldoende.

SiriS

Giststarters gemaakt van een gistdepot, reingistcultuur van de Zeeuwse gistbank of Wyeast (zitten nog altijd te weinig gistcellen in) belucht ik continu. Voor het kweken van gist om een commercieel bier te klonen maak ik meestal een giststarter van 2,5liter in een 10 liter fles. Het wort belucht ik niet, ongeacht of ik hier een giststarter of een korrelgist aan toevoeg. In beide gevallen zal de hoofdgisting binnen vier uur beginnen, en wordt het berekende eind soortelijk gewicht gehaald. Hetgeen een aanwijzing is dat er voldoende vitale gistcellen aan het wort zijn toegevoegd.

Groet, SiriS

stoker

Ik heb het nog niet te moeilijk gemaakt, gewoon een biertje van 33cl in een schone glazen fles van 1l gegoten, een beetje suiker erbij, en proberen te beluchten, en wachten tot het iets doet. het is eerder een testje, ik ben niet van plan om er bier van te maken.

Bedankt,

stoker

Henielma

Je moet niet het hele flesje bier gebruiken voor de starter maar alleen het onderste deel waar de gist in zit. Dit wordt het depot genoemd. Dit vul je dan aan met wat wort voor de benodigde suikers.

stoker

Kan het kwaad als ik alles erbij kap?
De volgende keer wordt het enkel de bodem.

stoker

Herman

Enkel suiker is een veel te magere voedingsbodem om gist aan de praat te krijgen, gist heeft meer nodig dan enkel suiker.  Je kunt het beste wort (al dan niet van moutextract gemaakt) gebruiken om een starter te maken.

stoker

Ik had er een beetje voedingszouten in gedaan.

Mout heb ik niet staan, morgen komt het normaal aan.

Vergelijkbare Topics (7)

24346

Reacties: 4
Gelezen: 2000

35379

Gestart door Kokkebil

Reacties: 10
Gelezen: 2460

39588

Reacties: 6
Gelezen: 1787

21605

Reacties: 5
Gelezen: 3950

29122

Reacties: 13
Gelezen: 4209

38122

Reacties: 1
Gelezen: 1450

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.