Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste ervaring brouwen met veel rogge

Gestart door RoyB, 20-10-2018 12:59 u

Vorige topic - Volgende topic

RoyB

Leden,

Hier een stukje ervaring delen met jullie, als wel wat vragen van mijn kant.

Ik heb gisteren gepoogd een barley wine met een SG van 1100, met 70% rogge in de stort te brouwen met een Grainfather.
Ik heb meteen op 65 graden gemaischt en helaas pas tijdens het maischen ontdekt hoe belangrijk een zogenaamde "glucanase rust" zou moeten zijn, want het was echt een ramp.

Ik moest heel veel blijven roeren tijdens de maisch, omdat het wort niet door de bostel heen liep, en bij het koken is het wort vrij snel aangekoekt op de bodem.  :huilen:

Gaan deze problemen met een dergelijke moutstort niet nog een keer gebeuren als we een glucanase rust inlassen? Ik ben namelijk wel van plan dit recept nog eens over te doen.

De moutstort:

%   kg   Fermentable   
53%   3   Rye Malt (Weyermann)
26%   1.5   2-Row Pale (Malteurop)   
9%   0.5   Rye, Flaked (Briess)   
7%   0.4   Crystal Rye Malt (Thomas Fawcett)   
5%   0.3   Dry Malt Extract - Light - US   

seed7

Een glucanase rust gaat je niet helpen. In roggemout zit net zo veel aan beta-glucanase als in gerstemout. Wat je parten speelt zijn pentosanen (glucanase is er maar een van) en pentosanen komen pas vrij bij temperaturen waarbij de enzymen die ze kunnen afbreken allang gedenatureerd zijn. Er zijn wel enzymen uit een potje die kunnen helpen.

Tav het brouwen met veel rogge, je hebt een dun filterbed nodig, zo dun mogelijk inmaischen en je moet heel langzaam spoelen. Je moet er ook voor zorgen dat het wort niet te heet wordt, dus niet uit maischen.

Niet bepaald een receptuur die ik in een "automaat" zou stoppen.

Ingo

RoyB

In dit topic spreek je tegen wat je nu zegt:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=28430.0
Citeer... kun je voor de rogge een glucanase rust gebruiken bij ca.40°C, daarbij worden de nodige gomstoffen afgebroken....

Een "potje enzymen", kun je daar een voorbeeld van geven? Ik heb daar helemaal geen ervaring mee.

Met wat googelen lijkt het dat ik pentosanase enzymen nodig heb, maar een winkel die het verkoopt kan ik niet vinden?

seed7

Beerzym Penta van Erbsloeh maar die is niet temperatuur stabiel. Ze hebben wel zoiets voor in de maisch maar kan het niet vinden.

Winkel weet ik zo niet.

Ingo

RoyB

Ah hier, deze zou ik moeten hebben denk ik:
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/enzymen-bierstabilisatie/d/craftzym-ruby-erbsl-h-1-kg

Of Distizim GL, maar die kan ik niet vinden in nedderland.

Mede weer uit een ander topic over brouwen met Rogge waar jij je adviezen geeft :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.