Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA recept met Amarillo en Cascade

Gestart door de.campus.brouwerij, 16-10-2018 20:01 u

Vorige topic - Volgende topic

de.campus.brouwerij

Beste forumleden.

Wederom een nieuw recept met verschillende vragen:
- Gebruiken wij genoeg spoelwater voor 45L bier? (wij gebruiken een 50L brewMonk)
- Kan Amarillo hop 20 minuten meekoken?
- Wij willen dit 1 week laten vergisten, daarna 1 week lageren, is dit mogelijk?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBATCH 3.1
Naam receptIPA
Brouwdatum9/14/2018
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume45.0 l
Begin SG1.050 SG
Eind SG1.009 SG
Schijnbare vergistingsgraad82.0%
Alcoholgehalte5.3 vol.%
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
35.00 lWater uit Zutphen
12.63 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5.00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC50.0 %
5.00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC50.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53.0 °C1 min.20 min.3.5 l/kg
63.0 °C1 min.30 min.4.6 l/kg
Alfa-amylase72.0 °C15 min.30 min.4.6 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.4.6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
200.0 gAmarillobellen8.9%20 min.40.0 IBU
100.0 gCitrapellets12.0%koudhop0.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23.4 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting22.0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22.0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0.0 °C
Eind SG hoofdvergisting1.009 SG
Schijnbare vergistingsgraad82.0%
Temp. nagisting0.0 °C
Temp. lagering4.0 °C

Oscar

Citaat van: de.campus.brouwerij op 16-10-2018  20:01 u- Gebruiken wij genoeg spoelwater voor 45L bier? (wij gebruiken een 50L brewMonk)

Spoelen tot gewenst volume voor koken! Al heb je er 100 liter voor nodig... :brouwen:

Citaat van: de.campus.brouwerij op 16-10-2018  20:01 u- Kan Amarillo hop 20 minuten meekoken?

Iedere hop kun je zolang meekoken als je zelf wilt! Daar zitten geen beperkingen aan!

Citaat van: de.campus.brouwerij op 16-10-2018  20:01 u- Wij willen dit 1 week laten vergisten, daarna 1 week lageren, is dit mogelijk?

Natuurlijk is dat mogelijk, alles is mogelijk. De vergisting duurt zolang als hij duurt, soms is dat 3 dagen, soms een week... ;)
Lageren doe je net zolang als je wilt. Zo lang het bier maar volledig is uitvergist als je gaat bottelen... :brouwen:

Succes!

Pim

In het onderwerp staat "IPA met Amarillo en Cascade" maar in het recept staat Amarillo en Citra.
Ik neem aan dat het recept correct is?

De vergistingstemp lijkt me wat aan de hoge kant, althans voor de eerste 24-48 uren. Daar zou ik zelf de temp beperken tot max 20 graden en na die tijd langzaam (! - max 1 graad per dag) laten oplopen.

Oscar

Citaat van: Pim op 16-10-2018  20:21 uDe vergistingstemp lijkt me wat aan de hoge kant,

Nee hoor, kan prima... :brouwen:

de.campus.brouwerij

Inderdaad een foutje! Het moet Citra zijn!

Zaphod_B

Waarom een eiwitrust anno 2018? Is bij moderne mouten toch helemaal niet nodig?

Oscar

Citaat van: de.campus.brouwerij op 16-10-2018  20:01 uMaischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.4.6 l/kg

;D ;D ;D ;D ;D  :huilen: :huilen:

de.campus.brouwerij

Een eiwitrust werd ons aanbevolen door een ervaren bierprofessor.

Hij zei dat dit zorgt voor een mooie schuimkraag.

Wellicht dat:
53 graden voor 5 min beter is?

Anders zoeken wij nog graag advies voor een goed maischschema!

Groetjes!

Koen S

Citaat van: Oscar op 16-10-2018  22:56 u;D ;D ;D ;D ;D  :huilen: :huilen:
Misschien ben ik de enige die dit niet begrijpt. Smileys kunnen grappig zijn, maar soms is het beter om even te vertellen wat je bedoelt. Dan kunnen wij ook mee lachen of huilen.

Koen S

Citaat van: de.campus.brouwerij op 16-10-2018  23:07 uEen eiwitrust werd ons aanbevolen door een ervaren bierprofessor.

Wellicht dat:
53 graden voor 5 min beter is?

Anders zoeken wij nog graag advies voor een goed maischschema!

Groetjes!
Je maischschema is prima, gewoon de eiwitrust weglaten, die is met de moderne mouten niet meer nodig.

tdp

Citaat van: Oscar op 16-10-2018  22:56 u;D ;D ;D ;D ;D  :huilen: :huilen:

'Vroeger' stond in de handtekening van Oscar dat je je buurjongen ook niet uitzet wanneer hij klaar is met het autowassen. Uitmaischen; de een doet het wel (ik), de ander niet. Maakt niet heel veel uit in mij ogen, je komt namelijk toch wel langs die temperatuur.

Zelf zou ik een half uur op 63 en een half uur op 72 maischen, eventueel een uur op 67 graden, al dan niet met 5 min op 78.

Martijn0172

Persoonlijk zou ik 100% pale ale mout pakken, om zo een wat meer tegenhanger te zijn van al het hopgeweld,eventueel een paar procent cara mout. 60 minuten maischen op 67 graden en 10 minuten op 78c. Wat betreft je hop stort een first wort hop stand doen met een goedkopere bitterhop (zoals magnum) en dat naar ongeveer 40 ibu doen. 100 gram amarillo en 100 gram citra toevoegen bij whirlpool (koelen tot 75c, toevoegen en dan 30 minuten laten staan) en dan 100 gram amarillo en 100 gram citra wanneer uitvergist toevoegen, dan naar 3-5 dagen terug koelen naar 4-6 C en dan bottelen.

Jacques

Citaat van: Oscar op 16-10-2018  20:05 uDe vergisting duurt zolang als hij duurt, soms is dat 3 dagen, soms een week... ;)
Lageren doe je net zolang als je wilt. Zo lang het bier maar volledig is uitvergist als je gaat bottelen...

De tijd benodigd voor de vergisting kan nog meer variëren. Van een dag tot 3 weken...

Lageren door het bier weken te laten staan is niet nodig. Wel is het handig je bier een paar dagen te laten om je bier enigszins helder te laten worden. Het hoeft niet kraakhelder te zijn.

Als je bier langer op de gist laat staan dan noodzakelijk is doet dat de kwaliteit van je bier meer kwaad dan goed.

Jacques

Citaat van: de.campus.brouwerij op 16-10-2018  23:07 uEen eiwitrust werd ons aanbevolen door een ervaren bierprofessor.

Mijn (jarenlange) ervaring is dat een eiwitrust met de moderne mouten niet nodig is en zelfs er voor zorgt dat de schuimhoudbaarheid minder is.
Alleen bij mout die niet goed opgelost is, heeft een eiwitrust zin.

Dund

Ik doe alleen eiwitrust bij tarwe of is dat ook af te raden. Heb eigenlijk altijd wel goed schuim.

Jacques

Citaat van: Dund op 18-10-2018  16:05 uIk doe alleen eiwitrust bij tarwe of is dat ook af te raden. Heb eigenlijk altijd wel goed schuim.

Als je ongemoute tarwe gebruikt is een eiwitrust zeker aan te raden. Dan zijn de eiwitten van de tarwe nog niet afgebroken.

Bij gemoute tarwe is het weer een ander verhaal. Door het moutproces worden immers de eiwitten afgebroken. Ik heb geen data of deze afbraak vergelijkbaar is met die van de moderne gerstemouten. Omdat de verdere afbraak van gerstemout in de mouterij een gevolg is van de vraag van de brouwerijen mag je aannemen dat de afbraak bij tarwemout vergelijkbaar is.

Richard3

Citaat van: Martijn0172 op 17-10-2018  07:05 uWat betreft je hop stort een first wort hop stand doen met een goedkopere bitterhop (zoals magnum) en dat naar ongeveer 40 ibu doen.

Ik heb nog Polaris hop liggen van 20 IBU, zou ik deze kunnen gebruiken voor zo'n IPA?
Of kan dat niet met het pepermuntachtige aroma?

Vergelijkbare Topics (7)

32284

Reacties: 6
Gelezen: 1634

14546

Reacties: 12
Gelezen: 7627

35460

Reacties: 2
Gelezen: 1107

20634

Reacties: 12
Gelezen: 5177

40326

Reacties: 67
Gelezen: 8331

25578

Reacties: 18
Gelezen: 5482

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.